Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Kundservice 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Startar en ny tråd om Nikon då jag hamnat i ett nytt ärende rörandes deras syn på kundpolicy. Kontaktade Nikon idag angående min kamera D800 som strular med vänster af-punkter. Till saken hör att den varit inskickad för samma fel en gång tidigare men felet kvarstår om än med någon liten förbättring. Det är dock fortfarande tydliga skillnader mellan vänster af-punkter jämfört med punkerna till höger och mitten.

Jag poängterar för killen på serviceavdelningen att kameran varit inskickad tidigare, samt att jag har ett par jobb inom det närmaste där jag får betalt. Utav den anledningen önskar jag en lånekamera under tiden min D800 samt min 70-200 2,8 är inne på service. Han är givetvis vänlig men ändå ganska bestämd med att det endast är NPS-kunder som ges möjlighet att låna kamera under servicetiden. Kan tyckas logiskt samtidigt som de har en betydligt kortare utlovad servicetid än oss övriga. Han förklarar att de tidigare lånat ut till icke NPS men att det då blivit brist för NPS-kunderna.

Jag tycker resonemanget är skräp. Vi är många avancerade amatörer som köper på oss dyr utrustning, ofta fler och dyrare utrustning än många yrkesverksamma. Dessutom har vi entusiaster en tendens att byta så fort det kommer något nytt vilket många proffs inte gör. Rent ekonomiskt är entusiasterna en riktig kassako för både Nikon, Canon och övriga. D800:as af har visat sig strula för många och det måste man ta ansvar för. Det är inte ok att jag får skicka in kameran för andra gången på kort tid och att jag dessutom skall mista inkomst pga det. Som D800-kund och med kända fel borde man ha en annan beredskap. Begär ingen FF-kamera men något som jag kan använda och fullfölja mina uppdrag med.

Tycker man från Nikons sida borde ändra om lite i servicepolicyn och erbjuda entusiaster som mig och många flera en förtur i reparationskön om man uppfyller kraven för NPS-status. Har inget emot att NPS får gå före men sen borde vi som handlat på oss lite och gynnat marknaden för Nikon också åtnjuta vissa fördelar, sett till service och utlåning av produkter. Nu kanske man är utan kamera igen i 4-6 veckor beroende på hur trycket är på verkstaden. Dags att se över rutiner och kundpolicy, och när det gäller kända fel som uppstått på många kameror borde man kanske försöka möta de kunderna lite extra eftersom det handlar om dyr utrustning. Det ges ju ingen direkt ränta på pengarna som man ligger ute med.
 
Har du ingen äldre andrakamera kvar? Det kan nog vara en god idé, speciellt som man inte får särskilt mycket för den gamla när man säljer den efter några år.
 
...Han är givetvis vänlig men ändå ganska bestämd med att det endast är NPS-kunder som ges möjlighet att låna kamera under servicetiden. Kan tyckas logiskt samtidigt som de har en betydligt kortare utlovad servicetid än oss övriga.

Tror problemen är större än bara NPS-status för närvarande hos Nikon. Jag är själv NPS och fick varken låneutrustning eller snabb hantering (4 veckor för ett 24-70 objektiv) i november. Nikon klarar för närvarande inte ens av NPS, så räkna med att det kommer att ta tid innan de lyckats bemanna sin service för att även kunna ta hand om NPU och övriga.
 
Lasses är ju borta nu och det innebär att de tappat ett antal tekniker i Sverige.
Att äga en Nikon som strular idag är nog inte så kul, då det mest troligt är värre än någonsin.
 
Lasses är ju borta nu och det innebär att de tappat ett antal tekniker i Sverige.
Att äga en Nikon som strular idag är nog inte så kul, då det mest troligt är värre än någonsin.

Två gick väl över till Nikons egen verksamhet?
Men visst, det råder nog både tekniker- och verkstadsunderskott. Att öka försäljningen, vilket väl skett sett över ett antal år, och bara sitta med den enda verkstaden i Solna känns som ett recept på problem.
 
Tycker man från Nikons sida borde ändra om lite i servicepolicyn och erbjuda entusiaster som mig och många flera en förtur i reparationskön om man uppfyller kraven för NPS-status.

Om du uppfyller kraven för NPS varför ansöker du då inte om att bli medlem och åtnjuta de fördelar det innebär?
 
Det är inte bara själva servicen som haltar. Har väntat på mitt NPS-kort i ett halvt år :) /Frode
 
Utrustningsmässigt ja, men har ingen fotofirma och har väl int tänkt att starta någon än. Men jag lägger ju lika mycket pengar på utrustning som NPS

men då uppfyller du ju inte kraven för NPS men du skrev ju tidigare

Jag poängterar för killen på serviceavdelningen att kameran varit inskickad tidigare, samt att jag har ett par jobb inom det närmaste där jag får betalt (min fetstilsmarkering)
så jag tolkade det som att du fotade och levererade bilder kommersiellt även om det inte är på heltid.

Tanken med NPS-kraven är väl just att de som lever på fotograferandet ska kunna få tillgång till utrustning när deras egen är på service och på så sätt inte få ett inkomstbortfall. En anses väl inte ha det inkomstproblemet och kan därför klara sig utan utrustning ett tag.

Med Canon och CPN/CPS så har man inte det problemet då det där är utrustningen som kvalificerar dig för servicenivån.
 
men då uppfyller du ju inte kraven för NPS men du skrev ju tidigare


så jag tolkade det som att du fotade och levererade bilder kommersiellt även om det inte är på heltid.

Tanken med NPS-kraven är väl just att de som lever på fotograferandet ska kunna få tillgång till utrustning när deras egen är på service och på så sätt inte få ett inkomstbortfall. En anses väl inte ha det inkomstproblemet och kan därför klara sig utan utrustning ett tag.

Med Canon och CPN/CPS så har man inte det problemet då det där är utrustningen som kvalificerar dig för servicenivån.

Jag tyckte det framgick av mitt inlägg att jag inte var NPS. Men var kanske lite otydlig. Menade att jag handlar på i bästa NPS-anda men är inte yrkesverksam i egentlig mening. Dyker upp ett o annat uppdrag mellan varven men inte i den utsträckning att det motiverar öppnande av enskild firma.

Funderar lite på hur servicetider ser ut i övriga världen. Är väntetiderna källa till missnöje i Norge, Danmark och Finland också?
 
Ville bara vara tydlig i tråden med att Nikon idag kontaktade mig och erbjöd mig ett lånehus. Jag hade dock redan köpt mig ett nytt hus under helgen, som en säkerhet för framtiden. En tjej på Nikonhade initierat att jag skulle bjudas in till att få bli NPS-kund då jag har registrerat 2 professionella hus. Nu har jag ingen F-skattesedel så det hade fallit på det ändå. Jag nämnde dock för henne att jag sålt min D3 och då var hon väldigt snabb med att stryka den från listan och fastslå att min NPS-status inte längre var aktuell. Jag försökte påtala att jag ju ändå köpt två proffshus nytt, mendet spelade ingen roll enligt henne då jag sålt det ena huset. Det tyckte jag var lite småsint av henne. Dessutom den lite provokativa frågeställningen, skall du eller jag avregistrera kameran från din lista. Nja, kanske läge för en kurs i kundbemötande där.
 
Det är väl inget konstigt med resonemanget? Man måste äga två proffsklassade hus (och lite andra prylar) för att klassas som NPS, och du har ju sålt D3:an ;)
 
Det är väl inget konstigt med resonemanget? Man måste äga två proffsklassade hus (och lite andra prylar) för att klassas som NPS, och du har ju sålt D3:an ;)

Det har de knappast koll på då jag inte tror att folk lägger mycket energi på att avregistrera sina tidigare köp. Blir ju hopplöst för de att hålla ordning på och endast möjligt om alla är noga med sina registreringar. Ex kunde inte jag registrera min förra D3s pga att den redan var registrerad. Kan nog tycka att det man en gång köpt och registrerat borde få gälla. Det klart enklaste systemet och som jag ser det också hyggligt rättvist. Sen kan man ju införa någon slags tidsgräns för proffsklassade hus (hus i synnerhet). Ex om man har en registrerad D3 så kan dess proffsstatus upphöra att gälla ex när två generationers uppgraderingar förflutit. Typ när D6 äntrar marknaden. Imorgon skall jag ta reda på exakt hur regelverket är. För om det enbart handlar om ägande av hus måste man ju kunna överlåta registreringen på något sätt och då blir ju privata kvittenser mycket viktigare som verifiering.
 
Läste på lite och det står i villkoren att man som NPS-medlem är skyldig att kontakta Nikon om man gör förändringa som inte längre berättigar till NPS-medlemskap, ex avyttrar utrustning. Antar att det var rätt trots allt.
 
Man kan ganska lätt inregistrera en enskild firma och på så sätt få ett f-skattebevis. Det kan nog löna sig.

Jag håller med om att det är simpelt att inte få plastkortet, utan man får gå omkring med ett medlemsnummer sedan i somras.

Tydligt är att det finns vissa problem, som borde åtgärdas på Nikon i Solna.
 
Så är det redan. D1 och D2 t ex är inte längre med på listan som du hittar här
http://www.nikon.se/sv_SE/pro/SE_aboutNPS.page
Plus att du måste vara yrkesverksam.

/Frode

Jo det där med att vara yrkesverksam visste jag, så det var aldrig aktuellt i egentlig mening. Men nu måste man köpa ett tredje hus om man vill bmi NPS. D600 räknas ju inte. Blev väl mest småsur över den hennes brådska över att ta bort mina möjligheter. Har ju trots allt betalat för två hus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.