Ja man kan ju tycka att det borde vara en minimisumma innan man fakturerar. Hanteringen av 9:- torde vara en ren förlust. Kanske hoppas höga vederbörande att många glömmer en sådan struntsumma och då kan man håva in 500:-. Undrar om detta prövats rättsligt? Att slå på 491:- i förseningsavgift. Sannolikt ocker!
/MA
Ja man kan ju tycka att det borde vara en minimisumma innan man fakturerar. Hanteringen av 9:- torde vara en ren förlust. Kanske hoppas höga vederbörande att många glömmer en sådan struntsumma och då kan man håva in 500:-. Undrar om detta prövats rättsligt? Att slå på 491:- i förseningsavgift. Sannolikt ocker!
/MA
Jo det var ju ett bakslag, du får vara glad att du passerade där utanför rusningstrafiken då är det både dyrare och det står still, men klart man får ju mer tid för pengarna :).
Jag har något autogiro på det, så är inget jag behöver hantera
Nja, tränselavgiften är väl först och främst inte till för att håva in pengar till stat och kommun utan ett instrument i huvudsak för att begränsa biltrafik i större städer. Och då får det kanske kosta lite även för den betalningskrävande. Färre bilar i storstäderna är framför allt bra för bilisterna själva. Blir enklare att ta sig fram då. ( ja, det finns en liten paradox i det)
Det är ju helt enkelt inte sant, men det var förstås främst det man påstod från början i Stockholm. Som många andra skatter, så blir det snart ännu en kassakista för staten att ösa ur. Särskilt tacksamt blir det när partier som MP kan dilla om miljön, medan högskatteförespråkare gnider händerna över ökade skatteintäkter.
Trängselskatten i Göteborg syftar till att utgöra finansiering åt Västsvenska paketet. Trängselskatten i Stockholm ska bl a finansiera Förbifarten och utbyggnaden av tunnelbanan. Nu tycker man att man har för lite pengar, så trots att skatten nyligen höjdes (kraftigt) så tänker man höja den igenom inom en inte alltför avlägsen framtid. Dessutom ska man laborera med tidpunkterna och fyra skattefria veckor i juli planeras att endast bli tre. Om man på fullt allvar ville få bort trängseln, så skulle man förstås höja skatten kraftigt. Dock kommer man då givetvis nå en nivå där det får påtagliga negativa samhällsekonomiska effekter, liksom att trafikminskningen vid en punkt riskerar att istället minska intäkterna. Något som då skulle leda till att man inte har de skatteintäkter man har räknat med. Det vill man inte.
Förslag finns dessutom på vissa håll om att sätta upp fler portaler och t ex avgiftsbelägga Södra länken. Något som gör att det till slut kommer att bli som en särskild kilometerskatt på stockholmare.
Här kan man för övrigt göra invändningar även mot bränsleskatterna. Miljön används ständigt som argument, och det kan till viss del äga sin riktighet, men staten är svårt fossilskatteberoende. Något som innebär att om folk faktiskt gör det man påstår att man vill åstadkomma, dvs sluta använda fossilbränsle, så måste man hitta på något nytt argument för att beskatta bilister. Tror man att skattepålagorna kommer att försvinna bara för att det kommer nyförpuppade fjärilar ur avgasröret så lär man bedra sig å det grövsta.
Sten
😁
/MA
/MA
/MA
/MA
Jag har något autogiro på det, så är inget jag behöver hantera
Trängselskatten i Göteborg syftar till att utgöra finansiering åt Västsvenska paketet. Trängselskatten i Stockholm ska bl a finansiera Förbifarten och utbyggnaden av tunnelbanan. Nu tycker man att man har för lite pengar, så trots att skatten nyligen höjdes (kraftigt) så tänker man höja den igenom inom en inte alltför avlägsen framtid. Dessutom ska man laborera med tidpunkterna och fyra skattefria veckor i juli planeras att endast bli tre. Om man på fullt allvar ville få bort trängseln, så skulle man förstås höja skatten kraftigt. Dock kommer man då givetvis nå en nivå där det får påtagliga negativa samhällsekonomiska effekter, liksom att trafikminskningen vid en punkt riskerar att istället minska intäkterna. Något som då skulle leda till att man inte har de skatteintäkter man har räknat med. Det vill man inte.
Förslag finns dessutom på vissa håll om att sätta upp fler portaler och t ex avgiftsbelägga Södra länken. Något som gör att det till slut kommer att bli som en särskild kilometerskatt på stockholmare.
Här kan man för övrigt göra invändningar även mot bränsleskatterna. Miljön används ständigt som argument, och det kan till viss del äga sin riktighet, men staten är svårt fossilskatteberoende. Något som innebär att om folk faktiskt gör det man påstår att man vill åstadkomma, dvs sluta använda fossilbränsle, så måste man hitta på något nytt argument för att beskatta bilister. Tror man att skattepålagorna kommer att försvinna bara för att det kommer nyförpuppade fjärilar ur avgasröret så lär man bedra sig å det grövsta.
Hälsn!