Bilder ,tankar och funderingar....

Kritik....eller???

Kritik....Bildkritik ...att någon vem som helst ska säga till en annan vad han eller hon ska göra med sin bild ....är det så klokt egentligen...

Vem säger att just Du har rätt om den bild som en annan har fotat? Hur kan Du veta hur den fotande personen har tänkt ,vad den vill visa och uppnå....

Jag tror att de flesta på FS har läst en eller annan bok i komposition,kanske gått en fotokurs... har fått grunderna....

Så tar man en bild och lägger upp och ja,man tycker förmodligen om bilden... så kommer det någon besserwisser och skriver ner den totalt... det märkliga är att de fotografer som verkligen visar toppen bilder,sällan eller aldrig beter sig så....

Nej det är medelmåttor som följer instruktionsboken ...dessa kritiserar och talar om hur man ska göra...  tittar man på deras egna bilder är det sällan några höjdare...

Jag  vet att den första bild jag la in här gillade jag verkligen....så fick veta hur jag egentligen skulle gjort,hur jag skulle beskurit den mm...Jag gjorde som den personen sa och ja först kanske jag tyckte att det var nog ok men efter hand ville jag ens inte titta på bilden... den var inte min... ville inte kännas vid den... jag stötte bort den...den var avidentifierad....

Så jag tog bort den och tog tillbaka min gamla bild och det kändes bra... det var MIN bild...

FS är en bra och rolig sida och lärorik....föreläsningen med Scott Kelby var intressant och han har måga goda ideer och många poänger....

Men just detta att lämna kommentarer som sågar en bild ner till fotknölarna är inte bra... inte något som man blir bättre av....utan ta fram det som är bra i en bild ge beröm för det...tala om vad man kan fortsätta med ...ge ett tips om att förbättra,men såga inte.... och finns det inget bra med bilden ,som du kan se,så kanske det är bättre att låta kommentaren vara...

Så här bjuder jag på bilder från min veranda... så som jag gillar att fota och efterbehandla just nu .....

Ha det gott/ Kram Maud


1.


2.


3.


4.

Inlagt 2012-06-17 14:33 | Läst 2609 ggr. | Permalink

"Hej Maud ! Jag gjorde så en gång men kommer aldrig mer att göra så,för tänker man efter så är det som du säger det är ju fotografen som tog bilden som tycker att bilden är bra annars hade den ju åkt i soptunnan direkt.Det är lätt att kritisera men men man ska nog tänka sig för mer en en gång innan man skriver då är det bättre att inte skriva något.alls Man kan ju tycka saker men det ska ju vara för att hjälp inte för att stjälpa Här har du presenterat ett antal personliga bilder som säger lite om vad du gillar och jag kan inte annat än säga att dom är bra och personliga"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Tycker om ettan. Nästan lite akvarell över det hela. Sköna färger. Flaskorna gör sig bra i kompositionen. Hade gärna sett den större. Fin blomsterprakt på verandan, snyggt fångad och återgiven. Nej, man kan ju inte veta hur den som fotograferat tänkt om en bild och vad denne vill uppnå. Men man kan ju tala om hur man upplever en bild och tar emot den. Svår balansgång det där. Ibland vill man kanske tipsa om något man tror fotografen inte uppmärksammat. Men samtidigt kan det ju vara ett medvetet drag av denne. Övre vänstra hörnet i bilden tycker jag tex känns lite tomt med väggen bakom. Hade för mig gett bilden mer skjuts om det fyllts även där med grönt bladverk. Det hade koncentrerat kompositionen ännu mer ner mot flaskorna, vilket jag tycker bilden bygger mycket på. Väggen bakom där uppe i motsatta hörnet mot flaskorna ger liksom en öppning som bryter kompositionen. Bilden är inte dålig, egentligen jättebra. Det är bara en detalj som i mina ögon skulle höja bilden ytterligare. Sedan om det verkligen får den effekten vet jag ju inte förrens jag sett om det får det... Men det här är ju bara vad jag tycker och känner för bilden. Äh, glöm detta, "hålet" med väggen bakom lyfter ju jättefint fram den rosa blomman där uppe, den skulle nog annars drunkna i den röriga bakgrund bladverk skulle skapa. Du har skapat en jättefin bild på ditt sätt, den är verkligen försommar :-)
Svar från maucl 2012-06-18 00:27
Tack Fredrik för din engagerande kommentar...förstår ditt resonemang...intressant och bra analyserande... en sådan kommentar gör att man funderar och begrundar// Maud
Tycker dina funderingar kring det personliga bilden är bra. Bilder är ju väldigt mycket personligt så känner jag det också. Dina blombilder tycker jag var fina med härliga sommarfärger! mvh Danne
Svar från maucl 2012-06-18 00:29
Dan det gläder mej att du tycker om färgerna...de är i princip så klara även i verkligheten. Precis så ...personliga bilder är vad det är// Maud
Vad som är "bra" och "dåligt" är egentligen helt ointressant, utan frågan är om betraktaren uppfattar den känsla eller åsikt man önskar förmedla som fotograf. En bra bild är enligt min mening den bild där fotografen får en bekräftelse att bildens "budskap" nått fram, sedan är det egentligen egalt om den är övermättnad, underexponerad eller ofokuserad.

För mig inger dina blombilder en känsla av värme och sommar, men kanske inte en svensk sommar utan mer en känsla av Provence.

/magnus
Svar från maucl 2012-06-18 00:33
Ja du Magnus ....frågan är om man kan nå fram till alla betraktare?? Kan man ge varje betraktare vad den vill Ha? Svaret blir säker nej! Alla är olika och alla har olika referenser... så som i ditt betraktande så ser du inte en svensk sommar även om dessa blommor står på min veranda och har dessa skarpa färger även i verkligheten faktiskt...så placerar du dem i Provance....På ett sätt smickrande ,men de finns på landet i Sverige...Lite roligt ändå// Maud
Håller med dig om detta, är därför kritisk till den så kallade bildkritiken och att såga andras bilder.
-affe
Svar från maucl 2012-06-18 00:38
Jadu Affe,,, sågandet fortsätter säkerligen vad vi än tycker, men jag hoppas att det kunde ligga på en annan nivå.
Fick kritik på en bild en gång Nr 1 skrev: för kraftig kontrast.Fel att sätta objektet mitt i bilden,beskär mm
Så nr 2 en erkänt duktig fotograf och konstnär skriver. Bra kontrast,Objektet i mitten ger mera pondus till bilden ...ett grafiskt uttryck Snyggt!
Ja vad säger man. En sågar mej ,en tycker att det är bra.
Kontentan,vi ser olika på saker och ting... vem har rätt att trycka ner någon i skoskaften??
Jag tror inte att någon har den rätten.../ Maud
Det här med kommunikation är svårt. Uppenbart är det så att den som har lämnat besk kritik inte har samma bildsyn som den som lagt ut bilden. Alltså; som bäddat för konflikt. Men vem har rätt? Ingen är mitt givna svar eftersom man inte kan betygsätta konst på annat sätt än genom tekniken som använts. Däremot innebär kommunikationen att den som lagt ut bilden får sig en tankeställare om man har nått sitt mål. Har fotografen inte lyckats uppnå syftet är det sällan betraktarens fel, även om det naturligtvis alltid finns gnällspikar. Så jag tycker nog att kritiken är av godo för det mesta. Att den som då levererar den negativa kritiken inte har samma syn hör som sagts ihop och det förefaller logiskt att fotografen inte gillar kritikerns bildsyn och dennes bilder. Ska därför inte negativa synpunkter på bilder lämnas? Nja, jag vet inte om det skulle leda framåt. Som du skriver har många säkert gått någon form av kurs. Kursledan har sin syn på bildskapandet och kommunikationen och den är ju också en form av kritik, eller snällare uttryckt vägledning. Det finns ingen naturlag som säger att kursledarens syn är den enda rätta. Och nästan alltid är det så här på FS att bildkritiken säger "utmärkt bild", mer sällan varför. För mig förmedlar dina bilder blomsterprakten på ett utmärkt sätt, men inte den svenska sommaren. Så är det för mig och jag kan ändå imponeras av bilderna. Vilket ditt syfte var vet jag inte men det är problemet med stillbildsfotografering. Däremot lär jag mig mycket av hur andra vill förmedla en upplevd känsla och det är det som jag uppskattar med en sajt som FS. Och det är därför jag läser din blogg. Om du uppskattar min har jag lyckats förmedla till dig vad jag ville, annars inte. Kanske jag i så fall kan ändra något till nästa gång, även om mina bilder är i en annan genre än dina i den här bloggen. Och så får alla ursäkta den långa kommentaren.
Ha det gott och behåll din stil! / Pelle
Svar från maucl 2012-06-18 00:43
Roligt med ett engagerat svar... lustigt att du inte tycker att det visar den svenska sommaren...blommorna har verkligen skarpa färger och jag har planterat dem själv och satt dit zinkkrukor och glasflaskor och jag bor i Sverige och för mej är det Svensk sommar....Jag skulle vilja veta varför du inte tycker att de förmedlar svensk sommar?????? // Maud
aventour 2012-06-18 01:07
Nu blev det genast knepigare. Jag håller nog med Magnus om att placera stilen i Provence, stämmer på något sätt om hur andra har valt att förmedla känslan från dessa platser. Kanske det undermedvetna kopplar ihop bilderna med Monet. Men egentligen kan jag inte ge något bra svar. För mig är sinnebilden av Sverige ett rött torp med blommorna i en rabatt, möjligen i en porslinskanna. För själva blommorna finns på så många olika ställen och oftare i zinkkrukor där. Så skulle jag vilja förtydliga en sak. Resonemanget om kommunikation gäller även den som lämnar kritik. Även den kan missa målet, inte minst om kritiken upplevs som att man sågar en bild och sårar någon. Bäst når man nog fram med en positiv attityd, så egentligen håller jag med dig fullt ut på den punkten. Men att avstå från att skriva vad man tycker är enligt mig att gå för långt. Att sedan smaken kan variera hör till det mänskliga. Man kommer aldrig att nå alla, däremot känns betraktarens upplevelse väsentlig för mig som fotograf. Oavsett om det är som man tänkt sig eller ej. Och du gjorde rätt som lade tillbaks Din bild. Och återigen så vill jag få sagt att jag tycker dina bilder är riktigt bra. / Pelle
Svar från maucl 2012-06-20 11:31
Roligt att dina tankar går till Monet....min favoritkonstnär...;))
Tack för en trevlig kommentar// Maud
Hej Maud ! Jag gjorde så en gång men kommer aldrig mer att göra så,för tänker man efter så är det som du säger det är ju fotografen som tog bilden som tycker att bilden är bra annars hade den ju åkt i soptunnan direkt.Det är lätt att kritisera men men man ska nog tänka sig för mer en en gång innan man skriver då är det bättre att inte skriva något.alls Man kan ju tycka saker men det ska ju vara för att hjälp inte för att stjälpa Här har du presenterat ett antal personliga bilder som säger lite om vad du gillar och jag kan inte annat än säga att dom är bra och personliga
Svar från maucl 2012-06-18 00:44
Tack Ken för din goa och ärliga kommentar // Maud
Men sätter man bilden i en kritikpool så får man ju ta även dom negativa smällarna.Hur ska vi annars göra- bara "gull" pratat med fotografen.Jag har fått mycket negativ kritik under dom 11 åren och försöker förstå kritikern även om det tar emot ibland.
Svar från maucl 2012-06-18 00:54
Jag kan inte låta bli att le när jag läser din kommentar.... mina tankar går till uttryck som " jag fick stryk av min pappa när jag var liten ,men se jag har inte tagit skada"
Om man vill förmedla ett tips, ge konstruktiv kritik, behöver man inte golva vederbörande först... det gör ju inte mottagligheten för kritik bättre...
Jag testade lite gatufoto för ett halvår sedan ca och fick så mycker däng att jag baxnade.. tappade andan efter en smäll i solar plexus... jag tror inte att det var speciellt bra... tar inga såna bilder längre!!!! Kanske att jag provar någon gång...men den kritiken gav inget positivt...
Jag menar inte att man ska gull,men man kan vara hövlig uppträda med respekt inför en annan människa...Är det för mycket begärt?// Maud
walter-g 2012-07-13 18:49
"No bad feelings " Maud hoppas jag.Kanske min replik var illa formulerad men absolut inte illa menad.Kör bara vidare som jag.Ja inte helt.Det du sa om gatufoto var intressant.
Där blev jag riktigt golvad av s.k gatufotoexpert, ja snudd på personligt påhopp,så den poolen bryr jag mig inte om längre.
Hej igen.
Ett "problem" i sammanhanget är att fotosidan är uppbyggd runt begreppet "bildkritik". Man har ju till och med vid flera tillfällen poängterat detta, och eftersom många tolkar begreppet kritik som just att vara kritisk eller att kritisera så ligger det nog i sakens natur att det blir som det blir ibland. Tanken är säkert god, och många har säkert den uppfattningen att man vill ha tips och råd om man lägger upp bilder, företrädesvis i kritikpoolerna. Sedan består ju alla omdömen av subjektiva uppfattningar, oavsett vem som står för omdömet. Men jag tror också att det är bra om man själv tar det för vad det är, en annan persons åsikt om en bild, inte så mycket att yvas över oavsett om de gillar bilden eller inte.

Att hitta vidare med sitt eget fotograferande tror jag att man främst gör genom att titta på mycket fotografi och att själv fotografera mycket, andras synpunkter här på fotosidan eller på något annat ställe är nog av ganska marginell betydelse. Hur som helst finns ju alltid risken att det dyker upp någon som inte gillar bilderna man lägger upp i och med att det finns möjlighet att kommentera. Sedan finns en del som uttrycker sig ganska klumpigt, och en del som kanske passar på att göra sig av med sitt dåliga humör i bildkommentarer, men jag tycker väl inte att det är så mycket att bry sig om egentligen.

-affe
Svar från maucl 2012-06-20 11:01
Så sant problemet är just det att man skall ge kritik...kritik kan ju ges på olika sätt och ja,vi får väl bli bättre på det både att ge och ta... men så finns det ju en annan lösning och det är att inte ladda upp bilder...;))
Tack för kommentaren Ha det gott// Maud
Underbara foton! Ser ut som de vackraste vykort!
Svar från maucl 2012-06-20 08:34
Tack Sälla Heléne för din goa kommentar .Glad att du tycker om bilderna.//Maud
Känner igen det där med att då är det inte min bild längre. Hade en fotovän som ofta tog sig friheten att
så att säga "fixa till" mina bilder. Det kändes inte bra, om jag skulle göra om den så räckte det med tips och att jag själv kunde försöka fixa till något liknande. Det slutade med att jag inte visade den vännen några fler bilder..;)
Man blir lite känslig med sina bilder.
Fast jag har lärt mig massoer på fotosidan, var mycket grön och nybörjare då jag hittade fotosidan från början.
Har fått många värdefulla tips från duktiga fotografer, tips som jag är mycket tacksam för.
Vet man vad man vill med sin bild så är det bara att slå dövörat till och inte bry sig om de som behöver hävda sig och såga bilder jäms med fotknölarna,
På bilderna här ovan ser det ut som om du hittat din stil och är nöjd med den.
Fortsätt så och njut av dina skapelser.