Fick ett erbjudande av Matssons foto i Lund att köpa lite 120 film dia, för 10kr rullen. jag slog till direkt och köpte en löda med 40 filmer för 400kr.
har förstört två i bakstycket till min bronica då jag var korkad. Och förstört en i ett experiment att framkalla Dia med D76, ville veta om det gick. 20min agitering i paterson dosa varje 30sek resulerar i en grå dimmig bild. Tror att det ska fungera, men jag har inte experimenterat vidare. Synd på fin dia ju =)
PLUS: Har rykte om sig att vara den klart bästa 400-dian MINUS: Inte alls bra jämfört med 100F
Jämför med Provia 100F, vilket måhända är felaktigt perspektiv, men ändå relevant.
Gjorde misstaget att tro att 400F skulle vara i närheten av 100-varianten i klass och tog några rullar lite väl lättvindigt på en resa i höstas. Blev besviken på resultatet. Jämfört med 100F är den klart grovkornigare och gråare i färgerna, något som är speciellt markant i soljus. Det är lätt att vara efterklok, den är ju trots allt en 400-dia, och jag får fortsätta förmoda att den är det bästa 400-valet. Därför ger jag den en 4:a.
Lägger in denna recension så att den som läser den inte upprepar min dumhet. Testa innan och använd inte i onödan.
PLUS: Relativt finkornig, relativt bra färger MINUS: Saknar den riktiga skärpan
För en natur- och fågelfotograf är det alltid spännade då en ny produkt lanseras med en massa lovord. Jag har nu testat filmen och är faktiskt possitivt överraskad. Jag körde tidigare all telefotografering med KDK 200 som fortfarande är den i särklass skarpaste diafilmen på 100 ASA eller högre. (se min recenssion). Provian är tyvärr inte alls lika skarp och distinkt vad det gäller förmågan att kunna återge små fina detaljer. Men detta minus hämtar den (nästan) in pga det extra bländarsteget man har att laborera med. Färgerna verkar också, enligt mitt tycke, vara behagligare än kodakfilmens. När det gäller kornet i filmen så tycker jag att fujifilmen har ett mindre störrande korn än vad kDK 200 ibland kan uppvisa.
Men trots dessa plus så kan jag bara ge filmen en 4:a då jag blev lite besviken på att det inte, år 2002, ska gå att göra en medelsnabb/snabb E-6 film som kan vara lika skarp som ett kodachrome-dia (en många decennier gammal konstruktion som verkar vara outstanding)
PLUS: Fint korn för en 400-film. Neutral färgåtergivning. Färgerna ovanligt mättade för en 400-film. Går utmärkt att pressa 1-steg, kornet ökar marginellt men inte så det stör. MINUS: Inga! Suverän "svagljusfilm"!
Körde tidigare Ektachrome E200 pressad 1 steg vid dåligt ljus. Provian är enligt min smak mycket bättre opressad vid 400ASA.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
har förstört två i bakstycket till min bronica då jag var korkad. Och förstört en i ett experiment att framkalla Dia med D76, ville veta om det gick. 20min agitering i paterson dosa varje 30sek resulerar i en grå dimmig bild. Tror att det ska fungera, men jag har inte experimenterat vidare. Synd på fin dia ju =)
Liknande produkter: Kodachrome 160 VC och 160NC
Köpt hos: Matssons Foto
Pris: 10
MINUS: Inga
MINUS: Inte alls bra jämfört med 100F
Jämför med Provia 100F, vilket måhända är felaktigt perspektiv, men ändå relevant.
Gjorde misstaget att tro att 400F skulle vara i närheten av 100-varianten i klass och tog några rullar lite väl lättvindigt på en resa i höstas. Blev besviken på resultatet. Jämfört med 100F är den klart grovkornigare och gråare i färgerna, något som är speciellt markant i soljus. Det är lätt att vara efterklok, den är ju trots allt en 400-dia, och jag får fortsätta förmoda att den är det bästa 400-valet. Därför ger jag den en 4:a.
Lägger in denna recension så att den som läser den inte upprepar min dumhet. Testa innan och använd inte i onödan.
Liknande produkter: Provia 100F
MINUS: Saknar den riktiga skärpan
För en natur- och fågelfotograf är det alltid spännade då en ny produkt lanseras med en massa lovord. Jag har nu testat filmen och är faktiskt possitivt överraskad. Jag körde tidigare all telefotografering med KDK 200 som fortfarande är den i särklass skarpaste diafilmen på 100 ASA eller högre. (se min recenssion). Provian är tyvärr inte alls lika skarp och distinkt vad det gäller förmågan att kunna återge små fina detaljer. Men detta minus hämtar den (nästan) in pga det extra bländarsteget man har att laborera med. Färgerna verkar också, enligt mitt tycke, vara behagligare än kodakfilmens. När det gäller kornet i filmen så tycker jag att fujifilmen har ett mindre störrande korn än vad kDK 200 ibland kan uppvisa.
Men trots dessa plus så kan jag bara ge filmen en 4:a då jag blev lite besviken på att det inte, år 2002, ska gå att göra en medelsnabb/snabb E-6 film som kan vara lika skarp som ett kodachrome-dia (en många decennier gammal konstruktion som verkar vara outstanding)
MINUS: Inga! Suverän "svagljusfilm"!
Körde tidigare Ektachrome E200 pressad 1 steg vid dåligt ljus. Provian är enligt min smak mycket bättre opressad vid 400ASA.