Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice 2

Produkter
(logga in för att koppla)
Lasses lade såvitt jag vet ner helt frivilligt, den 1D som hade problem med autofokus var den förrförra (Mk 3), och kollar du t.ex. dpreviews forum är det lätt att se att inte bara enstaka Nex-7 tappar gummit. Annars var det kanske rätt ;)

Att servicen strulat som för Paul är förstås synnerligen dåligt. Samma kamera ska inte behöva skickas in så många gånger, och jag tror han enligt konsumentköplagen har rätt att häva köpet (och slipper sälja den).

Tror lagen säger att om den fortfarande är dålig efter tredje inskicket så har jag rätt att häva köpet. Lite knepigt dock då den först skall skickas in och servas. När den sen kommer tillbaka anser nog Nikon att kameran är ok och då skall jag skicka in den igen för att bevisa att den fortfarande inte fungerar, men om någon vill rätta mig här så skall jag genast sätta igång en återköpskarusell med Nikon. Skall ta och läsa på konsumentköplagen o se ifall jag redan nu har rätt till återköp.
 
Saxar några (i mitt tycke) i detta fall relevanta stycken ur länken ovan. Enligt Konsumentköplagen gäller följande:


"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig."

Vad "i regel" har för innebörd såg jag ingen förklaring till. Det förefaller mig som att många företag tolkar detta som att kunden får tolerera tre reparationsförsök innan det kan bli aktuellt med någon annan lösning.


"Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet."

"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig."

Således att felet ifråga är av betydelse för just DIG.
.
 
Saxar några (i mitt tycke) i detta fall relevanta stycken ur länken ovan. Enligt Konsumentköplagen gäller följande:


"Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig."

Vad "i regel" har för innebörd såg jag ingen förklaring till. Det förefaller mig som att många företag tolkar detta som att kunden får tolerera tre reparationsförsök innan det kan bli aktuellt med någon annan lösning.


"Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet."

"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig."

Således att felet ifråga är av betydelse för just DIG.
.

Ok, tack. verkar väl som den kanske måste in innan jag kan hävda återköp. jag ser dock hellre att de fixar den om den ändå måste in igen.
 
[...]
Det är förstås trist när sånt här händer, och det är tyvärr inte något nytt. Canon 5D hade också en del oljespill på sensorn, diverse Nikonkameror tappar gummit (liksom Sony NEX-7), 1D MkIII fick massor av kritik för sin AF, Leica M måste justeras av finmekaniker för att få mätsökare och objektiv att lira ihop och så vidare.
[...]

Var det inte 5D som tappade spegeln också? Om jag minns rätt gick Canon ut med förlängd garanti för detta fel eftersom det inte är något som nödvändigtvis visar sig direkt. AF-fel och oljeslabb dyker ju å andra sidan upp mera direkt.

Sedan kan jag ju påpeka att jag har en Canon-kompakt med död sensor liggandes här. Kreationerna den spottar ur sig kan nog möjligen klassas som modern konst, men fotografi, nja... ;)
 
Jag har också en Canon-kompakt liggande här (en IXUS) med precis samma böjelse för nonfigurativ konst som din... Så länge den var kvar hos säljaren så hände det någon enstaka gång, men så fort den hade kommit till mig så hade tillståndet permanentats. Jaja...

Och jovisst, Canon var faktiskt allra först med "spegellösa" systemkameror... :)

Och kameror har naturligtvis strulat långt innan D800 föddes.
.
 
Nej det är inte samma sak.
Att inte vilja lova ngt som man inte kan hålla, är en sak.
Att leverera en produkt som inte fungerar som den ska o dessutom inte kunna reparera den, är en helt annan sak.

Att inte ge information är samma sak. Jag har inte pratat om att lova, utan att ge en uppskattning om leveranser, är det en månad eller 6. Till och med Nikon Sverige som jag pratade med sa att det är typiskt Nikon Internationel, Absolut visste de sina ungefärliga leveranstider, det ingår i deras marknadsplaner, Canon te x hade inga problem att ge samma info till sina återförsäljare. Jag pratade även med butikerna som sa samma sak.

När det gäller D800 så är det samma sak, information, pratar inte om att leverera funegrande produkt. De lägger även här locket på och ger inte den info de har.
 
Att inte ge information är samma sak. Jag har inte pratat om att lova, utan att ge en uppskattning om leveranser, är det en månad eller 6.
Jo, att gissa leveranstider är att lova.
Låt säga att Nikon skulle säga att det tar mer än 2 månader.
Jaha o vad betyder det? 7 år? alltså vad skall man ha den informationen till?
 
Jo, att gissa leveranstider är att lova.
Låt säga att Nikon skulle säga att det tar mer än 2 månader.
Jaha o vad betyder det? 7 år? alltså vad skall man ha den informationen till?

ehh, att uppge en beräknad leveranstid är verkligen inte samma sak som att lova, du får nog kolla upp dina definitioner lite.

Vad man ska ha den infon till? ja vad tror du? Det är en stor skillnad på att vänta 2 veckor på leverans än 7 månader. Till saken hör också att beräknad leveranstid är inet att gissa. Nikon vet ganska exakt hur många kameror de producerar, och de vet exakt hur många beställningar de har. Detta är info som Nikon har, likväl som canon, skillnaden är att Canon ger den informationen till sina återförsäljare., förstår du skillnaden?
 
ehh, att uppge en beräknad leveranstid är verkligen inte samma sak som att lova, du får nog kolla upp dina definitioner lite.

Vad man ska ha den infon till? ja vad tror du? Det är en stor skillnad på att vänta 2 veckor på leverans än 7 månader. Till saken hör också att beräknad leveranstid är inet att gissa. Nikon vet ganska exakt hur många kameror de producerar, och de vet exakt hur många beställningar de har. Detta är info som Nikon har, likväl som canon, skillnaden är att Canon ger den informationen till sina återförsäljare., förstår du skillnaden?
Citat i första stycket: "att uppge en beräknad leveranstid är verkligen inte samma sak som att lova, du får nog kolla upp dina definitioner lite"

Citat i andra stycket: "Det är en stor skillnad på att vänta 2 veckor på leverans än 7 månader"

Varför vänta på något som inte är utlovat?
 
Citat i första stycket: "att uppge en beräknad leveranstid är verkligen inte samma sak som att lova, du får nog kolla upp dina definitioner lite"

Citat i andra stycket: "Det är en stor skillnad på att vänta 2 veckor på leverans än 7 månader"

Varför vänta på något som inte är utlovat?

Hmm, jag undrar om du gör dig till eller är allvarlig? Som jag skrev, de kan ge info om en beräknad leveranstid, det har de, det är däremot förståligt att de inte kan lova ett exakt datum, stor skillnad.
 
Hmm, jag undrar om du gör dig till eller är allvarlig? Som jag skrev, de kan ge info om en beräknad leveranstid, det har de, det är däremot förståligt att de inte kan lova ett exakt datum, stor skillnad.
Att just DU anser att lova är en sak och att ge info om en leveranstid är en annan sak är upp till DIG.
Frågan är då vad nästa kund ANSER????

Ett avtal är ett avtal, om så muntligt.
Alltså, säger du inget så kan ingen påpeka att du har lovat ngt som du inte har hållt.
Så JAG ser poängen i att inte lova ngt alls.
Visst kan du förlora en kund på kuppen, men such is life.
 
Nikonservice

Lämnade in D4+2xkonv+400 2,8 för reparation efter kraftig markkontakt. 2 dagar senare fick jag hem en låda med låneprylar under 2 månader, exakt samma uppsättning. Jag har inget att klaga på angående servicen hos Nikon. Visserligen väntar jag fortfarande på mina prylar, inlämnade för ca: 1månad sen, men varje gång jag frågat om hur läget ligger till med mina grejer har dom besvarats snabbt och på ett tillfredsställande sätt.

Nöjd Nikonägare.
mvh/2-metern
 
Lämnade in D4+2xkonv+400 2,8 för reparation efter kraftig markkontakt. 2 dagar senare fick jag hem en låda med låneprylar under 2 månader, exakt samma uppsättning. Jag har inget att klaga på angående servicen hos Nikon. Visserligen väntar jag fortfarande på mina prylar, inlämnade för ca: 1månad sen, men varje gång jag frågat om hur läget ligger till med mina grejer har dom besvarats snabbt och på ett tillfredsställande sätt.

Nöjd Nikonägare.
mvh/2-metern

Är du NPS-kund?
 
Att just DU anser att lova är en sak och att ge info om en leveranstid är en annan sak är upp till DIG.
Frågan är då vad nästa kund ANSER????

Ett avtal är ett avtal, om så muntligt.
Alltså, säger du inget så kan ingen påpeka att du har lovat ngt som du inte har hållt.
Så JAG ser poängen i att inte lova ngt alls.
Visst kan du förlora en kund på kuppen, men such is life.

Suck, jag tror du får läsa igen..... det verkar inte gå in.
 
Jag blev det när jag ringde första gången o beskrev mitt problem då kom frågan upp och jag sa att jag inte hade sökt medlemskapet. Nu är jag NPS.
vh/2-metern

Men då är det ju inte så konstig. Finns ju ett annat sysnsätt gentemot NPS-medlemmar. Går ju liksom inte att jämföra. Jag tycker Canons syn på hur man bedömer om man skall ges förtur är mer rättvist.
 
Jag tror inte det är många som har något emot att proffs får gå före i reparationskön, problemet är att de är så underbemannade att de inte hinner med oss vanliga dödliga. Vem skulle tolerera att vara utan sin bil i flera omgångar om 3-4-5 veckor vardera medan yrkeschaffisarna får sin fixad över natten?

På något sätt har långa väntetider blivit legio i elektronikbranschen, trots att man mycket sällan faktiskt reparerar något. 95-99 % av alla reparationer går ut på att byta ett kretskort mot ett annat likadant, det är ytterst sällan som någon värmer upp lödkolven. Tiden då man kunde felsöka en TV med kylspray och hårtork är sedan länge förbi!
 
Nä det har du rätt i. Självklart måste yrkesfolket ges möjlighet att få sitt fixat. Det är ju deras levebröd. Problemet ligger i att behovet är för stort. För mycket krånglande produkter.
 
Har beställt upphämtning för kameran av Schenker idag. Ringde Nikon för att betona vikten av att inte skicka tillbaka kameran i samma skick som förra gången. Påpekade också min rättighet som kund att få ett nytt ex om de inte lyckas åtgärda kameran nu för tredje gången. Nikons representant påstod då att det kunde bara ske om den åtgärdats för exakt samma fel och exakt samma delar och typ av service utförts. Det är naturligtvis rent struntprat från hans sida och inte värdigt någon som jobbar med kundrelationer. jag påtalade för honom att samma möjligen kan vara ett villkor men det är inget jag läst någonstans. Men att det från deras sida skall krävas att man försökt åtgärda felet på exakt samma sätt och med exakt samma reservdelar det köper jag inte för fem öre. Blir rätt svårt att hävda sin rätt som konsument i så fall. Då kan den ju åka in och ut hur många gånger som helst. Sen så får man väl hoppas att servicen inte går till på samma sätt varje gång för då är det en korkad tekniker eller så servar man den medvetet på ett sätt som helt enkelt inte funkar.

Nästa märkliga kommentar var att jag uppmanades meddela att teknikerna skall göra långtidstest på kameran. Då blev jag riktigt irriterad. Skall det behövas? Jag skickar in en felfungerande produkt och den skall servas och testas, sen skickas tillbaka. Finns det bättre o sämre sätt att testa på, märkligt. För egen del tar det ca en minut att konstatera om kameran har problem, åtminstone på stillastående motiv eftersom felet är så uttalat.

En annan kul grej. Nämnde att om jag tar 20 bilder på stillastående kontrastrika motiv med punkten längst ut till vänster så blir inte 5 bilder skarpa. Han reagerade då och vände det till att kameran alltså sätter fokus ibland och ibland inte och det tyckte han var väldigt konstigt. Om det var ett fokusfel skulle jag ju få alla bilder felfokuserade. Jag förklarade att så behöver det inte vara. Det kan vara så att enstaka bilder blir skarpa. Men han hade jobbat några år och den typen av fel hade han aaaldrig hört talas om. Vi pratar kanske i bästa fall 5-10% träffsäkerhet, fast den typen av fel är alltså nästan icke existerande enligt den representanten. Det värsta som finns är när stora företag drar öronen åt sig och inte vill stå för sina misstag och dessutom gör det man kan för att slingra sig undan ansvar. Jag kommer kräva min rätt till fullo, det här är inte ok.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.