Annons

Råd kring köp av redigeringsdator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Liggande fläktar brukar man ta till när inte utrymmet i lådan räcker. Du får ett bättre luftflöde i en stående låda med en främre och en bakre fläkt och en cpu-kylare som blåser värmen ur lådan. Den liggande fläkten blåser runt varmluften så ditt grafikkort suger in lite varmare luft. I teorin. Om det har någon praktisk betydelse med en icke överklockad i5-processor är nog tveksamt.

Jag har haft min Noctua U12 i 15 år i tre olika datorbyggen, så jag är lite partisk! Lite billigare om du tar silverversionen istf svart; 949 kr. Eller din ursprungliga kylare Be quit! Pure Rock 2 för 549 kr, men Noctuan har bättre kylkapacitet.

Jag kan ingenting om fulkoder! Men MS har tillåtit uppgradering åratal efter att de sagt att det inte skulle gälla längre. Fungerar dock inte på en OEM-version.

Jag brukar också ha en stående kylare och låta den blåsa varmluften bakåt i chassiet (utåt).

Är det inte bättre att bara ha t ex 2 fläktar i fronten som blåser in (förutsatt att luften har någonstans att ta vägen förstås) istf en in och en ut? Jag brukar bygga så iaf och då går luften ut bakåt och genom taket på chassiet (nättak).
 
Jag tror att kylningen inte är något problem med en enklare kylare. Bild och videoredigering är inte lika krävande för processorn som avancerade spel och grafik vilket dyrare kylare är dimensionerade för.
Å andra sidan så vill du inte om x antal år ångra att du i ovissheten snikade lite för mycket. Om det är så att framtida program och kamerafiler kräver stora resurser.

Dyrare kylare brukar kunna göra jobbet tystare även om man inte pressar allt till max.
 
Kan vara så att jag sparar på fel grejer men borde inte kylningen jag valt räcka bra? Har inte en susning om vad jag ska titta på för att bedöma skillnader och hur mycket det hjälper i praktiken. Dyrare är bättre, visst, men det gäller ju även nätaggregatet och flera andra komponenter.

Jag har lite tänkt om kring lagringsdisken. Kan vara bra att ha möjligheten i en framtid att plocka ur disken som en extra kopia med filerna.

Har du någon tanke kring fulkoder för Windows om inte gamla licensen fungerar?

Kylare brukar ha specat hur mycket effekt dom kan avleda och processorer har också specat hur mycket värme dom avger (anges i Watt). TDP (Thermal Dissipation Power) är det du ska titta på. 95W eller 125W är vanligt bland Intelprocessorer. Kylaren bör alltså klara det din processor är specad med och gärna lite till.
 
Kylare brukar ha specat hur mycket effekt dom kan avleda och processorer har också specat hur mycket värme dom avger (anges i Watt). TDP (Thermal Dissipation Power) är det du ska titta på. 95W eller 125W är vanligt bland Intelprocessorer. Kylaren bör alltså klara det din processor är specad med och gärna lite till.

Tack!

Då bör det räcka med den jag valt. Den ligger 25W över processorn.
 
Ok tack!
Då går jag nog tillbaka på ursprungliga kylaren.
Kimmo säger han fick igång ett OEM trots byte av moderkort mm men misstänker att jag inte har den turen.

Min dator var en byggt av Inet, och då installerade dom även Windows 10 OEM. När jag hade bytt delarna, för säkerhets skull använde jag samma datornamn som min gamla hade (tror inte det spelade någon roll), sen använde jag den felsökningsfunktion i aktivering, valde mitt microsoft konto, och listan valde jag min gamla dator.
När jag letade på youtube och nätet, så verkade det som att det funkade för det mesta. Men jag var beredd att jag eventuellt hade behövt köpa, men det slapp jag.
 
Min dator var en byggt av Inet, och då installerade dom även Windows 10 OEM. När jag hade bytt delarna, för säkerhets skull använde jag samma datornamn som min gamla hade (tror inte det spelade någon roll), sen använde jag den felsökningsfunktion i aktivering, valde mitt microsoft konto, och listan valde jag min gamla dator.
När jag letade på youtube och nätet, så verkade det som att det funkade för det mesta. Men jag var beredd att jag eventuellt hade behövt köpa, men det slapp jag.
Jag tror det får svida lite. Funderar på att hålla gamla burken igång ett tag till och då behövs en licens till nya. Det blir en flyttbar fullversion i sådant fall. Vågar inte köpa fullicens.
 
OK.
Vad baserar du det på?
Kan nämna att jag köpte Win 10 Pro för ca 200 kr utan något problem.
Vad som är fult går nog att diskutera.
Inte mer än att när något låter för bra för att vara sant brukar det vara så. Samtidigt verkar det fungera år ut och år in. Jag är väl mindre modig bara när det gäller huvuddatorn.
 
God dag, mina damer och herrar (även om damerna lyser med sin frånvaro). Jag går också i funderingarna att uppgradera min dator som jag haft sedan Hedenhös tid (2013) och den var väl ganska vass på sin tid, med en i7 processor av senaste snitt (2013).

I vart fall som helst så tycker jag att responsen börjar bli lite långsam när jag skall till att redigera. De förslag på konfiguration jag fått (och då tänker jag återanvända det som går att återanvända, så som HDD, t ex). Det jag har nu (förutom HDD och moder/grafikkort) är som följer;

Skärmklipp.PNG
Och tanken är väl att jag skall uppgradera med något av alternativen nedan;

Skärmbild 2023-08-19 132131.jpgSkärmbild 2023-08-19 132205.jpg
Kom gärna med synpunkter.
 
Senast ändrad:
God dag, mina damer och herrar (även om damerna lyser med sin frånvaro). Jag går också i funderingarna att uppgradera min dator som jag haft sedan Hedenhös tid (2013) och den var väl ganska vass på sin tid, med en i7 processor av senaste snitt (2013).

I vart fall som helst så tycker jag att responsen börjar bli lite långsam när jag skall till att redigera. De förslag på konfiguration jag fått (och då tänker jag återanvända det som går att återanvända, så som HDD, t ex). Det jag har nu (förutom HDD och moder/grafikkort) är som följer;

Visa bilaga 171274
Och tanken är väl att jag skall uppgradera med något av alternativen nedan;

Visa bilaga 171271Visa bilaga 171272
Kom gärna med synpunkter.

Är det medvetet du valt ett moderkort med DDR4 istf DDR5? Prestandamässigt tvivlar jag på att man märker någon större skillnad annat än i syntetiska tester men jag tänker framåt. Äldre minnesvarianter brukar öka i pris i takt med att de blir ovanligare ifall du vill uppgradera senare.
 
Är det medvetet du valt ett moderkort med DDR4 istf DDR5? Prestandamässigt tvivlar jag på att man märker någon större skillnad annat än i syntetiska tester men jag tänker framåt. Äldre minnesvarianter brukar öka i pris i takt med att de blir ovanligare ifall du vill uppgradera senare.
Sanningen är den att jag är inte medveten om vad jag gjort ö h t, jag är en fullständig analfabet vad det gäller datorer. Denna uppgradering är framtagen vid konsultation med en säljare på Inet, det jag var angelägen att framhålla vid den aktuella tidpunkten för konsultation, var att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt. Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar 😁😉.

Sedan tänker jag också framåt, men om jag skulle ha DDR5 i stället för DDR4, då innebär det väl ett annat moderkort = 💸💸💸 !?
 
Sanningen är den att jag är inte medveten om vad jag gjort ö h t, jag är en fullständig analfabet vad det gäller datorer. Denna uppgradering är framtagen vid konsultation med en säljare på Inet, det jag var angelägen att framhålla vid den aktuella tidpunkten för konsultation, var att hålla nere kostnaden så mycket som möjligt. Det enda den fattige har gott om, är ont om pengar 😁😉.

Sedan tänker jag också framåt, men om jag skulle ha DDR5 i stället för DDR4, då innebär det väl ett annat moderkort = 💸💸💸 !?

Ja, det stämmer, då måste du ha ett annat moderkort. Det förklarar också varför säljaren valde DDR4 - för att hålla ner priset, inget fel i det, jag tvivlar som sagt på att du (eller jag) märker någon skillnad.
 
2013, nästan ny ju😉. Precis som min.

Jag hade valt ett grafikkort med lite fler gb. Tror 2gb är den undre gränsen för flera justeringar i Photoshop. En uppgradering till så kan det redan vara för klent. Minns inte om du redigerar i PS men oavsett så börjar det bli snävt med 2gb. Kan ju vara bra att veta.
 
2013, nästan ny ju😉. Precis som min.

Jag hade valt ett grafikkort med lite fler gb. Tror 2gb är den undre gränsen för flera justeringar i Photoshop. En uppgradering till så kan det redan vara för klent. Minns inte om du redigerar i PS men oavsett så börjar det bli snävt med 2gb. Kan ju vara bra att veta.
Aha, är du här och spökar nu också ,😃. Jomenvisst är den nästan ny 😅 Jaha, lite klent med 2 Gb i grafikkortet. Så öka grafikkortet prestanda och skicka i DDR 5 också. Då är jag snart uppe i 50' men det är ju klart, det drabbar ingen fattig 😂

Faktum är att jag redigerar endast i Lr standalone 6.14, sista utgåvan innan dom gick över till prenumerationamodellen, men jag kanske får ta skeden i vacker hand så småningom och också gå över till prenumerationamodellen, även om jag inte gillar det, det har ju onekligen hänt en del sedan Lr 6.14 standalone 😂.

Men det primära nu är att få upp hastigheten, så att datorn inte laggar då förbannat vid redigering, det väldigt tålamodsprövande att sitta och vänta varje gång man gör någon justering.
 
Aha, är du här och spökar nu också ,😃. Jomenvisst är den nästan ny 😅 Jaha, lite klent med 2 Gb i grafikkortet. Så öka grafikkortet prestanda och skicka i DDR 5 också. Då är jag snart uppe i 50' men det är ju klart, det drabbar ingen fattig 😂

Faktum är att jag redigerar endast i Lr standalone 6.14, sista utgåvan innan dom gick över till prenumerationamodellen, men jag kanske får ta skeden i vacker hand så småningom och också gå över till prenumerationamodellen, även om jag inte gillar det, det har ju onekligen hänt en del sedan Lr 6.14 standalone 😂.

Men det primära nu är att få upp hastigheten, så att datorn inte laggar då förbannat vid redigering, det väldigt tålamodsprövande att sitta och vänta varje gång man gör någon justering.
Ja det är ju jag som startat tråden😂. Tänker du hålla fast vid endast Lightroom tror jag inte det blir något problem. Det är när PS kör vissa filter som det kräver mycket.
 
ANNONS