Annons

Hur bra är egentligen Tamron SP 150-600mm F/5-6,3 Di VC USD G2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leif53

Medlem
Jag har under alla år haft Pentax systemkameror och har fortfarande kvar 2st K3 av första modellen, där bilderna blir riktigt bra oavsett om del gäller normal, tele eller makro, självklart då med bra objektiv eller så bra som det har gått att få tag i till pentax innan priserna började att skena. Problemet med Pentax har tyvärr alltid varit deras långsamma AF och även brist på vissa objektiv. När de väl tog fram K1 som var en mycket bra kamera till bra pris så var det samma sak där, långsam AF och brist på objektiv. När objektiven väl började komma så var de för dyra och några andra finns ju inte att köpa då varken Sigma eller Tamron tillverkar med PK-fattning.

För att testa ett alternativ så köpte jag en Nikon Z50, en FTZ-adapter och ett Tamron SP 150-600MM F/5-6,3Di VC USD G2 där både kamera och objektiv har fått mycket bra kritik. Jag har testat objektivet under sommaren på fri hand och nu står det på ett stabilt stativ där jag tar lite kort vid fågelmatning.

Jag säger inte att bilderna blir dåliga, men när jag jämför bilderna oavsett om det är på fri hand eller med stativ så blir bilderna skarpare både med enbart mitt Pentax 300mm/4,5 och även tillsammans med Pentax nyaste telekonverter vilket förvånar då många menar att Pentax 300mm inte tillhör de skarpaste. Pentax nya K3 III har ju lite nyare och snabbare AF och har fått bra kritik, även om AF inte heller nu verkar tillhöra de bästa, och sedan till ett pris som ligger galet högt i förhållande till många andra.

När det sedan gäller andra bilder med mina Pentax K3, så upplevs och ser dessa bättre ut än med min Nikon även med andra Nikonobjektiv, det bara är så. Visserligen har Pentax fler pixlar och går att beskära mera med bättre resultat, men både Nikon Z50 och Tamron G2 är ju nyare än min Pentaxutrustning och borde väl av den anledningen också kanske vara bättre?

När jag köpte mitt Tamron G2 så ansåg butiken/säljaren att objektivet var skarpt och inte behövde någon Tamrons TAP-in konsol för ytterligare justering.

Som sagt, jag säger inte att varken Nikon Z50 eller Tamron 150-600mm G2 är dåliga, men varför får jag bättre resultat med både mina äldre K3-kameror och objektiv, där Pentax 300mm inkl. konverter inte heller anses vara de skarpaste på marknaden?

Är det jag som ställer för höga krav på en förhållandevis billig utrustning, eller har någon annan samma upplevelse som jag av framförallt Tamron 150-600mm G2 och lite luddig skärpa, eller finns det någon som kan ge tips för bättre resultat med Tamrons objektiv?

Leif Lindahl
 
Det är nog inte så många som kör med Pentax som kan hjälpa dig.
Du kanske ska ladda upp och visa några exempelbilder som visar problemet så går det lättare att hjälpa till.
Tamron 150-600 G2 ska vara ett bra objektiv som levererar bra skärpa.
Med ett spegellöst hus så ska fokus vara exakt.
TAP-in konsolen har väl inget med själva skärpan att göra?

En tanke från mig är att Pentax fasta 300mm borde vara tillräckligt skarpt och kunna jämföra sig med en bra telezoom antar jag.
Det finns alltid objektiv som är skarpare än det man har men var ligger ribban?

Skulle det visa sig att Tamronzoomen är undermålig så ska du reklamera den. Det verkar som du har köpt det begagnat av en handlare och då finns ju garantin att åberopa.
 
Hej igen.
Jag kikade lite på dina album med testbilder från Pentax 300mm.
Det ser mycket bra ut. Jag tror absolut att det inte blir bättre med Tamronzoomen, eller ens lika bra.
 
Hej igen.
Jag kikade lite på dina album med testbilder från Pentax 300mm.
Det ser mycket bra ut. Jag tror absolut att det inte blir bättre med Tamronzoomen, eller ens lika bra.

Tack för svar. Ibland kan man ju också fråga sig vad alla tester säger i verkligheten, sedan kan det ju vara så att jag har fått ett bra exemplar på mitt Pentax 300mm och kanske ett lite sämre på mitt Tamron. Men faktum kvarstår tyvärr när det gäller Pentax, deras AF har inte varit och är fortfarande inte lika bra som andra, även om nya K3 verkar bättre. Men då skall ju också objektivet hänga med i svängarna. Ha det så bra.
 
Prova att köra MF på bägge objektiven på något bra motiv typ tegelhus med mycket struktur. Blir det bättre än AF?
Jag har bara Tamron 200-500 och den är klart bätte än tex Nikon 300mm/4.5. AF fungerar bra på stor fågel typ trana men MF är bättre för småfågel....
 
Det är nog inte så många som kör med Pentax som kan hjälpa dig.
Du kanske ska ladda upp och visa några exempelbilder som visar problemet så går det lättare att hjälpa till.
Tamron 150-600 G2 ska vara ett bra objektiv som levererar bra skärpa.
Med ett spegellöst hus så ska fokus vara exakt.
TAP-in konsolen har väl inget med själva skärpan att göra?

En tanke från mig är att Pentax fasta 300mm borde vara tillräckligt skarpt och kunna jämföra sig med en bra telezoom antar jag.
Det finns alltid objektiv som är skarpare än det man har men var ligger ribban?

Skulle det visa sig att Tamronzoomen är undermålig så ska du reklamera den. Det verkar som du har köpt det begagnat av en handlare och då finns ju garantin att åberopa.

Vissa bilder beroende på brännvidd kan även jag uppleva som skarpa, men det finns en luddighet som jag inte upplever på Pentax 300mm oavsett och jag lägger till min original telekonverter, detta gäller också oavsett om jag ligger på ISO 100 eller 1600 där så krävs, Pentax blir helt enkelt skarpare än Nikon/Tamron.

Men jag får göra lite nya tester och se om jag kan komma på vad orsaken är, eller om jag ev. kanske skule skicka in objektivet för kontroll.
 
Vissa bilder beroende på brännvidd kan även jag uppleva som skarpa, men det finns en luddighet som jag inte upplever på Pentax 300mm oavsett och jag lägger till min original telekonverter, detta gäller också oavsett om jag ligger på ISO 100 eller 1600 där så krävs, Pentax blir helt enkelt skarpare än Nikon/Tamron.

Men jag får göra lite nya tester och se om jag kan komma på vad orsaken är, eller om jag ev. kanske skule skicka in objektivet för kontroll.
Varför behålla Tamronet om Pentaxobjektivet är bättre?
Jag skulle be försäljaren ta tillbaka objektivet pga. att du inte är nöjd med skärpan och funktionen överlag.
Ska du upp en nivå så finns det bättre zoomar men de kostar naturligtvis därefter. De är skarpare, har bättre AF och stabilisering mm.
 
Jämför jag snabbt med egna bilder med Tamronet så nog ser dom skarpare ut. Finns i bloggform.
Och då kör jag mest på f:7,1 600 mm och med 1,3 x inställningen.
Samtidigt kan det vara knepigt vid vissa väderlekssituationer.
 
Problemet med Tamron och sigma 150-600 är inte skärpan. När skärpan sitter är den bra (till större delen av bilden. Problemet är autofokusen som är inkonsekvent och pulserar. Fenomenet finns beskrivet i flera youtubefilmer av flera personer. (wild Alaska, Duade Paton m.fl) Alla har använt optiken i fråga och det verkar som om fenomenet är olika utbrett på olika kameramärken. Det finns i alla fall flest filmer om objektiven på Canonkameror. Har du inget emot att spraya (ta typ 20-30 bilder på maxfart) eller att ställa in manuellt så fungerar det att få fina skarpa bilder. Här är en jämförelsetest som visar fenomenet i "Skäggets", aka Wild Alaskas, bildserier. (Men kolla gärna in Duade Patons video också där han visar i ett videoklipp så att man tydligt ser pulseringen och hur fokus inte riktigt kan låsa på motivet. Den är lätt att hitta bland Duades videos)
 
Jag har Sigmas motsvarighet. Finns ju några olika och jag har den som heter 150-600 Sport. I tester har de väl fått likvärdigt omdömen, kanske att Tamron G2 fått något bättre. Men jag är nöjd vad mitt presterar. T.o.m så jag använder när det egentligen är för långt. Jag använder Nikon D7200.
Tamron 150-600 G2 borde ge bra resultat.
 
ANNONS