PLUS: Färgerna när man vill ha dem. Ok skärpa och korn för att vara färg. MINUS: Färgerna när man tycker de är för mycket. Ingenting brevid en bra S/V film.
Det är kräm i färgerna så använd den med betänksamhet.
Det bästa som finns att tillgå (efter Kodachrome dvs. med den har de ju stoppat nu).
PLUS: Suveränt till naturfoto, kornlöst, otroligt skarpt MINUS: Väldigt kontrastrikt, lite konstiga färgstick ibland (magentastick i snö tex), mycket svårscannat.
Klassikern. Behövs väl knappast nån ytterligare åsikt. Varenda diafotograf känner till Velvia, och det av anledning.
Alla bör prova en rulle o se hur det ser ut på duk, det är nåt speciellt med det.
PLUS: Otroligt tät i kornet, färgrik. MINUS: Otroligt tät i kornet, färgrik.
Ja.
Jag skriver samma i båda fälten. :)
+ för:
Otroligt tät i kornet, färgrik.
Medför superskärpa vid förstoring.
- för:
Otroligt tät i kornet, färgrik.
Skulle det inte kunna vara så att det är tätheten i kornet som gör filmen svårscannad.
Fägerna kan väl vara vääl bra ibland. :)
Jag trodde aldrig att jag skulle kunna använda den med min utrustning.
Resultat finns att beskåda.
Nu använder jag helst ingen annan film.
Det skulle i så fall vara om det släpps en i ISO100 som jag hört ryktas om. :)
PLUS: Knivskarp och med fenomenala färger. MINUS: Svårexponerad, svårskannad, och kanske inte helt äkta färger?
Min femma i betyg gäller under förutsättningen att man tar denna film för vad den är; inte en allroundfilm.
Föregående recensenter har sagt det mesta, så jag slänger in ett mera personligt omdöme.
Är plågsamt svag för denna film som är halva orsaken till att jag köpte ett andra kamerahus. Vill alltid ha Velvia i det ena, medan jag varierar mellan ett par-tre olika filmer i det andra beroende på var jag befinner mig. Velvia täcker in hela spannet mellan himmel och pannkaka, men får jag bara en bra bild per rulle så är det värt hela rullen! Fjällvandrade i somras med 15 Velvia till det stora huset och 5 Kodak VS till det lilla, och överlag var VS-bilderna mer lyckade och nästa gång ska jag invertera förhållandet. Men så fick jag ju några Velviabilder som gör att jag aldrig skulle kunna överge denna film...
Till Kina i höstas hade jag lärt mig läxan och hade Provia 100F i det stora vilket alltid funkade hyfsat. Tog bara fram det lilla med Velvia vid lämpliga tillfällen, alltså inte för starkt, inte för svagt, och enhetligt ljus utan skuggpartier och där människor inte var huvudmotivet. Då kan man göra denna film rättvisa fullt ut.
Har nu precis skaffat en skanner,Minolta Scan Dual 3, och inser att det blir ruskigt svårt att få den att skanna Velvia korrekt. Funderar också på hur äkta färgerna egentligen är? Tycker att fotografierna kan bli vackrare än verkligheten. Känner ibland att det är på gränsen till att dopa kameran när jag kör med Velvia.
PLUS: Fint korn, supermattade farger. MINUS: Lite for fargrik emellanot.
Den har filmen ar fantastisk, om den anvands ratt. Mycket bra till naturfotografering, landskap, arkitektur. Det enda den inte ar riktigt bra po ar portratt.
Angoende kommentarerna om att filmen funkar doligt i fullt dagsljus har jag inget att saga. Har aldrig provat filmen under dessa forhollanden.
Svor att scanna. Kravs en riktigt bra "drum scanner" eller high end x/y scanner for att fo med allt farginnehollet.
PLUS: Naturfilm när den är som bäst. Klarar fler ljussituationer än Kodaks filmer jag provat. MINUS: Vet inga.
Man slutar aldrig imponeras av denna film. Jag tror jag köpte min första rulle 90-91 någon gång och kommer ihåg de första blixtbilderna jag tog på syrran hemma i köket. Färgerna är enorma och blänket i diskbänken är rent metalliskt. Inte undra på att det bara blev VELVIA för hela slanten därefter. Vet inte vad som hänt på senare år men jag tycker den där riktiga chromelystern som var på -90 talet saknas lite i nyare bilder.
PLUS: Mustiga färger, fint korn MINUS: För höga kontraster i solljus
En kanonbra film i nästan alla lägen. Perfekt i skog, soluppgång, makroobilder, mulet väder etc. Mindre bra i solljus (blir för starka kontraster). Inte heller bra för porträtt.
Nja, jag vet inte varför alla hetsar upp sig över den här filmen. Iblan där den riktigt värdelös. Defenitivt ingen standardfilm då den är otroligt svårarbetad. Hur många ögonblicksbilder kan man man ta med ISO 50?
Till färgglada motiv är den rolig, men vissa bilder förstör den helt. Då gillar jag bättre Provia.
PLUS: Praktiskt taget osynligt korn, perfekt. I stort sett samma kvalitet vid 100 ISO som vid 50 ISO. Lagom mättade färger och kontraster som gör resultatet högst verklighetstroget! MINUS: Förstås är det svårt med 50 ISO-filmer ibland, men de gångerna det hjälper är är många fler.
Filmen har en obeskrivligt bra hantering av speciellt grönska. Även himmel och grå himmel fastnar perfekt på denna film, som även är känd för att hantera kvällssol med ett enastående resultat!
Kort o gott; en fulländad film för naturfotografi!!!
Liknande produkter: Kodak Extra Colour, Ektachrome 100VS och SW
PLUS: Finkornig, mycket mustiga färger. För naturfoto är den ett måste. MINUS: Långsam, utan stativ går den nästan inte att använda. Färgstick vid snöfotografering. I fullt solsken blir det en aning för mycket färger.
Jag brukar köra med Velvia eller Provia 100F. Det känns som om Velvia är mycket svårare att scanna. Jag tycker nästan alltid att det bli extra mycket handpåläggning efter inscanning. Provian däremot brukar uppföra sig bättre, det är nästan bara att scanna in och så är man nöjd.
PLUS: Mycket finkornig och skarp, starka mättade färger, mycket bra för naturfoto i kontrastfattigt ljus, går att pressa MINUS: Låg exponeringstolerans, låg känslighet, hudtoner blir inte bra (rödmosiga), funkar mycket dåligt i kontrastrikt ljus. Vita objekt (typ snö och is) kan ibland få ett svagt stick åt rött/magenta.
Egentligen kan man inte sätta ett övergripande betyg på en film, eftersom olika filmer passar till olika motiv. Velvia är den vanligaste filmen bland naturfotografer, men det är definitivt ingen allroundfilm. Mitt höga betyg beror alltså på att jag gillar natur- och landskapsfoto.
Velvia tål knappast någon felexponering. När du provar Velvia första gången, kör en serie alternativexponeringar på olika motiv för att avgöra vilken ISO-inställning som passar dig. En del tycker att Velvian blir bättre på 40 ISO.
Och du, plåta inte med Velvia i full sol mitt på dagen. Det blir sällan bra.
PLUS: Vilka färger och vilket korn! MINUS: Ibland färgerna. Använd inte till porträtt! Långsam
Inte så konstigt att nästan alla natur fotografer använder velvia! Gröna färger blir helt fantastiska och det utan filter. Jag har pressat till asa 100 utan att bli besviken
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
MINUS: Färgerna när man tycker de är för mycket. Ingenting brevid en bra S/V film.
Det är kräm i färgerna så använd den med betänksamhet.
Det bästa som finns att tillgå (efter Kodachrome dvs. med den har de ju stoppat nu).
MINUS: lågt iso
färger och skärpa
Liknande produkter: inga
Kundtjänst: inga
Köpt hos: fotax nybro
MINUS: Väldigt kontrastrikt, lite konstiga färgstick ibland (magentastick i snö tex), mycket svårscannat.
Klassikern. Behövs väl knappast nån ytterligare åsikt. Varenda diafotograf känner till Velvia, och det av anledning.
Alla bör prova en rulle o se hur det ser ut på duk, det är nåt speciellt med det.
MINUS: Ingen porträttfilm resultatet blir som att kyssa syrran ingen spänning alls
Köpt hos: lokal foto handlare
(Inte fuji Islands) :)
De bekräftade att:
velvia ISO100 släpps efter sommaren.
MINUS: Otroligt tät i kornet, färgrik.
Ja.
Jag skriver samma i båda fälten. :)
+ för:
Otroligt tät i kornet, färgrik.
Medför superskärpa vid förstoring.
- för:
Otroligt tät i kornet, färgrik.
Skulle det inte kunna vara så att det är tätheten i kornet som gör filmen svårscannad.
Fägerna kan väl vara vääl bra ibland. :)
Jag trodde aldrig att jag skulle kunna använda den med min utrustning.
Resultat finns att beskåda.
Nu använder jag helst ingen annan film.
Det skulle i så fall vara om det släpps en i ISO100 som jag hört ryktas om. :)
MINUS: Svårexponerad, svårskannad, och kanske inte helt äkta färger?
Min femma i betyg gäller under förutsättningen att man tar denna film för vad den är; inte en allroundfilm.
Föregående recensenter har sagt det mesta, så jag slänger in ett mera personligt omdöme.
Är plågsamt svag för denna film som är halva orsaken till att jag köpte ett andra kamerahus. Vill alltid ha Velvia i det ena, medan jag varierar mellan ett par-tre olika filmer i det andra beroende på var jag befinner mig. Velvia täcker in hela spannet mellan himmel och pannkaka, men får jag bara en bra bild per rulle så är det värt hela rullen! Fjällvandrade i somras med 15 Velvia till det stora huset och 5 Kodak VS till det lilla, och överlag var VS-bilderna mer lyckade och nästa gång ska jag invertera förhållandet. Men så fick jag ju några Velviabilder som gör att jag aldrig skulle kunna överge denna film...
Till Kina i höstas hade jag lärt mig läxan och hade Provia 100F i det stora vilket alltid funkade hyfsat. Tog bara fram det lilla med Velvia vid lämpliga tillfällen, alltså inte för starkt, inte för svagt, och enhetligt ljus utan skuggpartier och där människor inte var huvudmotivet. Då kan man göra denna film rättvisa fullt ut.
Har nu precis skaffat en skanner,Minolta Scan Dual 3, och inser att det blir ruskigt svårt att få den att skanna Velvia korrekt. Funderar också på hur äkta färgerna egentligen är? Tycker att fotografierna kan bli vackrare än verkligheten. Känner ibland att det är på gränsen till att dopa kameran när jag kör med Velvia.
Liknande produkter: Kodak 100 VS
MINUS: Lite for fargrik emellanot.
Den har filmen ar fantastisk, om den anvands ratt. Mycket bra till naturfotografering, landskap, arkitektur. Det enda den inte ar riktigt bra po ar portratt.
Angoende kommentarerna om att filmen funkar doligt i fullt dagsljus har jag inget att saga. Har aldrig provat filmen under dessa forhollanden.
Svor att scanna. Kravs en riktigt bra "drum scanner" eller high end x/y scanner for att fo med allt farginnehollet.
MINUS: Vet inga.
Man slutar aldrig imponeras av denna film. Jag tror jag köpte min första rulle 90-91 någon gång och kommer ihåg de första blixtbilderna jag tog på syrran hemma i köket. Färgerna är enorma och blänket i diskbänken är rent metalliskt. Inte undra på att det bara blev VELVIA för hela slanten därefter. Vet inte vad som hänt på senare år men jag tycker den där riktiga chromelystern som var på -90 talet saknas lite i nyare bilder.
Kundtjänst: Alltid bra service.
Köpt hos: Scandinavian Photo
MINUS: För höga kontraster i solljus
En kanonbra film i nästan alla lägen. Perfekt i skog, soluppgång, makroobilder, mulet väder etc. Mindre bra i solljus (blir för starka kontraster). Inte heller bra för porträtt.
MINUS:
En film jag gärna skulle använda till alla situationer bara ljuset räckte till.
MINUS: ISO-talet, färgstick, priset
Nja, jag vet inte varför alla hetsar upp sig över den här filmen. Iblan där den riktigt värdelös. Defenitivt ingen standardfilm då den är otroligt svårarbetad. Hur många ögonblicksbilder kan man man ta med ISO 50?
Till färgglada motiv är den rolig, men vissa bilder förstör den helt. Då gillar jag bättre Provia.
Liknande produkter: All annan diafilm
Köpt hos: Foto A Bild, Falun
Pris: 300
MINUS: Förstås är det svårt med 50 ISO-filmer ibland, men de gångerna det hjälper är är många fler.
Filmen har en obeskrivligt bra hantering av speciellt grönska. Även himmel och grå himmel fastnar perfekt på denna film, som även är känd för att hantera kvällssol med ett enastående resultat!
Kort o gott; en fulländad film för naturfotografi!!!
Liknande produkter: Kodak Extra Colour, Ektachrome 100VS och SW
Pris: 70
MINUS: Långsam, utan stativ går den nästan inte att använda. Färgstick vid snöfotografering. I fullt solsken blir det en aning för mycket färger.
Jag brukar köra med Velvia eller Provia 100F. Det känns som om Velvia är mycket svårare att scanna. Jag tycker nästan alltid att det bli extra mycket handpåläggning efter inscanning. Provian däremot brukar uppföra sig bättre, det är nästan bara att scanna in och så är man nöjd.
MINUS: Låg exponeringstolerans, låg känslighet, hudtoner blir inte bra (rödmosiga), funkar mycket dåligt i kontrastrikt ljus. Vita objekt (typ snö och is) kan ibland få ett svagt stick åt rött/magenta.
Egentligen kan man inte sätta ett övergripande betyg på en film, eftersom olika filmer passar till olika motiv. Velvia är den vanligaste filmen bland naturfotografer, men det är definitivt ingen allroundfilm. Mitt höga betyg beror alltså på att jag gillar natur- och landskapsfoto.
Velvia tål knappast någon felexponering. När du provar Velvia första gången, kör en serie alternativexponeringar på olika motiv för att avgöra vilken ISO-inställning som passar dig. En del tycker att Velvian blir bättre på 40 ISO.
Och du, plåta inte med Velvia i full sol mitt på dagen. Det blir sällan bra.
MINUS: Kontrastrik, kan vara ett problem i bland.
Den är en fantastisk film då man vill ha färgmättade bilder.
Pressas med fördel ett steg till ISO 100 vid mulen väderlek.
Rekommenderas varmt!
MINUS: Ibland färgerna. Använd inte till porträtt! Långsam
Inte så konstigt att nästan alla natur fotografer använder velvia! Gröna färger blir helt fantastiska och det utan filter. Jag har pressat till asa 100 utan att bli besviken