Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd kring köp av redigeringsdator.

Produkter
(logga in för att koppla)
Din valda processor har stort och snabbt internminne (cache). Det gör att behovet av mycket RAM som är långsammare minskar.
För stillbilder så behövs inte särskilt stort RAM.
Till avancerad brusreducering och superresolution så gör grafikkortet nytta.
Men lite extra RAM ökar inte totalkostnaden nämnvärt i sammanhanget.
Det är också skillnad om man t.ex jobbar med väldigt många lager i PS som ger tungrodda filer på 700-1000 MB.
Man vet aldrig Tony, du kanske kommer att vilja göra meterstora högupplösta kollage som konstfoto framöver. Vad som helst kan lura i vassen.
🤡
Ok, tack för detta J O, det blir 64 Gb Ram, det är ingen ide at vara dumsnål. Hoppas det finns smakligt utgåvor av kattmat framöver, men jag får säket tillfälle at utforska det närmre 😁.

Tackar samtliga deltagare i tråden för att hjälpa till i frågeställningen, nu är frågan (sannolikt) utredd i mitt fall.
 
Räcker det att Lightroom och dess katalog ligger på SSD eller har man något i snabbhet att vinna på att även bildfilerna ligger på SSD? Har dem på snurrdisk idag.
 
Räcker det att Lightroom och dess katalog ligger på SSD eller har man något i snabbhet att vinna på att även bildfilerna ligger på SSD? Har dem på snurrdisk idag.
Eftersom jag själv var inne på ssd även för filerna googlade jag runt lite. Det kan ha lite betydelse om väldigt mycket data ska hämtas, men skillnaden är så liten att säkrare lagring trumfar den lilla vinsten. Det blev kontentan för mig iallafall.
 
En liten uppdatering;

Var på Inet igår och efter konsultation blev det lite konfiguration jämte det som redovisats för tidigare;Skärmbild 2023-09-06 113834.jpg

Vad som skiljer sig mot tidigare är moderkortet (ASUS TUF Gaming A620M-Plus WI-FI) mot MK MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI samt RAM-minnet (Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance) mot Kingston 64GB (2K) DDR5 5200MHz FURY Beast B

Synpunkter mottages med tacksamhet.
 
Senast ändrad:
En liten uppdatering;

Var på Inet igår och efter konsultation blev det lite konfiguration jämte det som redovisats för tidigare;Visa bilaga 171516

Vad som skiljer sig mot tidigare är moderkortet (ASUS TUF Gaming A620M-Plus WI-FI) mot MK MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI samt RAM-minnet (Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance) mot Kingston 64GB (2K) DDR5 5200MHz FURY Beast B

Synpunkter mottages med tacksamhet.
Kan inte se något konstigt. Ser bra ut.
Då blir det fart på redigeringen snart.
Jag väntar fortfarande på min. Hoppas den kommer till helgen då jag har lite mer tid.
 
Kan inte se något konstigt. Ser bra ut.
Då blir det fart på redigeringen snart.
Jag väntar fortfarande på min. Hoppas den kommer till helgen då jag har lite mer tid.
Låter bra, GamleJ. Tänker mest på RAM - minnena. Kingston, är det något bra märke eller !?

Ja, blir det inte liv i datorn efter det här, då vet jag inte vad som skall till...
 
Låter bra, GamleJ. Tänker mest på RAM - minnena. Kingston, är det något bra märke eller !?

Ja, blir det inte liv i datorn efter det här, då vet jag inte vad som skall till...

Har aldrig hört någonting negativt om Kingston. De som verkligen kan det här kanske kan jaga någon procent extra genom att kombinera annorlunda, men samtidigt har nog Inet bättre koll än de flesta. Tror du kan luta dig tillbaka och öppna upp lädret😅
 
Har aldrig hört någonting negativt om Kingston. De som verkligen kan det här kanske kan jaga någon procent extra genom att kombinera annorlunda, men samtidigt har nog Inet bättre koll än de flesta. Tror du kan luta dig tillbaka och öppna upp lädret😅

Kingston har varit i branschen i decennier. Jag har för mig att Scribona som jag jobbade på då distribuerade dem redan i början av 90-talet och bolaget har funnits sedan 1987 tror jag. Historiskt har det funnits "issues" som jag själv sett med gamla KonicaMinolta D7D. I den kameran med FW 1.0 så spelade det överhuvudtaget ingen roll om man petade in ett toppminne som deras Ultimate eller deras billigaste. Prestandan var lika usel med allt vad hette Kingston - totalt i botten.

Sedan kom en uppgradering av FW som tre- eller fyrdubblade prestandan i serietagningen - men bara med Sandisk-minnen om jag inte missminner mig. Så då åkte Kingston-minnena ut ur min D7D och Sandisk Extreme in istället.

.... men det var 2005 som det hände, så betrakta det som preskriberat. :). Sandisk var väl bara störst då, så KM anpassade sig väl främst till dem för att få sprutt på seriebildtagningen snabbt. Kingston funkade fint redan då i exv. Canons kameror, så det var faktiskt inget "generellt" problem med Kingston-minnena ens på den tiden.
 
Senast ändrad:
Kingston har varit i branschen i decennier. Jag har för mig att Scribona som jag jobbade på då distribuerade dem redan i början av 90-talet och bolaget har funnits sedan 1987 tror jag. Historiskt har det funnits "issues" som jag själv sett med gamla KonicaMinolta D7D. I den kameran med FW 1.0 så spelade det överhuvudtaget ingen roll om man petade in ett toppminne som deras Ultimate eller deras billigaste. Prestandan var lika usel med allt vad hette Kingston - totalt i botten.

Sedan kom en uppgradering av FW som tre- eller fyrdubblade prestandan i serietagningen - men bara med Sandisk-minnen om jag inte missminner mig. Så då åkte Kingston-minnena ut ur min D7D och Sandisk Extreme in istället.

.... men det var 2005 som det hände, så betrakta det som preskriberat. :). Sandisk var väl bara störst då, så KM anpassade sig väl främst till dem för att få sprutt på seriebildtagningen snabbt. Kingston funkade fint redan då i exv. Canons kameror, så det var faktiskt inget "generellt" problem med Kingston-minnena ens på den tiden.

Ja det får vi nog preskribera och låta Tony släppa iväg sina slantar😃.
2005 känns konstigt nog nyligen. Det kan bara bero på aktningsvärd ålder.
 
En liten uppdatering;

Var på Inet igår och efter konsultation blev det lite konfiguration jämte det som redovisats för tidigare;Visa bilaga 171516

Vad som skiljer sig mot tidigare är moderkortet (ASUS TUF Gaming A620M-Plus WI-FI) mot MK MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI samt RAM-minnet (Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 Vengeance) mot Kingston 64GB (2K) DDR5 5200MHz FURY Beast B

Synpunkter mottages med tacksamhet.

X3D processorn har extra mycket cache. Den är framtagen speciellt för gaming och kan nog anses som bortslösade pengar för bildbehandling. Satsa på en variant utan 3D i namnet. Du har mera nytta av att välja många kärnor. En 7700X blir lite (väldigt lite) snabbare men billigare. En 7900X blir något dyrare men betydligt snabbare då en har 12 kärnor istället för 8.
 
X3D processorn har extra mycket cache. Den är framtagen speciellt för gaming och kan nog anses som bortslösade pengar för bildbehandling. Satsa på en variant utan 3D i namnet. Du har mera nytta av att välja många kärnor. En 7700X blir lite (väldigt lite) snabbare men billigare. En 7900X blir något dyrare men betydligt snabbare då en har 12 kärnor istället för 8.
Tack för detta inspel, sitter i detta nu i telefon, väntandes på Inet. Kan ju satsa på en 7700X istället (om det blir billigare) och om det samtidigt blir snabbare. Hoppet till en 7900X blir för stort (kan jag tycka) ~ + 1 300 :-.

Edit: Bytte till en 7700X istället, tack för inspelet.
 
Senast ändrad:
Fick då tillbaka min dator idag och nog märktes det en hastighetsökning, alltid. Vad som till min frustration kvarstod är pennan till min Intius pro inte riktigt vill "fästa" vid reglagen när jag skall till att redigera i Lr. Någon som har en förklaring/lösning till det fenomenet !? Vill helst inte gå tillbaka att använda musen för att dra i reglagen, då jag har börjat vänja mig med att använda ritplattan.
 
Efter lite strul med saknade drivrutiner mm så är det mesta nu installerat. Det snurrar på rejält. Testade 400mb filen som fick gamla datorn att krokna totalt och den känns som en liten RAW-fil från Canon 30d eller nåt😃. Ska bli kul att redigera lite under morgondagen och sen får jag ringa värdetransporten för leverans av pengar till Inet😅. Håller tummarna för att nästa dator ligger 10år fram i tiden, minst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.