Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett
Plus-medlemskap.
: 2 : 5
MINUS: Klumpig,jobbigt handhavande
Ger trots ett klumpigt och omständligt förfarande fantastiska resultat! Jag har bara det objektiv som följde med, 1,5/50mm Sonnar och jag har nog aldrig sett bättre resultat med något annat objektiv. Detaljrikedom och kontrast över hela negativytan. I jämförelse med min jämnåriga Leica IIIb är den överlägsen i flesta avseenden, kanske inte finishen på krom och har dessutom de vanligt förekommande Zeiss-bubblorna på baksidan. Jag använder faktiskt den inbyggda ljusmätaren som hänger med hyfsat bra. Tyvärr fungerar den bara med filmer med 24 Din och lägre värden. Den överexponerar dock i solljus (finns nya seleniumfotoceller att köpa på webben)
Mekaniken, konstruktionen på Contaxkamerorna, och historien med Zeiss Jena/Stuttgart är enligt mitt förmenande roligare än Leicas, och de är dessutom billigare att köpa!
Liknande produkter: Leica III
Köpt hos: Schönherrs foto
Pris: 1500
: 3 : 5
MINUS: Lite trög att använda, men att den har närmre 70 år på nacken kan ingen tro.
Eftersom jag är intresserad av gamla mekaniska saker är Contaxen ett självklart val.
Kameran är en milstolpe i fotohistorien. Det finns egentligen inget att jämföra med.
Den här kameran har inte rönt samma uppmärksamhet som skruv-Leicorna gjort, vilket är orättvist. Medan Leican var en genomsiktskamera med avståndsmätare, var Contaxen en renodlad mätsökarekamera som inte Leica kunde kontra mot förrän 1954 med Leica M3. Att sedan objektiven var ljusår bättre än Leicas gör ju att man är lite undrande då det gäller vad och varför vissa kameror höjs till skyarna och andra inte.
Kameran är lite trög vad gäller hanteringen med bländareinställning och returspolning, men samma returspolning finns ju på Leica M2-M3 också, så problemet är minimalt.
Jag tror inte det finns några bättre objektiv från den här perioden än de från Zeiss. Sonnar 50/1.5 och 85/2 är enormt bra. Sonnar 50/1.5 är nästan lika bra som Nikkor 50/1.4 och 85an nästan lika bra som Canon 100/2 och Summicron 90/2. Tänk då på att objektiven är 20-30 år äldre än dessa. Kan man inte hitta originalobjektiv i bra skick kan man försöka med objektiv till Kiev-kameran, vilket är lite chansbetonat på grund av den mycket ojämna kvaliten och naturligvis inte lika roligt som originalobjektiv. Har man tur och vodkan på fabriken inte flödat under den perioden som ditt objektiv tillverkats är det inget dåligt val. En del av dessa objektiv är rent ut sagt skit, medan andra är mycket bra.
Ljusmätaren i mitt exemplar fungerar, men är väl inte så där exakt längre, och jag betvivlar att den någonsin varit det.
Liknande produkter: Finns inget att jämföra med.
: 3 : 5
MINUS: Exponeringsmätaren kan sluta fungera efter 40-50 år, samt att ridåbanden kan behöva att bytas efter ungefär samma tid.
Contax III är en Contax II med påbyggd exponeringsmätare.
Kameran kom 1936.
Här gäller samma kvalitet som för Contax II. Stål, mässing och aluminium. Och som sagt, det enda som brukar "tappa sugen" efter 40-50 år är kanske exponeringsmätaren och ridåbanden. (Vilka av dagen kameror kan fungera i lika lång tid innan service ?)
Detta är grundkameran för våra sytemkameror. På 30-talet kallades Contax för universalkamera.
Till Contax fanns bla.Sonnar 1:1,5/5 cm. En objektiv-konstruktion som inte överträffades förrän på 1950-talet!
En behändig reportagekamera med ljusstyrkan 1,5 från 1936!!
Imponerande!!!
Så hittar du en Contax II eller III, med en Sonnar.
Ge den litet service = torka den litet utanpå med en tops ;)
ladda med diafilm (inget feglir!) sedan ut och njut och känn "historiens vingslag". ;-)
En liten parentes.
Ridåslutaren från 30-talet är vertikalgående, med mässingslameller. 1/2 - 1250 del.
(Testad för 400.000 exponeringar)
Med mekanisk lösning av ridåslutarens accelerationsproblem.
Ridåspringan öppnade sig en aning mera mot slutet av ridårörelsen för att kompensera för den ökande hastigheten på ridån!
Det här fixade Leica och Nikon på 50-talet! :)
Ps. En litet extra parentes.
Det finns några "historiska oklarheter" vad gäller skärpetester mellan Zeiss Sonnar 1,5:an och Nikkor 1,5 på tidigt 50-tal i USA.
Där man påstog att "Nikkor-kopian" skulle vara bättre! I första testen var Nikon bättre/skarpare, då jämförde man mot Zeiss första efterkrigsglugg, tillverkad i lånade maskiner.
Men vid en nogrannare omtest, med ett mera jämförbart Zeissobjektiv, så var dock kopian inte riktigt lika bra som orginalet!
Fattas bara! ;)
Men ändå bra kopierat av Nikon! :)
Köpt hos: Privat
Pris: 3000