FlyPix
Oldtimer Fliegertreffen
Tänkte att jag skulle tipsa om en fantastisk flyguppvisning som hålls vartannat år i Tyskland, nämligen Oldtimer Fliegertreffen i Hahnweide. Hahnweide är en gräsbana som ligger i en dalgång vid småstaden Kirchheim unter Teck strax utanför Stuttgart. Jag bevistade 2011-års uppvisning varifrån de nedanstående bilderna härstammar.
Sex stycken Junkers Ju-52 i formation över Hahnweide
En Messerschmitt 262 tittade förbi - en udda fågel bland annars idel propellerkärror
Den gräsbeklädda lanndningsbanan ligger i en dalgång, vilket ger fina fotomöjligheter
En hel del kärror av lite mer ovanligt slag dyker upp vid Oldtimer Fliegertreffen...
...men också mer välkända silhuetter
Nästa Oldtimer Fliegertreffen i Hahnweide går av stapeln 6-8 september, 2013
För den som vill läsa mer om den här flyguppvisningen kan jag rekommendera:
http://www.oldtimer-hahnweide.de/
http://airshow-reviews.com/hahnweide.html
Vill man uppleva lite ovanligare flygplan än de vi brukar få njuta av vid de svenska flyguppvis-ningarna, kan jag alltså varmt rekommendera ett besök vid Oldtimer Fliegertreffen. Vill man bo billigt, går det att campa alldeles intill området och grill- och ölserveringar råder det ingen brist på.
/Göran Blomqvist
Flygplansfotografering
Tänkte att jag i den här alldeles nystartade bloggen skulle skriva om min passion för kolvmotorflygplan och fotograferingerfarenheter från flyguppvisningar med välunderhållna och renoverade klassiska flygplan runt om i världen. Ironiskt nog börjar jag med en Gripen från flyguppvisningen den 2 april 2012 i Linköping då SAAB fyllde 75 år.
Vid samma flyguppvisning kom naturligtvis SAAB:s B17, ett av mina riktig högprioriterade motiv, som jag - trots att jag bor i Linköping - ännu inte lyckats fånga genom linsen...
Naturligtvis blev jag glad och ivrig när hon kom ut över den östra änden av bana 08/26, där jag stod. Äntligen! tänkte jag när jag öste på med exponeringar vid fina vinklar... Men, det jag inte tänkte på i all hast var ju att jag ställt in mig på att fånga den nyligen uppsläppta AJS37 Viggen och därför var kameran förstås inte förberedd för en fin gammal kolvmotorförsedd kärra från 1937. Vad spelar då det för roll? Jo, frysta propellrar... Nästan obefintlig rörelseoskärpa...
Jag återkommer med resonemang kring det här med rörelseoskärpa, frysta propellrar och fotografering av propellerflygplan...
...men jösses vad jag ser fram emot flyguppvisningarna på Malmen den 3 juni, 2012, då Försvarsmakten firar att det är 100 år sedan den första militära flygningen genomfördes i Sverige. Då ska jag minsann fånga B17 med fylld propellercirkel :-)
/Göran Blomqvist