Centergren Photography
Med Elbil över Alperna del 1 - Airolo - Gotthardspasset och Sasso San Gottardo.
Jag och gubben tog mina gamla föräldrar på ett elbils-äventyr över tre bergspass i södra Schweiz den 24-27 september 2014. En lite annorlunda weekend resa jag verkligen kan rekommendera!
Vi flög med SAS till Zurich, där sonen som då bodde i Schweiz, mötte upp och sedan for vi gemensamt med tåg ner till den lilla staden Airolo, som ligger i södra Schweiz. Där hyrde vi en elbil, Nissan Leaf, och den kostade då, 2014, 39 CH /dag att hyra.
I Airolo hade jag bokat hotell Forni, som ligger mittemot tågstationen. Jag hade sett till att boka rummen som vette mot baksidan för att inte bli störd av tågen som passerade förbi nattetid. Det visade sig vara ett bra drag, för Hotellet låg VÄLDIGT nära stationen!
Det var inte långt mellan station och hotel. Biluthyrningen låg också alldeles intill.
Utsikt mot bakgården. Men vi hörde inga tåg i alla fall.
Nästa morgon började vi klättringen med elbilen mot Gotthard passet. Det var en kylig septembermorgon. Vi tog den gamla vägen av smågatsten. Vilket mödosamt arbete det måste ha varit att bygga vägen! Respekt!
Det är ungefär 1000 meters höjdskillnad mellan dalen i Airolo och Gotthardpasset. Men det var åtminstone lite varmare nu, kvicksilvret hade redan klättrat upp mot termometerns 16-streck. För er som aldrig åkt elbil förut så är bilens räckvidd (hur långt man kommer på en laddning) en viktig sak. Jag kallar Nissans räckviddsmätare för "Ungefär-O-meter" för att när man kör i Alperna varierar räckvidden väldigt mycket mellan uppför och nedförsbackarna.
Som väntat föll räckvidden snabbt under får färd uppför kullerstensvägen. Det borde ju gå att knyta ihop den med GPSen för att få en mer stabil siffra på hur långt man kommer. Men innan Nissan kommer ut med en sån funktion så kommer jag att prompt kalla den för ungefär-O-metern.
När vi nådde toppen så hade ungefär-O-metern sjunkit från 175 km räckvidd ner till bara 23 km, och vi hade bara lite mer än ⅓ av batteri barer kvar. Det fanns ingen laddstation på toppen.
Här uppe stannade vi för att besöka “Sasso San Gottardo”, en gammal bunker insprängd i berget under andra världskriget. Det är en enorm labyrint av tunnlar, kanoner och kraftverk, allt är ännu inte öppet för allmänheten men man kan ändå lätt spendera en timma eller två här.
Jag undrar var de har gömt alla stenar som de måste sprängt bort från berget?
En ganska imponerande bedrift faktiskt.
Här står vi utanför en sådan lucka. Förstora gärna.
Sedan var det dags att gå den långa....
....långa vägen tillbaka ut ur berget. Vi plockade upp kära mor från kafeterian - hon hade blivit lite yr i mössan av den tunna luften här uppe - innan vi for vidare mot den lilla staden Andermatt för lunch och el-laddningspaus.
To be continued! :-)
Dag 92 - Lite jobb med resebilder
Annandag påsk och lite bildredigering. Jag ligger hopplöst efter med att göra fotoböcker för resorna vi gjort på sistone. Som resan över Alperna med elbil - 2014 till exempel. Vi tog med mina gamla föräldrar på resan och jag gör fotoboken mest med tanke på dem. De uppskattar verkligen att sitta och titta i dem sedan. Så nu viker jag denna dag till sådant arbete. Jag kommer att lägga ut lite bilder från resan i bloggen sedan efter hand. Så ni som undrar om det funkar att köra elbil i Alperna - ha lite tålamod. :-)
Det är makalöst vackert vid Furkapasset i de Schweiziska Alperna.
Resebok in the making. Får bli dagens bild 92.
Hej så länge.
Dag 91 - Husmusen har flyttat in
Hos sonen som nyligen renoverat sitt hus, har det flyttat in en liten husmus i sovrummet.
Det lyser så den är nog hemma. :-)
Tittar man in så ser man ju att den inrett ganska trevligt och trendigt med återbruk av gamla saker.
Den sover i ansjovisburken och ser helst att katten är bakom lås och bom. Det får bli dagens bild 91.
Länge leve kreativiteten! :-)
Hej så länge.