Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd kring köp av redigeringsdator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är ju jag som startat tråden😂. Tänker du hålla fast vid endast Lightroom tror jag inte det blir något problem. Det är när PS kör vissa filter som det kräver mycket.
Ja, så var det ju. Jo, jag kör enbart Lr, men om jag så småningom kommer att gå över till prenumerationamodellen, då ingår ju PS. Lika bra att ställa in siktet på det med en gång i så fall, även om det kommer att ta resten av mitt liv att begripa mig på PS i det mest grundläggande, med tanke på min hastighet. Här går det inte fort, ente.
 
Ja, så var det ju. Jo, jag kör enbart Lr, men om jag så småningom kommer att gå över till prenumerationamodellen, då ingår ju PS. Lika bra att ställa in siktet på det med en gång i så fall, även om det kommer att ta resten av mitt liv att begripa mig på PS i det mest grundläggande, med tanke på min hastighet. Här går det inte fort, ente.
PS är bra på så sätt att nästan allt går att göra. Problemet är att trial and error nästan aldrig lyckas. Det blir googlande i de flesta fall. Det mer grundläggande lär du dig snabbt. Det finns massa på nätet som förklarar hur.
 
Då är datorn beställd. Det blev tillslut ett annat lite mer sobert chassi och ett nätaggregat med guld 80+. Blev 300kr extra totalt och så fegade jag ur gällande billigt Windows, men förhoppningsvis kommer det följa med datorer fram i tiden så får svida över. 23600kr och då får jag även ett infoblad från Inet gratis. Yaaay. Leverans 4/9.

Tack för hjälpen alla👍
 
Senast ändrad:
Då är datorn beställd. Det blev tillslut ett annat lite mer sobert chassi och ett nätaggregat med guld 80+. Blev 300kr extra totalt och så fegade jag ur gällande billigt Windows, men förhoppningsvis kommer det följa med datorer fram i tiden så får svida över. 23600kr och då får jag även ett infoblad från Inet gratis. Yaaay. Leverans 4/9.

Tack för hjälpen alla👍
Då får man gratulera och tacka för underhållningen!
 
PS är bra på så sätt att nästan allt går att göra. Problemet är att trial and error nästan aldrig lyckas. Det blir googlande i de flesta fall. Det mer grundläggande lär du dig snabbt. Det finns massa på nätet som förklarar hur.
Jodå, jag är medveten om att PS går att använda till det mesta, men om man öppnar en bild i PS (från Lr), då blir det väl en förstörande redigering, eller !?

Oavsett, jag har en bok som heter Photoshop CS6 (en äldre utgåva, alltså), den lär täcka mina behov om det skulle uppstå ett sådant. Dessutom, jag har ännu inte PS 😉.
 
Jodå, jag är medveten om att PS går att använda till det mesta, men om man öppnar en bild i PS (från Lr), då blir det väl en förstörande redigering, eller !?

Oavsett, jag har en bok som heter Photoshop CS6 (en äldre utgåva, alltså), den lär täcka mina behov om det skulle uppstå ett sådant. Dessutom, jag har ännu inte PS 😉.

Du får tillbaka filen i tiff icke-förstörande om du väljer så. Du frågade kring val i LR du hittat när vi diskuterade i annan tråd. Där gör du inställningar så du inte tappar information.
 
Du får tillbaka filen i tiff icke-förstörande om du väljer så. Du frågade kring val i LR du hittat när vi diskuterade i annan tråd. Där gör du inställningar så du inte tappar information.
Jodå, jag minns diskussionen om Tiff, men jag fördjupa mig inte i den frågan i den här tråden, utan jag nöjer mig med att konstatera att jag behöver uppgradera min dator och att jag kanske skall titta på ett grafikkort med lite bättre prestanda än det föreslagna, för ev. framtida behov. Min förhoppning är att min uppgradering inte kommer att landan på ~23' 😬😅.
 
Jodå, jag minns diskussionen om Tiff, men jag fördjupa mig inte i den frågan i den här tråden, utan jag nöjer mig med att konstatera att jag behöver uppgradera min dator och att jag kanske skall titta på ett grafikkort med lite bättre prestanda än det föreslagna, för ev. framtida behov. Min förhoppning är att min uppgradering inte kommer att landan på ~23' 😬😅.
Usch nej det är svettigt. Kan jag hålla mig flytande 11 år som med förra är det dock värt det. Datorer är det tråkigaste teknikföremålet som behövs för fotointresset. Tänk så mycket roligare det skulle varit med lite spännande RF optik istället😊
 
Jag vet inte exakt hur mycket som grafikkort spelar roll med bildredigering och video. Jag frågade ai chatgpt och fick detta svar.

"För lättare bildredigering bör ett grafikkort med minst 2GB RAM (grafikminne) vara tillräckligt. Men om du arbetar med högupplösta bilder och avancerade effekter, kan ett grafikkort med mer RAM vara fördelaktigt. En bra balans mellan RAM och GPU-prestanda är att föredra."

Följdfråga:

Hur mycket grafikminne bör man ha om man ska redigera högupplöst?

"För högupplöst bildredigering, särskilt om du arbetar med stora filer eller flera lager i program som Lightroom och Photoshop, kan det vara fördelaktigt att ha ett grafikkort med minst 4GB till 6GB grafikminne. Det extra grafikminnet möjliggör snabbare prestanda och smidig hantering av de stora datamängderna som är associerade med högupplösta bilder.
Det är dock viktigt att komma ihåg att grafikminne inte är den enda faktorn som påverkar prestanda. En kraftfull GPU (grafikprocessor) och en snabb processor är också avgörande för att säkerställa att redigeringsarbetet kan utföras smidigt och effektivt. Så när du väljer ett grafikkort, se till att det har både tillräckligt med grafikminne och god prestanda för att möta dina specifika behov för högupplöst bildredigering."
 
Har fårr ytterligare förslag på uppgradering av datorn med följande komponenter, men då jag är en fullfjädrad idiot...(analfabet) vad det gäller datorer, vänder jag mig till expertis på Fs om ett omdöme;
Skärmbild 2023-09-02 144720.jpg

Skall jag satsa på 64 Gb RAM när jag ändå är igång, eller blir det till att skjuta över målet !?
 
Har fårr ytterligare förslag på uppgradering av datorn med följande komponenter, men då jag är en fullfjädrad idiot...(analfabet) vad det gäller datorer, vänder jag mig till expertis på Fs om ett omdöme;
Visa bilaga 171441

Skall jag satsa på 64 Gb RAM när jag ändå är igång, eller blir det till att skjuta över målet !?

Är det Inet som gett förslaget så passar grejerna ihop. Trots att jag visat upp min korg här så hade de synpunkter på några delar i min konfiguration, så dom har koll.
Det är en bra processor och grafikkortet är nog det bästa sett till pris/prestanda för redigering av foto/film i dagsläget. Jag valde 64Gb direkt men vill du hålla igen lite så går det ju att komplettera i efterhand. Det ska väl helst vara exakt samma minne (säger vissa) för bäst prestanda vilket kanske inte finns den dagen då du ska uppgradera, men då går det ju att trycka i nytt på alla platser.

Min burk borde komma i nästa vecka. Ska bli trevligt att slippa fördröjningar när jag redigerar.
 
Är det Inet som gett förslaget så passar grejerna ihop.
Det är Inet som satt ihop paketet, av förekommen anledning (komplett idiot när det gäller datorer), det skall bara fungera.
Det är en bra processor och grafikkortet är nog det bästa sett till pris/prestanda för redigering av foto/film i dagsläget.
Då litar jag på ditt omdöme Jonas.
Jag valde 64Gb direkt men vill du hålla igen lite så går det ju att komplettera i efterhand.
Spelar ingen roll egentligen, nu eller senare. Som du nämner är det väl till fördel om det är samma fabrikat på minnena, frågan är bara om det finns plats för 64 Gb. Ledordet i sammanhanget ( om jag inte nämnt det tidigare) , är långsiktighet. Skrev jag långsiktighet !?
Min burk borde komma i nästa vecka. Ska bli trevligt att slippa fördröjningar när jag redigerar.
Förstår det. I mitt fall är det lönlöst, för reaktionen när jag försöker dra i något reglage, tills dess att det faktisk händer något kan ju driva än till vansinne, och om det händer något, så kanske man drar för långt, vilket medför att man är tvungen att justera tillbaka. U get my point 😁.
 
Det är Inet som satt ihop paketet, av förekommen anledning (komplett idiot när det gäller datorer), det skall bara fungera.
Då litar jag på ditt omdöme Jonas.
Spelar ingen roll egentligen, nu eller senare. Som du nämner är det väl till fördel om det är samma fabrikat på minnena, frågan är bara om det finns plats för 64 Gb. Ledordet i sammanhanget ( om jag inte nämnt det tidigare) , är långsiktighet. Skrev jag långsiktighet !?
Förstår det. I mitt fall är det lönlöst, för reaktionen när jag försöker dra i något reglage, tills dess att det faktisk händer något kan ju driva än till vansinne, och om det händer något, så kanske man drar för långt, vilket medför att man är tvungen att justera tillbaka. U get my point 😁.

Jo tack jag förstår precis. Jag har visserligen mest haft stora problem med riktigt tunga filer, men en liten fördröjning finns i allt jag försöker påverka. Störigt.

Du har fyra platser på kortet som klarar 48Gb stycket. Du kan alltså trycka i två likadana sticker framöver och få 64Gb. Fördelen med att sätta 2x32 direkt är ju att du då kan komplettera till 128Gb vid behov. Visserligen tveksamt om det kommer behövas före nästa datoruppgradering.
 
Jag har visserligen mest haft stora problem med riktigt tunga filer, men en liten fördröjning finns i allt jag försöker påverka.
Vet inte hur stora filer du arbetar med, men D800e och D850 (Nikon) levererar ju hyfsat stora RAW-filer (36 resp. 45 Mpix). Skall man sedan ge sig på bildsammanslagningar, typ HDR och Panoramor, då blir ju filerna än större, för att inte tala om Tiff - filer.

Om du tror att öka RAM till 64 Gb kan förhindra att det uppstår flaskhalsar i framtiden, då kan jag likväl fläska på, men jag tänker att moderkort och processor kanske blir problem på sikt, och då hjälper ju inte en massa RAM, eller hur !? När jag köpte min nuv. konfiguration flöt det på bra, nu är det bara för segt 🤬.
 
Vet inte hur stora filer du arbetar med, men D800e och D850 (Nikon) levererar ju hyfsat stora RAW-filer (36 resp. 45 Mpix). Skall man sedan ge sig på bildsammanslagningar, typ HDR och Panoramor, då blir ju filerna än större, för att inte tala om Tiff - filer.

Om du tror att öka RAM till 64 Gb kan förhindra att det uppstår flaskhalsar i framtiden, då kan jag likväl fläska på, men jag tänker att moderkort och processor kanske blir problem på sikt, och då hjälper ju inte en massa RAM, eller hur !? När jag köpte min nuv. konfiguration flöt det på bra, nu är det bara för segt 🤬.
Jag tror 64 Gb kommer räcka fram till nytt datorbyte däremot tveksamt med 32Gb. Svårt att råda men tar du inte sista pengarna och måste fram med kattmaten så kör på 64Gb.

Jag har 16Gb nu och det är inte där flaskhalsen sitter.

Jag har en del filer från Canon 5dsR som har en 50mp sensor. När de vänt i Photoshop och kommer tillbaka som tiff kan de vara rätt stora. Tycker ändå nuvarande burk klarar detta rätt bra. Visserligen med lite fördröjning vid vissa justeringar. Värre är det med superresolution och olika filter i PS mm.
 
Senast ändrad:
32GB räcker gott om du bara kör ett program t.ex bildredigeringsprogrammet eller videoredigeringsprogrammet. Kör du bägge samtidigt eller har en browser öppen med 173 tabs samtidigt så kan behövas mer. Jag körde länge med 32GB och hade aldrig problem med det och bild och videoredigering. Jag är dock datanörd och kör ofta 4 virtuella maskiner på min dator också och då behövs mer.
 
Jag tror 64 Gb kommer räcka fram till nytt datorbyte däremot tveksamt med 32Gb. Svårt att råda men tar du inte sista pengarna och måste fram med kattmaten så kör på 64Gb.
32GB räcker gott om du bara kör ett program t.ex bildredigeringsprogrammet eller videoredigeringsprogrammet. Kör du bägge samtidigt eller har en browser öppen med 173 tabs samtidigt så kan behövas mer. Jag körde länge med 32GB och hade aldrig problem med det och bild och videoredigering. Jag är dock datanörd och kör ofta 4 virtuella maskiner på min dator också och då behövs mer.
Kör aldrig 173 tabs i bakgrunden, däremot kan det förekomma att jag surfar samtidigt som Lr (i mitt fall) är på, samt att jag uteslutande har på musik i bakgrunden, genom VLC. Det är väl ungefär så det brukar se ut.
 
Din valda processor har stort och snabbt internminne (cache). Det gör att behovet av mycket RAM som är långsammare minskar.
För stillbilder så behövs inte särskilt stort RAM.
Till avancerad brusreducering och superresolution så gör grafikkortet nytta.
Men lite extra RAM ökar inte totalkostnaden nämnvärt i sammanhanget.
Det är också skillnad om man t.ex jobbar med väldigt många lager i PS som ger tungrodda filer på 700-1000 MB.
Man vet aldrig Tony, du kanske kommer att vilja göra meterstora högupplösta kollage som konstfoto framöver. Vad som helst kan lura i vassen.
🤡
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.