Nikkor 55/1,2 ["S";"S.C";"N";"AI"]
Summering
Ett mycket snabbt manuellt normalobjektiv för Nikons F-bajonett. Beteckningen på objektivet lyder "1:1,2 f=55mm" eller "55mm 1:1,2".Alla varianter (inom hakparenteser i rubriken) har samma optiska ...
Läs mer
MINUS: Vignettering vid bl 1,2. Känsligt för motljus. Ej autofokus.
Mjukt vid 1,2 och fin bokeh, vilket passar för porträtt. Ljus bild i sökaren. Non-AI, men anpassat av L-Foto i Vansbro.
Pris: 3300
MINUS: f/1.2 i fullt dagsljus.
Har haft detta objektiv i ett år nu och jag måste säga att det är oslagbart att fotografera med i mörka miljöer, det närmaste jag har haft är ett Sigma 30mm f/1.4 men det kom inte i närheten av vad detta presterar trots dålig coating och ett gäng repor på frontlinsen. Ett annat plus är när man filmar, jag provade objektivet med adapter på en Panasonic GF-1 och filma lite en sen kväll förra sommaren och det blev riktigt bra, bokehn blev grym!. Det enda dåliga med den är möjligtvis skärpan på max bländare i fullt dagsljus, då blir det en hel del konstigheter pga den sparsmakade coatingen, men vid bländare f/4-8 så är det absolut det skarpaste jag har upplevt.
Liknande produkter: Nikon Nikkor 50mm f/1.2 AI-s
MINUS: Låg kontrast, mycket svårt att sätta fokus rätt vid f/1,2 på DX.
Denna glugg är en fröjd att hantera; byggd som en rysk stridsvagn. Mycket gedigen och med grym känsla i fokusringen.
Prestanda (på D200, ej FX!) är överraskande goda för ett så gammalt objektiv utan någon särskilt bra antireflexbehandling. Skärpan är faktiskt rätt bra redan från f/1,2, men på grund av massiv sfärisk aberration så blir bilderna lite "dimmiga"; ett mycket vanligt fenomen på ljusstarka objektiv. Fixas emellertid ganska lätt i efterbehandlingen. Bokehn vid största bländaröppning är också förvånansvärt bra, om än inte i toppklass. Oskärpecirklarna får en ljus kant och ett litet ljusmaximum i mitten, men det ser riktigt bra ut jämfört med 50/1,8 och 50/1,4 (vad jag har sett, eftersom jag inte ägt det själv). Fokuserar man i närheten av oändligheten så förekommer ganska rejäl "coma", vilket innebär att ljuspunkter i skärpeplanet inte är runda, utan får nån slags måsvingeform och omges av en gloria. Att plåta en stadsvy på håll i mörker vid full bländaröppning kan alltså vara lite problematiskt. Bländar man ner till f/2 så förbättras bokehn avsevärt och är nu riktigt fin. Skärpan förbättras något, men fortfarande är kontrasten ganska låg med viss "dimma". Vid f/2,8 börjar det likna nåt, och vid f/4 så är objektivet bland det skarpaste jag haft på min kamera. Snuskigt hög detaljskärpa ända ut i hörnen och inte det minsta spår av vinjettering. Jag tror faktiskt att det ger högre upplösning än vad D200:ans sensor klarar av, vilket bara brukar gälla toppobjektiv från Zeiss och de nyaste Nikkor. Kontrasten är dock fortfarande lite lägre än för moderna objektiv, troligen på grund av inre reflektioner.
Brännvidden är lite längre än en vanlig femtia, vilket gör att den passar ännu lite bättre för porträtt och sånt i mitt tycke. Personligen fotar jag väldigt mycket vidöppet för det korta skärpedjupets skull, vilket också torde säga något om hur pass bra skärpan är. Såhär ljusstarka objektiv är ju inte direkt vanligt, så jag vet inte hur mycket man kan kräva av det heller. Canons 50/1,2 kostar en förmögenhet men är säkert hundra gånger bättre. Det finns också nya Nikkor 50/1,2 AI-S att köpa för 3-4 tusen spänn på postorder, vilket nog är ett bättre alternativ om man har en D3 till exempel. Men kommer man över ett 55/1,2 för en skaplig peng så tror jag att de flesta kan ha riktigt roligt med det:-) Bländar du ner så är det som sagt en toppenglugg som kan tävla i skärpa med det bästa på marknaden.
Motljusegenskaperna har jag inte testat särskilt mycket, men de verkar vara "okej", inte mer. Antagligen kan det bli svåra problem under vissa omständigheter med tanke på den redan låga kontrasten, det vill säga rejält med inre reflektioner i objektivet som sänker kontrasten ännu mer om inte annat. Jag har provat att plåta rakt in i solen utan nämnvärda problem dock, så det kanske är felaktiga farhågor.
Närgränsen är förresten på 0,6 meter, så tyvärr måste man har mellanringar eller försättslinser för att komma riktigt nära.
En liten varning också. Det är i princip HELT OMÖJLIGT att sätta fokus rätt med originalmattskivan eller med fokusindikatorn i sökaren vid full bländaröppning. Fummel-månen vid f/1,2 är otroligt liten, och även med snittbild i mattskivan och sökarlupp så måste jag ofta ta 3-4 bilder innan fokusen sitter rätt. Att fokusindikatorn inte funkar beror på den tidigare nämna sfäriska aberrationen, vilket innebär att man faktiskt har fokus på andra ställen än där ögat uppfattar att skärpeplanet ligger. AF-modulen lär uppleva stor förvirring, för lampan lyser och blinkar friskt över ett alldeles för stort spann.
För den som inte vet vad sfärisk aberration är så kan jag rekommendera en titt här: http://www.vanwalree.com/optics/spherical.html
Förresten får man nog se priset jag betalat som ett fynd, och jag skulle om jag inte var utfattig gladeligen betala tvåtusen eller mer för objektivet i gott skick. Se upp med repor på bakre linsen då den är enorm och ligger mycket ytligt!
Tillägg: Jag glömde att nämna CA (kromatisk aberration). Den förefaller att vara ganska låg, i alla fall nedbländat en skvätt. Vid full bländaröppning har man sällan skarpa objekt i periferin, så även om det skulle förekomma mycket CA där så kommer man antagligen aldrig att se den. Precis som många andra mycket ljusstarka äldre objektiv så finns dock en del longitudinell CA, vilket innebär att oskärpan bortom och hitom skärpeplanet får ett skimmer av olika färg; i detta fall turkos och ceris. Dock är detta av betydligt mildare art än hos exempelvis 105/1,8 och 35/1,4, så även här får man anse att objektivet presterar bra. Räknar man upp bildfilerna i NX så syns alla dylika effekter väldigt lite, men i ACR kan det störa. Emellertid är det ganska lätt att selektivt trolla bort detta eftersom färgerna hos CA:n är såpass specifika.
"Blue fringe" har jag inte sett skymten av, men å andra sidan har jag inte fotograferat särskilt mycket vid förhållanden där detta brukar synas (grenverk mot ljus himmel till exempel).
Jag återkommer med uppdateringar när eller om jag upptäcker andra intressanta egenskaper.
Tillägg 080430:
Efter ganska lång utvärdering så stämmer ovanstående fortfarande ganska bra. CA är lägre än väntat; nästan obefintlig kring f/2 faktiskt. "Fringe" har jag heller inte sett röken av. Jag provade härom dagen att plåta solglitter på vattnet i motljus utan att det blev mer än ytterst lite av en gul mjuk kant på blänken. Mycket bra!
Jag har också byggt mig ett ordentligt motljusskydd som är så långt som möjligt utan att orsaka vinjettering, och det har förbättrat kontrasten avsevärt i största allmänhet. Motljusskydd bör absolut användas under alla omständigheter med detta objektiv, även när man inte har solen eller starka ljuskällor i faggorna.
Jag har också provat närbilder tillsammans med en Nikon T5 (närbildslins) med mycket bra resultat även vid full bländaröppning. Vi snackar inte direkt knivskarpa makrobilder, men gott och väl "bra" skärpa för effektfulla närbilder med mycket kort skärpedjup. Denna lins är apokromatisk, så omdömet gäller antagligen inte enklare försättslinser med bara ett linselement.
Numera måste jag säga att jag tycker att den sfäriska aberrationen är en fördel! Vid full glugg får man skärpa över ett större spann än vad man kan vänta sig, men också viss mjukhet. Perfekt för porträtt med andra ord, där man inte behöver knallskärpa just bara på ögonen.
Omdömet om bokeh:n vill jag också höja en smula. Den är väldigt bra jämfört med andra 50-millimetersobjektiv av gauss-typ. Se exempevis denna tråd på ett annat forum: http://forum.manualfocus.org/viewtopic.php?id=10322
Liknande produkter: Nikkor 50/1,2 AI-S, Nikkor 50/1,4 AF/AI-S m. fl.
Köpt hos: Privat