Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Min förra mobiltelefon gick flera vändor fram och tillbaka, byttes ut och den gick fram och tillbaka innan den byttes igen mot en med samma fel som tvåan. Men nu utan garanti.

De får laga samma fel tre gånger, men jag har aldrig läst något om att metoden påverkar.

Mbiltelefonverkstaden hade visst bara några minuter på sig att felsöka, reparera och testa varje objekt. Minns inte hur många minuter, men det var tre-fem minuter!

Och Nikon. Min första vattentäta kamera var en Nikon. Efter några dagar sprack glaset famför avståndsmätaren. Inget yttre våld, så jag reklamerade pga av spänningar vid monteingen av glaset. De påstod att det var omöjligt att det gick sönde utan yttre våld och jag fick betala kalaset själv. Tog 5-6 månader, så jag var utan vattentät kamera i kajaken under hela första högsässongen. Ingen kompensation för tiden, men kort efter bytte Nikon verkstad, har för mig att hela argenturen i Sverige organiserades om eller byttes ut. Måste varit sent 80-tal, möjligen tidigt 90-tal.
 
Jag har mailat Nikon där jag sagt mitt hjärtas mening och också länkat till den här och en annan tråd där jag blev väldigt dåligt behandlad som kund. Den gången renderade det i ett extra batteri vilket känns extremt fjuttigt med tanke på den långa servicetiden och den extremt dåliga servicen där ett objektiv åkte fram o tillbaka tre ggr innan MM Norrköping gick med på att häva köpet.. Ett objektiv jag köpt en dag innan första servicevändan. Det hela urartade i att jag fick vara utan både kamera och obejktiv i 8 veckor för Nikons verkstad krävde att jag skickade med min fullt fungerande kamera också. kan nämna att även MM:s personal i det serviceärendet helt slöt upp bakom det faktum att objektivet en 85 1,4 inte gick att sätta skärpan med på bl 1,4. Killarna på MM Norrköping är alla fotografer där åtminstone ett par av de jobbar på uppdrag. De kan liksom jag avgöra om en produkt strular eller inte. Jag har ju fotat sen 1985 och haft nästan alla system analogt. digitalt har jag ägt professionell utrustning både från Canon och Nikon. det är liksom lite svårt att säga till mig att en felfungerande produkt funkar bra om den verkligen inte gör det.
 
Blev uppringd nyss av av Nikons Servicechef. Han lovade i alla fall att de skulle ta sig an kameran samma dag eller dagen efter den kommer in. Det får man vara tacksam för. Nu återstår bara att den skall komma tillbaka fullt fungerande också. Man är ju i tvivel när den kommer åter två ggr med samma fel intakt. Får försöka tänka positivt nu och att allt skall vara ok när den återkommer.
 
Fick mail idag att kameran som jag skickade i torsdags nu hade landat hos Nikon. Kollat reparationsstatus under dagen och det har stått väntar på reparation. Nyss när jag kollade stod det reparerad och klar. Nikon har verkligen varit raska den här gången och det får man vara nöjd med. Känns bra. Nu får man bara hoppas att allt funkar som det skall också. Kanske blir ett lyckligt slut på den här sagan trots allt.
 
Önskar dig Paul all framgång med ditt ärende.

I övrigt vil jag ge en bild från en annan del av världen. Låt mig börja att skriva att Sverige har MYCKET att lära sig om service och bemötade av kunder!

Efter att min Nikon D80 inklusive kit glugg 18-135 fick en liten luftfärd och lande på golvet blev det ERR i rutan.

Den 19 Juli 2012 lämnades min kamera in till en återförsäljare.

Den 25 Juli 2012 fickjag besked om att de behövde byta: "Mirror Box" och ombads att ge tillåtelse att detta skedde samt kostnad för detta byte.

Den 7 Augusti 2012 hämtade jag ut min kamera. Som ny.

Då ingick leverans till Nikons Huvudkontor i Mississauga, Ontario och tillbaka samt brev växling angående besked om omkostnad för reperation. (För någon som undrar hur långt det är emellan Calgary, Alberta och Mississauga, Ontario - 3206 km eller ca. 3h 21min flygtid).

Som ni säkerligen förstod i inledningen är jag INTE proffs/yrkes eller på något sätt lever på foto - jag är kameraägare.

Nikon Sverige borde verkligen se över sin verksamhet - efter att ha läst denna tråd och andra är jag glad över att jag flyttat. Ibland är gräset grönare på andra sidan!

Har kvitton och brev att uppvisa ifall någon inte tror mig!
 
Önskar dig Paul all framgång med ditt ärende.

I övrigt vil jag ge en bild från en annan del av världen. Låt mig börja att skriva att Sverige har MYCKET att lära sig om service och bemötade av kunder!

Efter att min Nikon D80 inklusive kit glugg 18-135 fick en liten luftfärd och lande på golvet blev det ERR i rutan.

Den 19 Juli 2012 lämnades min kamera in till en återförsäljare.

Den 25 Juli 2012 fickjag besked om att de behövde byta: "Mirror Box" och ombads att ge tillåtelse att detta skedde samt kostnad för detta byte.

Den 7 Augusti 2012 hämtade jag ut min kamera. Som ny.

Då ingick leverans till Nikons Huvudkontor i Mississauga, Ontario och tillbaka samt brev växling angående besked om omkostnad för reperation. (För någon som undrar hur långt det är emellan Calgary, Alberta och Mississauga, Ontario - 3206 km eller ca. 3h 21min flygtid).

Som ni säkerligen förstod i inledningen är jag INTE proffs/yrkes eller på något sätt lever på foto - jag är kameraägare.

Nikon Sverige borde verkligen se över sin verksamhet - efter att ha läst denna tråd och andra är jag glad över att jag flyttat. Ibland är gräset grönare på andra sidan!

Har kvitton och brev att uppvisa ifall någon inte tror mig!

Ibland går ju saker fantastiskt bra, som i ditt fall. Hoppas dock nu för tredje gången att saker skall vara ok så jag någon gång får landa i min utrustning. Har som tur är min D600 att fota med under tiden vilket varit en stor tröst i sammanhanget.
 
Ibland går ju saker fantastiskt bra, som i ditt fall. Hoppas dock nu för tredje gången att saker skall vara ok så jag någon gång får landa i min utrustning. Har som tur är min D600 att fota med under tiden vilket varit en stor tröst i sammanhanget.

Hej Paul,

Ja, mitt exempel var mer att visa att OM man verkligen vill så KAN man fixa saker och ting (Tänker på Nikon Sverige. Canada har en servicevänlighet sällan skådad - tro mig jag var 37 år när jag flyttade så jag har bra erfarenhet av Sverige.

Ännu en gång önskar jag dig en perfekt kamera + objektiv tillbaka.
 
Tror lagen säger att om den fortfarande är dålig efter tredje inskicket så har jag rätt att häva köpet. Lite knepigt dock då den först skall skickas in och servas. När den sen kommer tillbaka anser nog Nikon att kameran är ok och då skall jag skicka in den igen för att bevisa att den fortfarande inte fungerar, men om någon vill rätta mig här så skall jag genast sätta igång en återköpskarusell med Nikon. Skall ta och läsa på konsumentköplagen o se ifall jag redan nu har rätt till återköp.

Det är återförsäljaren som du köpte kameran av som du efter tre misslyckade reparationsförsök har rätt att häva köpet mot. Nikon Sverige är inte inblandat i det.
 
Jag tror inte det är många som har något emot att proffs får gå före i reparationskön, problemet är att de är så underbemannade att de inte hinner med oss vanliga dödliga. Vem skulle tolerera att vara utan sin bil i flera omgångar om 3-4-5 veckor vardera medan yrkeschaffisarna får sin fixad över natten?

I andra branscher köper man ett serviceavtal för att få prioriterad service. Servicefirman diskriminerar inte utan den som betalar får sitt serviceavtal. Så borde kameraverstäderna också göra. Då kan de som vill och behöver, vare sig de är yrkesfotografer eller amatörfotografer, köpa ett serviceavtal och få prioriterad service.

Förutsättningen är förstås att kameraverkstaden har kapacitet att serva sina kunder i rimlig tid ...
 
Jag har nu fått tillbaka kameran och den har fortfarande himla svårt att sätta af på vänstersidan. Har mailat Nikon o krävt en ny kamera. Väntar på svar från dem. Får se vilken respons jag får. Hade inte förväntat mig att de skulle fixa det så jag är inte alltför besviken. Det här är en krångelkamera och då brukar det vara svårt att få till det. Men en aningens irriterande att man aldrig får landa med det man har.
 
Det är återförsäljaren som du köpte kameran av som du efter tre misslyckade reparationsförsök har rätt att häva köpet mot. Nikon Sverige är inte inblandat i det.
Jo så är det nog. men första inskicket gick genom Inet där kameran är köpt. Andra gjorde jag genom Mediamarkt efter att ha meddelat Inet att jag sköter saken själv genom Nikon. Tredje gången skickades den in efter dialog med Nikon som tyckte det var enklast att jag skickade den via retursedel från Nikon. Inet har inte känts så involverade. men det är möjligt att det skall ske med Inet efter en dialog mellan Nikon och Inet.
 
Ok här kommer mitt senaste klagomail och sen Nikons respons på det. Inte ett ord om hur man tänker gå vidare förutom att frågan passas över till serviceavdelningen. Tar de beslut om jag skall erbjuda en ny produkt?

Hej Har nu fått min kamera åter från tredje inlämningstillfället för samma fel. kameran har strulat på vä sidans af och det blev inte bättre efter den här vändan heller. Jag vill ha en ny kamera då jag anser mig berättigad till det. Tycker faktiskt att af över huvud taget blev sämre och osäkrare efter den här servicen vilket självklart är mycket svårt för mig att bevisa, men intrycket är att min D600 är säkrare på att sätta af även i mitten och till höger. Felet på de vänstra punkterna är dock uppenbart och inget att diskutera. Den sätter inte af där även när ljuset är bra och motiven kontrastrika, med min 24-70 2,8 af-s G och 70-200 2,8 af-s G. Nu vill jag veta hur vi går vidare. Kan liksom inte acceptera att en kamera jag köpt för 25000 kr inte presterar som förvänta och som jag dessutom behöver att den presterar. Någon mer tur till verkstaden är jag inte intresserad av heller för det kan inte vara meningen att jag som kund hela tiden skall behöva lägga energi och besvär på att en betald produkt skall fungera. Konsumentköplagen är tydlig och jag utgår från att ni följer den.. Jag vill inte att det här skall dra ut på tiden.
Mvh. Paul



Nikons svar:

Hejsan Paul!

Tack för ditt mail.

Beklagar att du fortfarande har problem med din kamera efter service. Jag kommer att skicka det vidare till vår service ansvariga och be honom att kontakta dig. Jag kommer att stänga ärendet du har med oss på supporten då jag lämnar över det till service. Har du frågor så är du givetvis välkommen åter så ska vi givetvis hjälpa dig vidare.

Med vänliga hälsningar

Daniel Uddenhed
Nikon Europeiska Support
 
"Jag kommer att stänga ärendet du har med oss på supporten ..."

Hmm, vad nu denna formulering än må betyda, så inte låter den särskilt lugnande i alla fall.
.
 
Har testfotat lite mer och blir osäker. Kan ha misstagit mig för det är klart bättre nu än innan inskick. kanske fixade de ändå biffen. Måste fota under några dagar för att se hur mycket kameran missar eller inte. Drog nog lite förhastade slutsatser tidigare idag och för det ber jag om ursäkt.

Men det känns mer lovande än på länge.
 
Har testfotat lite mer och blir osäker. Kan ha misstagit mig för det är klart bättre nu än innan inskick. kanske fixade de ändå biffen. Måste fota under några dagar för att se hur mycket kameran missar eller inte. Drog nog lite förhastade slutsatser tidigare idag och för det ber jag om ursäkt.

Men det känns mer lovande än på länge.


Hur många testbilder har du tagit totalt sen du upptäckte felet från början? Tusentals?
 
Har fortfarande inte kommit vidare i ärendet. Bifogar mailkonversation mellan mig och Nikons servicechef. Senaste svaret från dem var i torsdags. Skickade ett påminnelsemail igår men fortfarande inte hört något. Kanske tror de att jag ger mig ifall de tiger som muren eller så är servicechefen sjuk. Väntar ett par dagar innan jag kör igång med konsumentombudsmän och dylikt. Som tur är har jag kvar servicespecarna så det lär inte råda några tvivel att det handlar om likartade fel varje gång. Nikon skall antingen ge mig en ny fungerande D800 kamera som sätter af som beskrivits eller ge mig motsvarande kompensation av liknande värde


Hej Paul,

Det verkar ju lite märkligt att den fortfarande inte fokuserar rätt. Efter kalibrering så var referensbilder tagna i vår testmiljö inom standard.
Har du någon oredigerad exempelbild att skicka mig? Gärna en bild från din test och en bild ur vardagen som kan påvisa felet.


Hej skickar fyra bilder och du ser själv vilka två som är tagna med vä fokuspunkt. Så här ser det ut nästan jämt. Kan ha blivit snäppet bättre till vänster än det var innan men den felfokuserar nästan hela tiden på vänster sida och det är klart sämre bara man flyttar ut den om så bara ett steg. Hopplöst och inget jag litar på om jag skall ta ett jobb. Tror det är som jag beskrivit tidigare. Tar jag 20 bilder med vänster punkt blir inte 5 bilder skarpa. Möjligen fler om jag står nära men de villkoren känner inte jag man skall behöva ta hänsyn till. Förhållandena blir detsamma med min 70-200 2,8
Mvh. Paul

Jo, ville bara påpeka att jag tidigare ägt EOS 1D Mark III Nikon D200 D3 och D3s. Idag har jag en D600 och den förbenade D800. Utav de kamerorna har D800 haft sämst och mest opålitlig af på vänstersida. Jag använde hela af-spektrat i mitt sätt att fotografera. Har liksom aldrig haft synpunkter på det med mina tidigare kameror. För mig är felet uppenbart.
Mvh. Paul

Den 27 feb 2013 16:26 skrev "Paul Innergård" <[email protected]>:

Hej igen! kanske var lite förhastad i mina slutsatser. verkar efter lite mer knäppande som att det funkar klart bättre nu. Jag gör så här att jag fotar någon vecka eller två och ser hur det funkar. Kan ha misstagit mig, behöver fota lite mer innan jag kan säga med säkerhet att det inte funkar. Återkommer i den här mailväxlingen ifall problemet kvarstår..
Mvh. Paul



Hej igen. Har nu fotat hemma i lägenheten och om jag var förhastad så var det nog igår kväll. Blev så glad för att kameran satte fokus på några få bilder på vänstersidan. Har nu ägnat morgonen åt att fota min dotter bla och det är precis som det varit från början. Den missar fokus hela tide, från lite grann till ganska mycket, medans den sätter fokus med de högra punkterna spot on. Mitt krav på ett återköp kvarstår således och du får bortse från gårdagens mail. Nu när det är ljust och jättelätt för kameran att ställa fokus så fixar den inte det på vänstersidan. Bilderna jag skickade igår är typiska exempel på hur den missfokuserar. Kan skicka massa mer exempel om du vill. Det här är ett måndagsex som skall bytas ut.
Mvh. Paul

Den 27 februari 2013 20:46 skrev Paul Innergård <[email protected]



Hej Paul,

Kan du skicka några oredigerade bilder? De vi fick igår var inte original, så vi kunde inte få fram all data bakom, tex var kameran fokuserat.


Ok, länkar två RAW till min dropbox. Två typiska bilder där kameran sätter skärpan i mitten och till höger men ständigt missar lite till vänster.


Hallå! Kollat på bilderna jag skickade och vad händer. Jag vill fortfarande returnera min kamera för byte mot en som fungerar och ställer skärpan rätt. Fotade Basket i förrgår och vid en jämförelse mot två veckor tidigare med min D600 så missade D800 klart fler bilder. Då använde jag nästan uteslutande med några få undantag mittpunkten. Den här kameran är inte och har aldrig varit riktigt frisk. Har aldrig haft de här problemen med D200, D3 och D3s. Min gamla D70s räknar jag inte med.
Mvh. Paul
 
Jag har nu skickat mail till Nikons servicechef som envisas med att inte besvara mina mail. Har inte hört något sedan han bad mig skicka bilder förra torsdagen, vilket jag också gjorde. Har nu i mitt mail förklarat att jag inväntar respons från dem tom måndagen den 11/3 innan jag vidtar juridiska åtgärder.


Nikon verkar tro att de kan tiga bort vår intressekonflikt. Kommer inte fungera och fortsätter de så här, kommer det bli dyrare än kostnaden för en ny kamera till mig. Borde vara småpengar i sammanhanget för ett stort företag som Nikon.
 
Kan de inte kompensera dig med en Mk 3 ;-)

Skämt åsido, tråkigt det där. För mig hade det nog inte spelat så stor roll så länge mittpunkten hade fungerat tillfredsställande. Har nästan aldrig använt någon annan fokuspunkt än mittpunkten på min D700.
 
Kan de inte kompensera dig med en Mk 3 ;-)

Skämt åsido, tråkigt det där. För mig hade det nog inte spelat så stor roll så länge mittpunkten hade fungerat tillfredsställande. Har nästan aldrig använt någon annan fokuspunkt än mittpunkten på min D700.

Jo jag vet att många gör så, men jag använder väldigt ofta sidopunkterna. Komponerar bilden i förvag och sen så knäpper jag när den där blicken infinner sig. Fotar jag rörligt vill jag inte alltid ha motivet i mitten. Det skulle kräva massa efterbeskärning, plus att komponeringen blir begränsad i övrigt också. Dessutom hänger inte vänsterpunkterna med om motivet förflyttar sig från mitten till vänster vid dynamisk af.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.