Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett
Plus-medlemskap.
Problemet är att det är den funktionen man är ute efter. Rekommendera den uppdaterade versionen som inte är någon större överraskning att den kom.
Man kan lösa det genom att använda bländare 8 så kan tilta utan större problem, men som sagt i jämförelse med 90mm så är det skräp gällande tilt och shift funktionalitet för där fungerar det från perfekt till mycket bra över hela registret
Köpt hos: i sthlm
MINUS: Skärpan är kanske något i underkant.
Ett objektiv som lär mig älska mer och mer för varje gång jag är ute. Det är perfekt för landskap och så klart arkitektur, kanske det främsta användningsområdet. Det är en ganska lång inlärningsperiod innan du får "vad du vill ha" och det kan vara lite frustrerande, men nu efteråt skulle jag aldrig kunna vara utan den. Jag tänkte till en början att 24mm skulle bli för vidvinkligt men är på jakt efter 17mm nu!! Det är helt plötsligt riktigt roligt med vidvinkel när du inte samtidigt får den där hemska distortionen =)
Byggkvalitet och skärpa är helt ok, du får så klart ingen vädertätning då du måste kunna tilta och shifta objektivet. Skärpan är OK, inte mer. Den duger om man inte zoomar in allt för mycket i Photoshop men skulle absolut kunna vara bättre. Nya versionen av 24:an ska vara ruskigt skarp, tyvärr är den bra mycket dyrare också.
Liknande produkter: Canon TS-E 17mm/45mm (det kommer bli dem också inom sinom tid).
Köpt hos: Privat
Pris: 7750
MINUS: Kromatisk abberation i kanterna, speciellt vid shift
Den enda vidvnikliga linsen för arkitektur om du kör Canon, så det finns inga alternativ - plåtar du utan shift och restituerar rejält i datorn efteråt, får du klart sämre skärpa än med ett T/S 24. Det är inte riktigt lika skarpt som de bästa, men det kan det inte vara heller: detta är egentligen ett mellanformatobjektiv om man tänker på bildcirkeln det tecknar. Det finns abberationer i hörnen om man shiftar också, men inte mer än som går att leva med. Jag använder mitt hela tiden, eftersom det ger bäst resultat vid vidvinklig restituering.
Köpt hos: Scandinavian Photo
MINUS: Tungt för att vara en 24:a. Svårt att lära sig för en småbildsfotograf.
Har man en gång köpt ett sådant, gör man aldrig av med det igen. Möjligheternas objektiv: Ställ in dig på avstånd/fokus och skruva till skruvarna dit du tror du vill: Rysningarna går genom kroppen under tiden du försöker förstå vad du gör.
Glöm Photoshop.
Liknande produkter: Canons TS-serie.
Köpt hos: Scandinavian Photo
MINUS: Skärpan ligger snäppet efter Canon TS-E 45mm f/2,8
Detta är ett lite udda objektiv. Den saknar autofokus och är relativt tungt. Dock så har det en helt underbar manuel fokusering som är så mjuk att man tror att den är hydralisk. Skärpan är super och bakrundsblurret fantastiskt. Nerbländningen är automatisk till skillnad från Nikons motsvarighet.
Detta objektiv har blivit en favorit då det ger mig samma kvalité som Bigonen 38mm på Hasseblad SWC, när jag använder den på en Canon 1Ds. Formatet är inte kvadratsikt och bildvinklen inte lika exterm. Men den är nästan raktecknande och vinjeteringsfri.
Bortsett från att det är ett helt fantastiskt objektiv i allmänhet så har den även möjlighet till att utföra tilt och shift-manövrar, precis som på en storformatare.
Har man precis gått ifrån tex Hasselblad och dess fina manuella objektiv till en Canon 1Ds och brottas med Canon's plastiga autofokus objektiv i fasta brännvidder så är detta vad ni söker.
Skarpt, nästan raktecknade, vinjeteringsfria, manuellt fokuserade och byggda helt i metall.
Har man fått en så vill man ha de andra i serien, TS-E 45/2,8 och TS-E 90/2,8.
Liknande produkter: Zeiss Bigon 38mm, Canon TS-E 45mm f/2,8. Canons EF 20mm f/2,8, Canon 24mm f/1,4.
Köpt hos: YFO