Recension / Test / Priser / Fakta
Sony FE 70-200/2,8 GM OSS
Summering
Sony FE 70-200/2,8 GM OSSTelezoom med Optical SteadyShot-bildstabilisator och konstant ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoomomfånget. Objektivet levererar högupplösta bilder med exceptionell skärpa i ...
Läs mer
Mer info
Sony FE 70-200/2,8 GM OSS
Telezoom med Optical SteadyShot-bildstabilisator och konstant ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoomomfånget. Objektivet levererar högupplösta bilder med exceptionell skärpa i detaljer och snygg bokeh-effekt tack vare GM-objektivens noggranna kontroll av sfärisk aberration.
Sony FE 70-200/2,8 GM
Telezoom i Sonys nya G Master-serie för fullformatskameror med E-fattning. Användningen av bokstaven G för förstås tankarna tillbaka ända till Minoltas professionella objektiv - en del av det som till en början var grunden i hela Sonys systemkameraprogram. Men det är länge sedan nu.
Högpresterande optik
Detta är förstås en toppmodern optik som bland annat inrymmer Sonys asfäriska XA-linselement, ED-linselement och Super ED-linselement. Dessa bidrar tillsammans till låg grad av sfärisk och kromatisk aberration och därigenom bland annat bättre kantskärpa och renare färger. Sonys Nano AR-antireflexbehandling minimerar graden av reflexer i optiken och möjliggör därigenom rena bilder även i motljussituationer.
Gediget bygge
FE 70-200/2,8 GM är proffsigt byggt av metall och känns också mycket välbyggt med lämpligt motstånd i fokus- och zoomreglage. Objektivet är även damm- och fuktskyddad för användning i inte alltför gästvänliga miljöer. Frontelementet har fluorbehandling som är fukt- och dammavstötande. Roterbart stativfäste och blomformat motljusskydd ingår.
Autofokus och bildstabilisering
Optiken är försedd med Sonys snabba och tysta SSM-autofokusmotor, tillsammans med två linjära motorer. Dessutom har den optisk bildstabilisering (Optical Steady Shot) för skarpa handhållna bilder även när ljustillgången inte är den bästa. Fokuseringssystemet arbetar med flytande linselement, vilket möjliggör en osedvanligt kort närgräns för denna objektivtyp (endast 96 cm). Autofokus jobbar relativt snabbt och tyst vid stillbildstagning, men lite förvånande att även denna högpresterande telezoom är konstruerad på samma sätt som de övriga Sonyobjektiven vid nedbländning. Sonys FE-objektiv bländar nämnligen alltid ner direkt även i AF-läget, (dvs innan exponeringen sker). Vilket innebär att autofokus blir märkbart långsammare från f/8, och på f/11 och mindre öppningar kommer den i vissa lägen bara stå och pumpa fram och tillbaka ifall man använder kontinuerlig AF. Nu ser jag dock inte detta som något stort problem, eftersom de flesta bilder med en zoom som denna tar man i regel på större öppningar runt f/2,8-f/5,6, men man bör vara medveten om vilka begränsningar Sonys bländarstyrning ger.
Optiken har knapp för fokuslås och även fokusområdesbegränsare när man vill jobba snabbt inom ett begränsat avståndsområde utan att autofokus söker av hela vägen från närgräns till oändlighet.
Bildkvalitet
Redan på största bländaröppning ser det mycket lovande ut till stor del av bilden och över hela zoomomfånget. Nedbländat 1-2 steg ökar skärpan ytterligare och som skarpast i mitten blir det på f/5,6, och är man kräsen på kantskärpa behöver man blända något steg till. Utmed kanter och hörn hade hade jag dock förväntat mig lite bättre resultat på större öppningar i denna prisklass. Nu är det ju förstås mindre vanligt att man använder en telezoom som denna till kantskärpekänsliga motiv typ landskapsfotografering. För motiv som t ex porträtt, djur, sport eller dylikt där kant och hörnskärpa har rätt liten betydelse är det i regel inget man behöver fundera så mycket över.
Stänger man av kamerans eller RAW-programmets objektivkorrigeringar så lär man säkert märka att det som brukligt förekommer lite vinjettering i vidöppet bländarläge, och aningen mer synligt på längre brännvidder. Även en svag distorsion och kromatisk aberration kan framträda i känsliga fall, dock inget som inte går att korrigera i efterhand med gott resultat och därmed knappast några nämnvärda problem.
Plus
+ Bra skärpa till stor del av bilden redan på f/2,8
+ Riktigt bra skärpa på f/4-f/5,6
+ Ljusstyrka f/2,8 genom hela zoomomfånget
+ Försumbar distorsion
+ Välkorrigerad kromatisk aberration
+ Låg vinjettering
+ Lugn och fin bokeh
+ Bra motljusegenskaper
+ Relativt tyst och snabb AF (på f/2,8-f/5,6)
+ Fokusbegränsning
+ Känns oerhört gediget byggd
+ Vädertätad konstruktion
+ Ett avtagbart stativfäste ingår
+ Blomformat motljusskydd ingår
Minus
- Kantskärpan hade kunnat vara bättre på större öppningar (gäller i första hand fullformat, och ej lika märkbart med APS-C-kameror)
- Långsam och osäker autofokus på mindre bländaröppningar än f/8 (beror även på kamerans bländarstyrning)
- I skrivande stund dyrast av alla 70-200mm-telezoomar
Slutsats
En skarp och ljusstark 70-200mm är fantastiskt användbar till väldigt många varierande motiv och situationer. Personligen har jag faktiskt lite svårt att klara mig utan en 70-200 telezoom, och ifall jag var tvungen att äga endast två objektiv så är 70-200/2,8:an given, och gärna tillsammans med en skarp 16-35:a. Dessa två zoomar täcker upp ett enormt stort motivområde med allt från porträtt och djur till arkitektur och landskap m.m. Och om jag fick välja ett objektiv till så är en fast 50mm med hög ljusstyrka ett suveränt komplement till dessa två zoomar. Sonys nya 70-200/2,8 känns därför mycket välkommen och levererar också bilder i den kvalitet som jag förväntar mig att en proffsig telezoom ska göra.
Fyra ED-linser och två Super ED-linser minimerar kromatisk aberration vid alla brännvidder och Sony Nano AR Coating antireflexbehandling motverkar ljusslöjor och ghost. Objektivet har en närgräns på 96 cm samt förstoring upp till 0,25x. SSM (Super Sonic wave Motor) ger en tyst och precis autofokus. Objektivet är damm- och fuktskyddat.
Levereras med:
Motljusskydd (ALC-SH145)
Främre objektivlock (ALC-F77S)
Bakre objektivlock (ALC-R1EM)
Stativfäste
Väska
Text: Cyberphoto + Scandinavianphoto. Tack !
Tillverkarens produktsida
Produktdata
Produktdata i samarbete med Prisjakt.nu
Allmänt:- Konstruktion: Zoom
- Motoriserad zoom: Nej
- Zoom-mekanism: Intern
- Objektivtyp: Tele
Autofokus:- Autofokus-stöd: Ja
- Inbyggd autofokus-motor: Ultraljudsmotor
- Intern fokusering: Ja
- Manuell fokus i AF-läge (FTM): Nej
Bildegenskaper:- Avbildningsskala (1:x): 4
- Bildstabilisator: Ja
- Brännvidd (fysisk): 70 till 200 mm
- Max bländaröppning (vidvinkel-tele): 2.8 till 2.8
- Max närgräns (vidvinkel-tele): 0.96 till 0.96 m
Dimensioner:- Diameter: 88 mm
- Längd: 200 mm
- Produktvikt: 1480 g
Funktioner:- Allvädersskydd (damm/fukttålig): Ja
- Stativfäste: Ja
Kompatibilitet:- Filtergänga: Ja
- Filterdiameter: 77 mm
- Format: Fullformat (35mm)
- System: Sony E (NEX)
Övrigt:- Lanseringsår: 2016
- Motljusskydd (medföljande/inbyggt): Ja
Länkar:
Telezoom med Optical SteadyShot-bildstabilisator och konstant ljusstyrka på f/2,8 genom hela zoomomfånget. Objektivet levererar högupplösta bilder med exceptionell skärpa i detaljer och snygg bokeh-effekt tack vare GM-objektivens noggranna kontroll av sfärisk aberration.
Sony FE 70-200/2,8 GM
Telezoom i Sonys nya G Master-serie för fullformatskameror med E-fattning. Användningen av bokstaven G för förstås tankarna tillbaka ända till Minoltas professionella objektiv - en del av det som till en början var grunden i hela Sonys systemkameraprogram. Men det är länge sedan nu.
Högpresterande optik
Detta är förstås en toppmodern optik som bland annat inrymmer Sonys asfäriska XA-linselement, ED-linselement och Super ED-linselement. Dessa bidrar tillsammans till låg grad av sfärisk och kromatisk aberration och därigenom bland annat bättre kantskärpa och renare färger. Sonys Nano AR-antireflexbehandling minimerar graden av reflexer i optiken och möjliggör därigenom rena bilder även i motljussituationer.
Gediget bygge
FE 70-200/2,8 GM är proffsigt byggt av metall och känns också mycket välbyggt med lämpligt motstånd i fokus- och zoomreglage. Objektivet är även damm- och fuktskyddad för användning i inte alltför gästvänliga miljöer. Frontelementet har fluorbehandling som är fukt- och dammavstötande. Roterbart stativfäste och blomformat motljusskydd ingår.
Autofokus och bildstabilisering
Optiken är försedd med Sonys snabba och tysta SSM-autofokusmotor, tillsammans med två linjära motorer. Dessutom har den optisk bildstabilisering (Optical Steady Shot) för skarpa handhållna bilder även när ljustillgången inte är den bästa. Fokuseringssystemet arbetar med flytande linselement, vilket möjliggör en osedvanligt kort närgräns för denna objektivtyp (endast 96 cm). Autofokus jobbar relativt snabbt och tyst vid stillbildstagning, men lite förvånande att även denna högpresterande telezoom är konstruerad på samma sätt som de övriga Sonyobjektiven vid nedbländning. Sonys FE-objektiv bländar nämnligen alltid ner direkt även i AF-läget, (dvs innan exponeringen sker). Vilket innebär att autofokus blir märkbart långsammare från f/8, och på f/11 och mindre öppningar kommer den i vissa lägen bara stå och pumpa fram och tillbaka ifall man använder kontinuerlig AF. Nu ser jag dock inte detta som något stort problem, eftersom de flesta bilder med en zoom som denna tar man i regel på större öppningar runt f/2,8-f/5,6, men man bör vara medveten om vilka begränsningar Sonys bländarstyrning ger.
Optiken har knapp för fokuslås och även fokusområdesbegränsare när man vill jobba snabbt inom ett begränsat avståndsområde utan att autofokus söker av hela vägen från närgräns till oändlighet.
Bildkvalitet
Redan på största bländaröppning ser det mycket lovande ut till stor del av bilden och över hela zoomomfånget. Nedbländat 1-2 steg ökar skärpan ytterligare och som skarpast i mitten blir det på f/5,6, och är man kräsen på kantskärpa behöver man blända något steg till. Utmed kanter och hörn hade hade jag dock förväntat mig lite bättre resultat på större öppningar i denna prisklass. Nu är det ju förstås mindre vanligt att man använder en telezoom som denna till kantskärpekänsliga motiv typ landskapsfotografering. För motiv som t ex porträtt, djur, sport eller dylikt där kant och hörnskärpa har rätt liten betydelse är det i regel inget man behöver fundera så mycket över.
Stänger man av kamerans eller RAW-programmets objektivkorrigeringar så lär man säkert märka att det som brukligt förekommer lite vinjettering i vidöppet bländarläge, och aningen mer synligt på längre brännvidder. Även en svag distorsion och kromatisk aberration kan framträda i känsliga fall, dock inget som inte går att korrigera i efterhand med gott resultat och därmed knappast några nämnvärda problem.
Plus
+ Bra skärpa till stor del av bilden redan på f/2,8
+ Riktigt bra skärpa på f/4-f/5,6
+ Ljusstyrka f/2,8 genom hela zoomomfånget
+ Försumbar distorsion
+ Välkorrigerad kromatisk aberration
+ Låg vinjettering
+ Lugn och fin bokeh
+ Bra motljusegenskaper
+ Relativt tyst och snabb AF (på f/2,8-f/5,6)
+ Fokusbegränsning
+ Känns oerhört gediget byggd
+ Vädertätad konstruktion
+ Ett avtagbart stativfäste ingår
+ Blomformat motljusskydd ingår
Minus
- Kantskärpan hade kunnat vara bättre på större öppningar (gäller i första hand fullformat, och ej lika märkbart med APS-C-kameror)
- Långsam och osäker autofokus på mindre bländaröppningar än f/8 (beror även på kamerans bländarstyrning)
- I skrivande stund dyrast av alla 70-200mm-telezoomar
Slutsats
En skarp och ljusstark 70-200mm är fantastiskt användbar till väldigt många varierande motiv och situationer. Personligen har jag faktiskt lite svårt att klara mig utan en 70-200 telezoom, och ifall jag var tvungen att äga endast två objektiv så är 70-200/2,8:an given, och gärna tillsammans med en skarp 16-35:a. Dessa två zoomar täcker upp ett enormt stort motivområde med allt från porträtt och djur till arkitektur och landskap m.m. Och om jag fick välja ett objektiv till så är en fast 50mm med hög ljusstyrka ett suveränt komplement till dessa två zoomar. Sonys nya 70-200/2,8 känns därför mycket välkommen och levererar också bilder i den kvalitet som jag förväntar mig att en proffsig telezoom ska göra.
Fyra ED-linser och två Super ED-linser minimerar kromatisk aberration vid alla brännvidder och Sony Nano AR Coating antireflexbehandling motverkar ljusslöjor och ghost. Objektivet har en närgräns på 96 cm samt förstoring upp till 0,25x. SSM (Super Sonic wave Motor) ger en tyst och precis autofokus. Objektivet är damm- och fuktskyddat.
Levereras med:
Motljusskydd (ALC-SH145)
Främre objektivlock (ALC-F77S)
Bakre objektivlock (ALC-R1EM)
Stativfäste
Väska
Text: Cyberphoto + Scandinavianphoto. Tack !
Tillverkarens produktsida
- Motoriserad zoom: Nej
- Zoom-mekanism: Intern
- Inbyggd autofokus-motor: Ultraljudsmotor
- Filterdiameter: 77 mm
Recensioner
XX(Inga recensioner inlagda)
Prisjämförelse
Butik
Alla produkter
Frakt
Pris
Mer info
CyberPhoto
23990,00
Butiken
Scandinavian Photo
23990,00
Butiken
Goecker
23990,00
Butiken
Digicom
26470,00
Butiken
Sony Store
27000,00
Butiken
Butik | Alla produkter | Frakt | Pris | Mer info |
---|---|---|---|---|
CyberPhoto | 23990,00 | Butiken | ||
Scandinavian Photo | 23990,00 | Butiken | ||
Goecker | 23990,00 | Butiken | ||
Digicom | 26470,00 | Butiken | ||
Sony Store | 27000,00 | Butiken |
Prisjämförelse i samabete med Prisjakt.nu
Forumdiskussioner Det finns just nu inga diskussioner kopplade till denna produkt. Det kan ändå finnas diskussioner som går att hitta med sökfunktionen.
Till salu i Köp&Sälj Det finns just nu inga publicerade radannonser med denna produkt.
Ägare
Medlem | Lagd i kameraväska + |
---|---|
apusapus | 2017-05-16 17:39:13 |
Patrik_vm | 2017-06-24 09:52:35 |
biholm | 2017-07-29 10:29:00 |
D.G | 2017-08-30 11:09:43 |
pela04 | 2017-12-06 21:55:43 |
hakan.nordell | 2018-02-13 17:39:19 |
fredrikno | 2018-05-25 23:41:28 |
Richiebaby | 2018-10-25 23:25:36 |
alice.susanne | 2019-06-09 17:27:28 |
danielmilton | 2019-08-01 11:11:47 |
Duvell | 2019-12-03 07:34:52 |
Nyblivenfotograf | 2020-04-17 02:16:47 |
motofoto | 2020-06-05 21:03:54 |
sungamklaf | 2021-05-12 22:55:18 |
klangan | 2021-12-14 11:53:34 |
peterjak | 2023-01-21 10:21:19 |
SjuanGV | 2024-08-28 09:36:33 |
Ser du något felaktig information? Kontakta oss och beskriv felet noga så skall vi kika på det.