Construction: 6 Groups/7 Elements
Angle of view: 46°
F stop range: 1.2-16
Closest Focusing Distance: 0,5 meter
Maximum Magnification: na
Filter Size: 52mm
Dimensions (Length x Diameter): ...
PLUS: När man väl lyckas med skärpan kan det bli riktigt jäkla vackert MINUS: Bokhé i karftigt motljus känns litte virrig. Men det är ju en smaksak och jag är inte helt förtjust i bling bling.
Ett objektiv som jag aldrig går ut utan att ha med i väskan. Tar inte så mycket bilder med denna brännvidd men när man väl gör det så passar det mig perfekt.
Underbar känsla i fokuseringen och med just den tyngden och formen som passar mina händer i alla fall.
Autofokus känns inte som att jag saknar då jag förmodligen aldrig använt det ändå, har en 105 DC som alltid står i manuella läget så det hade varit likadant med detta.
Blända ner den för porträtt tillf/2,0 och man håller på att trilla på ändan när man ser resultattet på en stor och bra skärm.
Utskrift kommer förmodligen att bli än bättre men har inte provat än.
Får du tag i ett så köp, passar den inte är den lätt att sälja utan att förlora pengarna.
Liknande produkter: 55 / 1,4 som jag tyckte kostade väl mycket
PLUS: ljusstyrka, skärpa MINUS: tillverkas inte längre
Det första som slog mig var hur tungt det här objektivet är. Det är ungefär lika stort som Nikons 35mm f/1,8G men det väger nästan dubbelt så mycket. Ett gediget bygge med mycket glas och metall.
Ljusstyrkan på f/1,2 är det här objektivets stora styrka. Det gör att man kan fota på relativt låga ISO-tal även i dåligt ljus. För porträtt skulle jag inte använda större bländare än f/2,0 eftersom det blir väldigt svårt att sätta fokus rätt med så kort skärpedjup, dessutom vinjetterar det en hel del och jag upplever färgerna som konstiga.
Om inte ljusstyrkan är extremt viktig så skulle jag nog välja Nikon 50mm f/2 Ai-s i stället. Den är lättare att fokusera, dels på grund av något längre skärpedjup, dels på grund av lägre utväxling av fokusringen. Dessutom är den både mindre, lättare och billigare.
PLUS: Hög ljusstyrka, skarpt, byggkvalitet MINUS: Något mjuk på full bländaröppning, oerhört kort skärpedjup dvs det är noga att sätta skärpan rätt.
En riktig klassiker och blivande samlarobjekt. Finns idag inget alternativ med samma ljusstyrka... Börjar bli svår att få tag på! Ett fynd! Tillverkades fram till 2011, kan fortfarande gå att få tag på i USA som nya.
PLUS: Bra känsla och ljusstyrkan ger en överlägsen frihet MINUS: Kräver en del övning
Objektivet skapar ett behov, jag använder det mest hela tiden. Känslan är överlägsen, byggkvaliten förnämlig och ljusstyrkan mycket bra. Redan vid bländare 2,0 är skärpan perfekt.
PLUS: Skarp på bl 1,2 och ännu skarpare på bl 2,0, Bra byggkvalitet i kombination med låg vikt o smidigt format. MINUS: Finns inga dåliga egenskaper bortsett från att den kan vara dyr.
En fantastiskt bra 50 mm. Blev förvånad över hur skarp den var på bl 1,2. Fullt möjligt att ta skarpa bilder på full öppning, men bländar man ner till 2,0 så ligger man mycket när optikens maximum. Sämre kontrast på full öppning men både skärpa o kontrast är så pass bra fullt öppen att man inte räds att fota. Min förra Zeiss 50 1,4 var hopplös att få skarp på 1,4. Kul att den här gamla trotjänaren presterar så bra. Köpte min helt ny till vrakpris (3444 kr).
PLUS: Ljusstyrkan. MINUS: Bokeh bra men inte i klass med nämnda Takumar.
Lite mjuk på största bländaren, men på min Panasonic GF1 är den underbar som porträttlins. Även på DX formatet mycket bra. Fokusringen inte lika silksmooth och skön som på mitt Super Takumar 1,4/50mm.
PLUS: Mycket fin byggkvalitet, liten storlek och låg vikt i förhållande till ljusstyrkan, skarpt som attan vid f/2. Utmärkt bokeh nedbländat. MINUS: Rejäl sfärisk aberration ger ett luddigt och "glödande" resultat vid full bländaröppning, samt att bokeh är stökig.
Recensionen avser 50/1,2 AI på FX. Skillnaden mot AIS är att AI har 7 bländarlameller istället för 9 och längre vridningsvinkel över fokusspannet.
---------------------------------------
Efter att ha ägt en drös olika normalobjektiv, inklusive Nikkor 50/1,4 AF-S och Sigma 50/1,4 HSM, så tror jag att jag hittat rätt. Inte för att denna glugg är det bästa valet i största allmänhet, utan för att dess "personlighet" och karaktär tilltalar mig mycket.
Byggkvaliteten är som brukligt hos manuella Nikkor mycket bra. Objektivet är ganska litet och lätt, vilket gör det trevligt att hantera, och så drar det inte så mycket uppmärksamhet till sig. Jag har inte provat AIS-varianten, men den stora vridningsvinkeln över fokusspannet på AI-objektivet är väldigt bra när man använder det på kameror som inte har en mattskiva avsedd för manuell fokus.
Vid full glugg är detaljskärpan riktigt bra och kontrasten helt okej. Men när man har något ljust i fokus så syns en "glöd" eller gloria kring de ljusa partierna, vilket orsakas av sfärisk aberration. Vid motiv med låg kontrast är detta inget problem, och kan avhjälpas med höjd lokal kontrast i efterbehandlingen.
Bokehn vid f/1,2 är riktigt stökig och kan störa ordentligt vid större fokusavstånd (några meter). Men det kan också vara mycket effektfullt på nära håll, där bakgrunden bildar mönster av linjer, ringar och annat märkligt.
Bländar man ner till f/2 så händer det saker! Här är objektivet extremt skarpt. Skarpare än både AF-S:en och Sigman. Bokehn har nu mjukat upp sig en aning, och har endast antydan till hård kant hos oskärpecirklarna. Den är som brukligt bättre på nära håll än på långt, men kan vara riktigt bra även på ett par meters avstånd.
Vid vidare nedbländning ökar skärpan, och vid f/2,8-f/4 är det löjligt skarpt och ger mycket tjusig och mjuk bokeh. Nackdelen är den 7-bladiga bländaren, som kan störa lite om man har hårda ljuspunkter i bakgrunden. Men oftast är det inget som har någon betydelse.
Skärpan är här helt i klass med 24-70; kanske bättre. Konrast och färger ligger lite efter zoomen, men är ändå mycket bra. Inte så konstigt, med tanke på ljusstyrkan och de stora framsteg som gjorts på antireflexbehandlingsfronten sedan 80-talet.
Men sen tar det roliga slut. Vid f/5,6 är vi förbi högsta möjliga skärpa, och även om den är bra ända till f/8 så är övriga normaler bättre. Kanske med undantag av Sigman, som också börjar tappa redan från f/5,6.
Vid f/11 är bilden en aning dimmig och trött, men ändå helt okej. F/16 använder man bara i nödfall.
Vad gäller övriga optiska egenskaper så vinjetterar objektivet friskt vid full bländaröppning, men denna är i stort sett helt borta redan vid f/2,8. Skärpan utåt kanterna är också god redan från samma bländartal.
Motljusegenskaperna vill jag påstå är mycket bra, vilket är oväntat. Med det tämligen stora originalmotljusskyddet av gummi går det bra att plåta i hårt sidoljus vid stora bländaröppningar utan problem. Har man ljuset rakt in i objektivet så kan man råka ut för viss dimmighet, men "flares" är ganska svårt att provocera fram.
------------------------------
Det här objektivet beter sig faktiskt ungefär som Sigma 50/1,4 [tillägg: det där kan nog misstolkas, och jag vill förtydliga att jag menar att båda skiner ikapp kring f/2]. Det är helt klart bäst vid stora bländaröppningar, fast i det här fallet från f/2, medan Sigman excellerar från f/1,4. Nikkorn ger inte lika mjuk bokeh, men istället har det mer karaktär och ofta bättre skärpa.
Det här objektivet är inget du vill använda till landskap vid rejäl nedbländning. Men om du gillar ombytlig bokeh och skärpa vid stora bländaröppningar så kan jag starkt rekommendera detta objektiv.
Det äldre 55/1,2 är väldigt likt faktiskt. Fast det ger lägre kontrast över hela bländarregistret, men möjligen faktiskt bättre detaljskärpa vid f/1,2. Dock är det mycket känsligare för starkt ljus, och är rent av svårt att fotografera med mitt på dagen utomhus.
PLUS: sanslöst ljusstark, tung och skarp som satan.. MINUS: helmanuell(kan vara ett plus också, i alla fall för mig^^)
skärpedjupet är på full öppning rent absurt kul att leka med, och jag tycker inte ljusmätningen är så ofantligt problematisk..
gissa lite, använd en annan kamera som ljusmätare, eller ta en bild och kolla ljuset på displayen (vesäntligt mycket jobbigare på en analog), rätta till och ta en ny bild..
det extremt korta skärpedjupet kan vara ett problem om man inte ser riktigt bra, jag ser lite sämre på vänster öga och märker att jag har sjukligt mycket svårare att få bilden med största bländaren skarp..
känns lite hållbar också, jämfört med pirattamrons 17-50, nikons 85/1,8 och 60/2,8 macro
(suddigheten bortom fokusområdet är sjukt fint också.. bra, snygg.. bokeh (hur stavas det?) med andra ord)
PLUS: Ljusstyrkan MINUS: Har ej någon negativ erfarenhet
Den här gluggen sitter alltid på ett av mina hus. Tillsammans med Tri-x finns det nästan aldrig en situation där inte ljuset räcker till. En riktig kanonglugg helt enkelt.
PLUS: Extremt ljusstarkt (2/3 steg mer än f/1.4) och rejält objektiv. Mekaniskt bra byggt. MINUS: Olidligt klumpigt, måttlig vinjettering på f/1.2 men en härligt softat resultat. Funderar på att byta det mot en 1.8:a för handhavandet... men... tappar samtidigt det lekfulla resultatet som full bländare ger.
Köpt hos: beg hos expert
Pris: 1200
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
Liknande produkter: Nikon Har inga objektiv på 1,2 i dag förutom detta...
Pris: 1600
MINUS: Bokhé i karftigt motljus känns litte virrig. Men det är ju en smaksak och jag är inte helt förtjust i bling bling.
Ett objektiv som jag aldrig går ut utan att ha med i väskan. Tar inte så mycket bilder med denna brännvidd men när man väl gör det så passar det mig perfekt.
Underbar känsla i fokuseringen och med just den tyngden och formen som passar mina händer i alla fall.
Autofokus känns inte som att jag saknar då jag förmodligen aldrig använt det ändå, har en 105 DC som alltid står i manuella läget så det hade varit likadant med detta.
Blända ner den för porträtt tillf/2,0 och man håller på att trilla på ändan när man ser resultattet på en stor och bra skärm.
Utskrift kommer förmodligen att bli än bättre men har inte provat än.
Får du tag i ett så köp, passar den inte är den lätt att sälja utan att förlora pengarna.
Liknande produkter: 55 / 1,4 som jag tyckte kostade väl mycket
Kundtjänst: Nikon, behöver man skriva ngt mer?
MINUS: tillverkas inte längre
Det första som slog mig var hur tungt det här objektivet är. Det är ungefär lika stort som Nikons 35mm f/1,8G men det väger nästan dubbelt så mycket. Ett gediget bygge med mycket glas och metall.
Ljusstyrkan på f/1,2 är det här objektivets stora styrka. Det gör att man kan fota på relativt låga ISO-tal även i dåligt ljus. För porträtt skulle jag inte använda större bländare än f/2,0 eftersom det blir väldigt svårt att sätta fokus rätt med så kort skärpedjup, dessutom vinjetterar det en hel del och jag upplever färgerna som konstiga.
Om inte ljusstyrkan är extremt viktig så skulle jag nog välja Nikon 50mm f/2 Ai-s i stället. Den är lättare att fokusera, dels på grund av något längre skärpedjup, dels på grund av lägre utväxling av fokusringen. Dessutom är den både mindre, lättare och billigare.
Liknande produkter: Nikon 50mm f/2 Ai-s
Köpt hos: eBay
Pris: 1800
MINUS: Något mjuk på full bländaröppning, oerhört kort skärpedjup dvs det är noga att sätta skärpan rätt.
En riktig klassiker och blivande samlarobjekt. Finns idag inget alternativ med samma ljusstyrka... Börjar bli svår att få tag på! Ett fynd! Tillverkades fram till 2011, kan fortfarande gå att få tag på i USA som nya.
MINUS: Kräver en del övning
Objektivet skapar ett behov, jag använder det mest hela tiden. Känslan är överlägsen, byggkvaliten förnämlig och ljusstyrkan mycket bra. Redan vid bländare 2,0 är skärpan perfekt.
Liknande produkter: Zeiss 50 f/1,4
Pris: 3700
MINUS: Finns inga dåliga egenskaper bortsett från att den kan vara dyr.
En fantastiskt bra 50 mm. Blev förvånad över hur skarp den var på bl 1,2. Fullt möjligt att ta skarpa bilder på full öppning, men bländar man ner till 2,0 så ligger man mycket när optikens maximum. Sämre kontrast på full öppning men både skärpa o kontrast är så pass bra fullt öppen att man inte räds att fota. Min förra Zeiss 50 1,4 var hopplös att få skarp på 1,4. Kul att den här gamla trotjänaren presterar så bra. Köpte min helt ny till vrakpris (3444 kr).
Pris: 3444
MINUS: Bokeh bra men inte i klass med nämnda Takumar.
Lite mjuk på största bländaren, men på min Panasonic GF1 är den underbar som porträttlins. Även på DX formatet mycket bra. Fokusringen inte lika silksmooth och skön som på mitt Super Takumar 1,4/50mm.
Köpt hos: Privat
MINUS: Rejäl sfärisk aberration ger ett luddigt och "glödande" resultat vid full bländaröppning, samt att bokeh är stökig.
Recensionen avser 50/1,2 AI på FX. Skillnaden mot AIS är att AI har 7 bländarlameller istället för 9 och längre vridningsvinkel över fokusspannet.
---------------------------------------
Efter att ha ägt en drös olika normalobjektiv, inklusive Nikkor 50/1,4 AF-S och Sigma 50/1,4 HSM, så tror jag att jag hittat rätt. Inte för att denna glugg är det bästa valet i största allmänhet, utan för att dess "personlighet" och karaktär tilltalar mig mycket.
Byggkvaliteten är som brukligt hos manuella Nikkor mycket bra. Objektivet är ganska litet och lätt, vilket gör det trevligt att hantera, och så drar det inte så mycket uppmärksamhet till sig. Jag har inte provat AIS-varianten, men den stora vridningsvinkeln över fokusspannet på AI-objektivet är väldigt bra när man använder det på kameror som inte har en mattskiva avsedd för manuell fokus.
Vid full glugg är detaljskärpan riktigt bra och kontrasten helt okej. Men när man har något ljust i fokus så syns en "glöd" eller gloria kring de ljusa partierna, vilket orsakas av sfärisk aberration. Vid motiv med låg kontrast är detta inget problem, och kan avhjälpas med höjd lokal kontrast i efterbehandlingen.
Bokehn vid f/1,2 är riktigt stökig och kan störa ordentligt vid större fokusavstånd (några meter). Men det kan också vara mycket effektfullt på nära håll, där bakgrunden bildar mönster av linjer, ringar och annat märkligt.
Bländar man ner till f/2 så händer det saker! Här är objektivet extremt skarpt. Skarpare än både AF-S:en och Sigman. Bokehn har nu mjukat upp sig en aning, och har endast antydan till hård kant hos oskärpecirklarna. Den är som brukligt bättre på nära håll än på långt, men kan vara riktigt bra även på ett par meters avstånd.
Vid vidare nedbländning ökar skärpan, och vid f/2,8-f/4 är det löjligt skarpt och ger mycket tjusig och mjuk bokeh. Nackdelen är den 7-bladiga bländaren, som kan störa lite om man har hårda ljuspunkter i bakgrunden. Men oftast är det inget som har någon betydelse.
Skärpan är här helt i klass med 24-70; kanske bättre. Konrast och färger ligger lite efter zoomen, men är ändå mycket bra. Inte så konstigt, med tanke på ljusstyrkan och de stora framsteg som gjorts på antireflexbehandlingsfronten sedan 80-talet.
Men sen tar det roliga slut. Vid f/5,6 är vi förbi högsta möjliga skärpa, och även om den är bra ända till f/8 så är övriga normaler bättre. Kanske med undantag av Sigman, som också börjar tappa redan från f/5,6.
Vid f/11 är bilden en aning dimmig och trött, men ändå helt okej. F/16 använder man bara i nödfall.
Vad gäller övriga optiska egenskaper så vinjetterar objektivet friskt vid full bländaröppning, men denna är i stort sett helt borta redan vid f/2,8. Skärpan utåt kanterna är också god redan från samma bländartal.
Motljusegenskaperna vill jag påstå är mycket bra, vilket är oväntat. Med det tämligen stora originalmotljusskyddet av gummi går det bra att plåta i hårt sidoljus vid stora bländaröppningar utan problem. Har man ljuset rakt in i objektivet så kan man råka ut för viss dimmighet, men "flares" är ganska svårt att provocera fram.
------------------------------
Det här objektivet beter sig faktiskt ungefär som Sigma 50/1,4 [tillägg: det där kan nog misstolkas, och jag vill förtydliga att jag menar att båda skiner ikapp kring f/2]. Det är helt klart bäst vid stora bländaröppningar, fast i det här fallet från f/2, medan Sigman excellerar från f/1,4. Nikkorn ger inte lika mjuk bokeh, men istället har det mer karaktär och ofta bättre skärpa.
Det här objektivet är inget du vill använda till landskap vid rejäl nedbländning. Men om du gillar ombytlig bokeh och skärpa vid stora bländaröppningar så kan jag starkt rekommendera detta objektiv.
Det äldre 55/1,2 är väldigt likt faktiskt. Fast det ger lägre kontrast över hela bländarregistret, men möjligen faktiskt bättre detaljskärpa vid f/1,2. Dock är det mycket känsligare för starkt ljus, och är rent av svårt att fotografera med mitt på dagen utomhus.
MINUS: helmanuell(kan vara ett plus också, i alla fall för mig^^)
skärpedjupet är på full öppning rent absurt kul att leka med, och jag tycker inte ljusmätningen är så ofantligt problematisk..
gissa lite, använd en annan kamera som ljusmätare, eller ta en bild och kolla ljuset på displayen (vesäntligt mycket jobbigare på en analog), rätta till och ta en ny bild..
det extremt korta skärpedjupet kan vara ett problem om man inte ser riktigt bra, jag ser lite sämre på vänster öga och märker att jag har sjukligt mycket svårare att få bilden med största bländaren skarp..
känns lite hållbar också, jämfört med pirattamrons 17-50, nikons 85/1,8 och 60/2,8 macro
(suddigheten bortom fokusområdet är sjukt fint också.. bra, snygg.. bokeh (hur stavas det?) med andra ord)
Köpt hos: privat
Pris: 2500
MINUS: Har ej någon negativ erfarenhet
Den här gluggen sitter alltid på ett av mina hus. Tillsammans med Tri-x finns det nästan aldrig en situation där inte ljuset räcker till. En riktig kanonglugg helt enkelt.
Köpt hos: Privat
MINUS: Olidligt klumpigt, måttlig vinjettering på f/1.2 men en härligt softat resultat. Funderar på att byta det mot en 1.8:a för handhavandet... men... tappar samtidigt det lekfulla resultatet som full bländare ger.
Köpt hos: beg hos expert
Pris: 1200