Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Efter mycket skrivande fram och tillbaka fick "Veteran Car o Crusing" ny gruppvärd. Undertecknad har accepterat inbjudan och vi fortsätter som förut.
Jag har inte omedelbart någon idé att förändra väsentligt.
För det mesta jag kommer också att fortsätta att skriva på "mitt" svenska.
m.v.h. Erik / DK
Jag har inte omedelbart någon idé att förändra väsentligt.
För det mesta jag kommer också att fortsätta att skriva på "mitt" svenska.
m.v.h. Erik / DK
Jag har skrivit följande till "Kontakta oss"
Om det er OK med alle jer i gruppen?
Gruppen "Veteran Car o Crusing " har för närvarande inte någon gruppvärd
John Axelsson har frivilligt avgått, både som gruppvärd och som en medlem av FS.
Under de senaste dagarna varit lite att skriva om det på Klotterplanket - säg mig vad och hur jag ska göra om jag måste ta över.
m.v.h. Erik från Danmark.
Om det er OK med alle jer i gruppen?
Gruppen "Veteran Car o Crusing " har för närvarande inte någon gruppvärd
John Axelsson har frivilligt avgått, både som gruppvärd och som en medlem av FS.
Under de senaste dagarna varit lite att skriva om det på Klotterplanket - säg mig vad och hur jag ska göra om jag måste ta över.
m.v.h. Erik från Danmark.
Gunnar - Jag är inte säker, men tror att jag läste en gång att redaktörerna inte kunde klara av att hålla jämna steg med alla de inlägg och diskussioner.
Om det krävs endast att det MÅSTE vara etmedlems namn som gruppvärd - då kan det mycket väl vara mitt. Men jag har ingen ambition att vara speciell att initiera och fastställer regler och tävlingar. Mitt begränsade svenska sätter också vissa gränser.
m.v.h. Erik / DK
Om det krävs endast att det MÅSTE vara etmedlems namn som gruppvärd - då kan det mycket väl vara mitt. Men jag har ingen ambition att vara speciell att initiera och fastställer regler och tävlingar. Mitt begränsade svenska sätter också vissa gränser.
m.v.h. Erik / DK
Hej Jannne och Gunnar.
Jag var iväg igår för att undersöka vad som krävs om det MÅSTE finnas en gruppvärd eller som du säger Janne det en annan lösning. Men jag hittade inte ut. John drog frivilligt från både gruppen och FS.
Vi måste avvakta FSs svar på ditt inlägg Gunnar, men tror du att de ser det eller vill du skriva direkt till "Kontakt oss" nedan på sidan her?
Vi får se och bra sommar för er båda.
m.v.h. Erik/DK
Jag var iväg igår för att undersöka vad som krävs om det MÅSTE finnas en gruppvärd eller som du säger Janne det en annan lösning. Men jag hittade inte ut. John drog frivilligt från både gruppen och FS.
Vi måste avvakta FSs svar på ditt inlägg Gunnar, men tror du att de ser det eller vill du skriva direkt till "Kontakt oss" nedan på sidan her?
Vi får se och bra sommar för er båda.
m.v.h. Erik/DK
Erik Madsen
Ur ett inlägg av mig på Nikon gruppens klotterplanket:
Det är sant att det finns grupper / pooler där kravet för att delta är att du kommentera midsten en annan bild för varje bild du lägger ut. Det iakttas dock inte på alla platser.
Jag skiljer mellan att lägga bilder i "intressegrupper" och kritikgrupper. I intressegrupperna, är många av kommentarerna om ämnet (i mitt fall en hel del om veteranbilar) och inte så mycket på själva fotografiet
Jag har tidigare skrivit att om någon av mina bilda är utan kommentarer i en grupp på ca. en månad - så jag dra jag ut dem. Dom är ändå fortfarande i ett av mina album. Jag har laddat upp 286 bilder på FS däribland 106 i grupper. Och några stycken på min blogg.
Som jag skrev, det är inte alla där nödvändigtvis kan uttrycka sig i skrift, även om man kan fotografera.
Naturligtvis NIKON i denna grupp.
m.v.h. Erik / D
PS: Förstås det (dansk / svenska)?
Ur ett inlägg av mig på Nikon gruppens klotterplanket:
Det är sant att det finns grupper / pooler där kravet för att delta är att du kommentera midsten en annan bild för varje bild du lägger ut. Det iakttas dock inte på alla platser.
Jag skiljer mellan att lägga bilder i "intressegrupper" och kritikgrupper. I intressegrupperna, är många av kommentarerna om ämnet (i mitt fall en hel del om veteranbilar) och inte så mycket på själva fotografiet
Jag har tidigare skrivit att om någon av mina bilda är utan kommentarer i en grupp på ca. en månad - så jag dra jag ut dem. Dom är ändå fortfarande i ett av mina album. Jag har laddat upp 286 bilder på FS däribland 106 i grupper. Och några stycken på min blogg.
Som jag skrev, det är inte alla där nödvändigtvis kan uttrycka sig i skrift, även om man kan fotografera.
Naturligtvis NIKON i denna grupp.
m.v.h. Erik / D
PS: Förstås det (dansk / svenska)?
Till: Jan och John og Bert
I Danmark har vi fler regler och variationer:
När en bil är 35 år får den automatiskt minskat "vikt skatt" till en tredjedel. När den är 40 år kan man frivilligt få den registrerat som en veteran bil med de begränsningar det medför. Får Inte användas som en daglig bil till och från arbetet - att köra till mataffären, dagis etc. Du får så längra (8 år) mellan bilsynet mot de normala 2 år. Och mycket billigare försäkring.
"Motor Historisk samråd", som är en övergripande paraplyorganisation som arbetar (lobbyisme) både i det danska Folketinget och EU att ha samma regler i hela EU. Här mener jag att man arbetar på att få 25 år som en gemensam regel.
Bland danska "veteran folket" det finns olika uppfattningar och åsikter - vissa tycker att det inte är en "riktig" vintage eller klassisk bil, om inte den er före den 1 verdenskrig och andra tycker även att de måste vara från 20-talet eller tidigare!!! inte min mening.
Jag mener att vi måste öppna för ungdomar i deras 70s och 80-fordon. Det arbetar jag för i min egen klubb här i Danmark. Annars dör det hela ut.
Oj det var långt - ledsen.
Med veteran hälsning från en dansk.
I Danmark har vi fler regler och variationer:
När en bil är 35 år får den automatiskt minskat "vikt skatt" till en tredjedel. När den är 40 år kan man frivilligt få den registrerat som en veteran bil med de begränsningar det medför. Får Inte användas som en daglig bil till och från arbetet - att köra till mataffären, dagis etc. Du får så längra (8 år) mellan bilsynet mot de normala 2 år. Och mycket billigare försäkring.
"Motor Historisk samråd", som är en övergripande paraplyorganisation som arbetar (lobbyisme) både i det danska Folketinget och EU att ha samma regler i hela EU. Här mener jag att man arbetar på att få 25 år som en gemensam regel.
Bland danska "veteran folket" det finns olika uppfattningar och åsikter - vissa tycker att det inte är en "riktig" vintage eller klassisk bil, om inte den er före den 1 verdenskrig och andra tycker även att de måste vara från 20-talet eller tidigare!!! inte min mening.
Jag mener att vi måste öppna för ungdomar i deras 70s och 80-fordon. Det arbetar jag för i min egen klubb här i Danmark. Annars dör det hela ut.
Oj det var långt - ledsen.
Med veteran hälsning från en dansk.
Hej på er! Som glad nybliven medlem i denna grupp tycker jag att den här gruppen verkar passa mig bra - jag har själv ingen veteranbil längre, men eftersom jag har fotat sedan länge har har jag ju ett & annat smått och gott i mina samlingar, och har just börjat att botanisera där.
Bert Juhlins tankar är väl inte så dumma - men jag måste nog få vara med ett tag som gruppen funkar nu, för att ha nån genomtänkt åsikt än. Både bilderna och bilarna är ju viktiga för oss, i nämnd ordning, eller hur?
Mörk och grå november, låt oss vara "avställda" f n tills i vår och under tiden polera våra ögonstenar & och ta fram våra bästa och intressantaste bilder för att visa i gruppen!
En annan hastigt påkommen idé för gruppen: En "veteranbilsfotobok" med flera gruppmedlemmar som deltagare, som bidrar med bild och/eller text... -
mvh
/B
Bert Juhlins tankar är väl inte så dumma - men jag måste nog få vara med ett tag som gruppen funkar nu, för att ha nån genomtänkt åsikt än. Både bilderna och bilarna är ju viktiga för oss, i nämnd ordning, eller hur?
Mörk och grå november, låt oss vara "avställda" f n tills i vår och under tiden polera våra ögonstenar & och ta fram våra bästa och intressantaste bilder för att visa i gruppen!
En annan hastigt påkommen idé för gruppen: En "veteranbilsfotobok" med flera gruppmedlemmar som deltagare, som bidrar med bild och/eller text... -
mvh
/B
Lite eftertanke och mina meningar om kommentarer här på fotosidan.se
När jag började här på fotosidan jag var snapt en medlem av gruppen Bilfoto. Här handlade det om bilder på bilar i allmänhet. Senare var jag inbjuden att delta i John Axelssons uppstartade grupp Veteran Car o Cruising. Det var mer mig och här ser jag fortfarande att det handlar också om bilarna. De flesta av de kommentarer och frågor jag har fått sedan min start handlar om bilar. Det kan då vara att det finns mycket lite fotokonst bakom :-) Jag kan verkligen se att det är betydligt mer ukommenterade bilder i Bilfoto gruppen än i veteran-gruppen. I en annan grupp (Nikon) som jag nyligen gick in i är också mycket ukommnterede bilder. MEN för att man kan fotografera det är inte säkert att man har ordet i sin makt?
Nu kommer det UHA - UHA.
Man kunde överväga att dra tillbaka sin bild ur gruppen när det hade varit där ett tag - 1 vecka - 14 dagar - en månad? Jag har även gjort eftersom så gjorde bilden inte bara vad det skulle ta att få kritik. Naturligtvis kan det väl ligga i ditt eget album.
Med många vänliga hälsningar
Erik från Danmark.
När jag började här på fotosidan jag var snapt en medlem av gruppen Bilfoto. Här handlade det om bilder på bilar i allmänhet. Senare var jag inbjuden att delta i John Axelssons uppstartade grupp Veteran Car o Cruising. Det var mer mig och här ser jag fortfarande att det handlar också om bilarna. De flesta av de kommentarer och frågor jag har fått sedan min start handlar om bilar. Det kan då vara att det finns mycket lite fotokonst bakom :-) Jag kan verkligen se att det är betydligt mer ukommenterade bilder i Bilfoto gruppen än i veteran-gruppen. I en annan grupp (Nikon) som jag nyligen gick in i är också mycket ukommnterede bilder. MEN för att man kan fotografera det är inte säkert att man har ordet i sin makt?
Nu kommer det UHA - UHA.
Man kunde överväga att dra tillbaka sin bild ur gruppen när det hade varit där ett tag - 1 vecka - 14 dagar - en månad? Jag har även gjort eftersom så gjorde bilden inte bara vad det skulle ta att få kritik. Naturligtvis kan det väl ligga i ditt eget album.
Med många vänliga hälsningar
Erik från Danmark.
Nu Missförstå mig inte. Det är den enda kameran juridiska EXIF-data jag ibland skulle vilja se.
Kamerataskens innehåll ser jag bara som en tjänst, där du kan klicka på de enskilda saker och få information och recensioner om du var intresserad. Jag ser det inte som skryt. Jag har haft kontakt med en av fotosidans medlemmar och därmed fått sin erfarenhet med en vidvinkel, som jag funderar på att köpa. Jag tycker att är en annan bra sak med att vara del av en gemenskap.
Nu vet du :-) - och då inte mer om det. Fotografer - fotografer.
Många vänliga hälsningar från Erik.
Kamerataskens innehåll ser jag bara som en tjänst, där du kan klicka på de enskilda saker och få information och recensioner om du var intresserad. Jag ser det inte som skryt. Jag har haft kontakt med en av fotosidans medlemmar och därmed fått sin erfarenhet med en vidvinkel, som jag funderar på att köpa. Jag tycker att är en annan bra sak med att vara del av en gemenskap.
Nu vet du :-) - och då inte mer om det. Fotografer - fotografer.
Många vänliga hälsningar från Erik.
Hej John, jag håller med dig i att man inte kan göra bättre bilder på grund av utrustningen. Omvänt tror jag inte att det nödvändigtvis är skryt eftersom man berättar linsen (vidvinkel, tele, zoom) som har använts.
Det var också mer EXIF-data Jag var intresserad av och det är inte nödvändigtvis nördiga, tror jag.
Det FÆRDIGA resultatet -BILDEN är det viktigaste - HELT ÖVERENS.
Med foto hälsning från Danmark.
PS: Jag har opfattet ideen med kameraväskan var att du kan kolla andras erfarenhet av utrustning och även komma med egna erfarenheter och recensioner.
Det var också mer EXIF-data Jag var intresserad av och det är inte nödvändigtvis nördiga, tror jag.
Det FÆRDIGA resultatet -BILDEN är det viktigaste - HELT ÖVERENS.
Med foto hälsning från Danmark.
PS: Jag har opfattet ideen med kameraväskan var att du kan kolla andras erfarenhet av utrustning och även komma med egna erfarenheter och recensioner.
Må det tillåtas att komma med några synpunkter om Exif-data och information om, bildbehandling, etc.
Jag förstår att det i slutändan är hur du upplever det färdiga resultatet. Men om vi ska kunna lära oss och inspireras och kanske till och med vara bättre, spelar ingen roll om vi får lite information från tid till annan.
Det är trots allt ett FOTO-sida.
I grupper, tycker jag att information / beskrivningar av objekten är lika intressant och roligt.
Jag har uttryckt dessa åsikter då och då till enskilda medlemmar.
Det var det.
Med foto hälsning från Danmark.
Jag förstår att det i slutändan är hur du upplever det färdiga resultatet. Men om vi ska kunna lära oss och inspireras och kanske till och med vara bättre, spelar ingen roll om vi får lite information från tid till annan.
Det är trots allt ett FOTO-sida.
I grupper, tycker jag att information / beskrivningar av objekten är lika intressant och roligt.
Jag har uttryckt dessa åsikter då och då till enskilda medlemmar.
Det var det.
Med foto hälsning från Danmark.
Tjena! Pontus från Nyköping (en stad med mycket motorhistoria -tex ANA) här. Alldeles färsk o grön på Fotosidan. Hittade till min lycka denna grupp med er som verkar dela min passion för dessa gamla skönheter! Kameran är en självklar följeslagare med mig på div träffar, marknader och andra motorhistoriska event. Onsdagsträffarna i Nyköpings hamn är bra tillfällen -men ofta lite för packat med folk. Går gärna nära inpå och fotar detaljer. Äger själv en VW-66:a 1300 som -tyvärr- blivit stående som "pågående" långtidsprojekt på pallbockar i ett litet hyrt garage... Men nån gång kanske man får tid. Ska lägga in lite fordonsbilder här i gruppen inom kort...
Lite bilder från Power meet 2012....inte bara bilar.
http://paulsensfoto.weebly.com/power-meet-2012.html
http://paulsensfoto.weebly.com/power-meet-2012.html
Kul att se att poolen är igång igen!