Klotterplanket
Bli medlem i gruppen för att skriva
Men det kvittar väl hur man resonerar, så måste väl ändå gatubilder uppfylla samma kriterier vad gäller bildestetik som alla andra bilder? Jag tycker inte att en kul händelse på gatan, eller en rolig bildtitel räddar en bild som inte fungerar kompositionsmässigt. Och det är väl lite det som varit problemet här inne på sistone (iaf enligt mig). Att det laddas upp en massa bilder som man kan fnissa lite åt, men som man glömmer bort efter ett par sekunder. Visst, det finns undantag. Men trenden har varit så de senaste månaderna. Så att lägga upp sina gatubilder i andra kritikpooler, kan nog vara en bra skola.
Funderade på Mats tankar om "Bildkritikpoolen".
Jag har provat bilder, inte gatufoto utan snarare cityscapes och det ger respons. Gatufoto... Mats har en poäng där att de är för svåra, eller kanske särpräglade hellre. Inte alltid estetiskt tilltalande som ett landskap/cityscape. Kom ihåg att det handlar säkert om mycket tumnagelbeskådande där. Bilden ska synas redan som lilleputt på skärmen, väcka intresse och locka åskådaren. Gör våra gatufoton det alla gånger? Ser man en händelse på gatan i det lilla formatet? Vad har allmänheten för mål och intresse för sitt eget fotograferande, jag tror man först och främst dras till bilder i det egna intresseområdet! Men nog bör gatufotona visas i bildkritik allt! Nu petar vi in några där direkt va!
//Hasse
Jag har provat bilder, inte gatufoto utan snarare cityscapes och det ger respons. Gatufoto... Mats har en poäng där att de är för svåra, eller kanske särpräglade hellre. Inte alltid estetiskt tilltalande som ett landskap/cityscape. Kom ihåg att det handlar säkert om mycket tumnagelbeskådande där. Bilden ska synas redan som lilleputt på skärmen, väcka intresse och locka åskådaren. Gör våra gatufoton det alla gånger? Ser man en händelse på gatan i det lilla formatet? Vad har allmänheten för mål och intresse för sitt eget fotograferande, jag tror man först och främst dras till bilder i det egna intresseområdet! Men nog bör gatufotona visas i bildkritik allt! Nu petar vi in några där direkt va!
//Hasse
Jag saknar också den roliga tävlingen Photo Challange som de hade i fjol, med 10-12 deltävlingar.
Ett utmärkt sätt att pusha sig själv till bättre bilder, plus att jag tänkt tävla med en fotokompis i varje deltävling hela året för utvecklingens skull!
Visst ska vi vara nöjda med vårat forum där det dyftas allt ifrån motiv till högdagrar, plus var man får den bästa lagern...
Idag blir det en heldag i Köpenhamn bland gangstrar och skottdueller.. hoppas kameran klarar sig..själv får jag väl tvinga i mig en & annan pilsner och pölser, smörrebröd o fleaskesteg!
Ohoj medlemmar nu lägger vi ut!
(i ttrippel bemärkelse - båten, bilderna, midjemåttet)
Ett utmärkt sätt att pusha sig själv till bättre bilder, plus att jag tänkt tävla med en fotokompis i varje deltävling hela året för utvecklingens skull!
Visst ska vi vara nöjda med vårat forum där det dyftas allt ifrån motiv till högdagrar, plus var man får den bästa lagern...
Idag blir det en heldag i Köpenhamn bland gangstrar och skottdueller.. hoppas kameran klarar sig..själv får jag väl tvinga i mig en & annan pilsner och pölser, smörrebröd o fleaskesteg!
Ohoj medlemmar nu lägger vi ut!
(i ttrippel bemärkelse - båten, bilderna, midjemåttet)
Stämmer Niklas (tänker på engagemanget) och intresset visar sig inte minst på klotterplanket. Jag önskar bara att David E snart gör slag i saken occh hörsammar min önskan vid minst 4 tillfällen (plus en personlig öga mot öga) att hissa upp planket i prioritet till förmån för bloggar och aktiva diskussioner.
Jag hävdar å det bestämdaste att hälften av det som läggs in aldrig borde lagts upp...
Däribland hälften av mina egna, tyvärr.
Men alla ska ju få chansen att få sin bild bedömd, tyvärr har vi en tendens att bara kommentera de bra bilderna.
Men det är ju den vägen vi valt, och det funkar ju på sitt sätt om ni förstår?
Man ser nåt man gillar och så försöker man definera vad det är man gillar i bilden.
So far so good, men de bilder som inte attraherar oss har vi svårare att bedöma, vi vet oftast inte vad som är "fel" utan bara att det inte klickar när man ser på bilden..
Så det får bli att vänta tills det slår till då & då på en bild, oftast när jag får mkt respons på en bild har jag inte väntat mig det..!?
Men visst mängden gör ju sitt, man har ju hamnat på sidan 2 i Bildkritik inom en 1/2 timme..
Så all heder till våra medlemmar, vi brinner ju för denna pool och dess innehåll, det är tydligt på kommenterandet!
Däribland hälften av mina egna, tyvärr.
Men alla ska ju få chansen att få sin bild bedömd, tyvärr har vi en tendens att bara kommentera de bra bilderna.
Men det är ju den vägen vi valt, och det funkar ju på sitt sätt om ni förstår?
Man ser nåt man gillar och så försöker man definera vad det är man gillar i bilden.
So far so good, men de bilder som inte attraherar oss har vi svårare att bedöma, vi vet oftast inte vad som är "fel" utan bara att det inte klickar när man ser på bilden..
Så det får bli att vänta tills det slår till då & då på en bild, oftast när jag får mkt respons på en bild har jag inte väntat mig det..!?
Men visst mängden gör ju sitt, man har ju hamnat på sidan 2 i Bildkritik inom en 1/2 timme..
Så all heder till våra medlemmar, vi brinner ju för denna pool och dess innehåll, det är tydligt på kommenterandet!
Har en känsla av att man fick mer kommentarer för några år sedan, innan alla människor i landet var medlemmar, och innan alla ägde dslr...05-06 lade jag in en del bilder i kritikpoolen som fick god respons. Har provat senaste året, men bilderna rusar snabbt ner i sidorna..Skulle vara kul med lite statistik: Hur många är inne i gatupoolen/dygn? Hur många i kritikpoolen? Vad ligger genomsnittstitt/bild på osv.
Jag roade mig med att kolla in medlemsaktiviteten i gatupoolen. Många är rätt passiva i uppladdning, typ 0-10 bilder. Undrar lite över de som lagt in noll. Varför besvära sig med att bli medlem om man inte publicerar? Eller är vi så j-a bra att deras självförtroende försvinner innan de hinner;=)
Ett annat knep är det som jag gör ibland: Att sätta sig o kommentara en radda bilder i andra pooler. Det brukar bli ett gensvar på mina bilder, och samtidigt lite reklam för gatufoto.
Jag roade mig med att kolla in medlemsaktiviteten i gatupoolen. Många är rätt passiva i uppladdning, typ 0-10 bilder. Undrar lite över de som lagt in noll. Varför besvära sig med att bli medlem om man inte publicerar? Eller är vi så j-a bra att deras självförtroende försvinner innan de hinner;=)
Ett annat knep är det som jag gör ibland: Att sätta sig o kommentara en radda bilder i andra pooler. Det brukar bli ett gensvar på mina bilder, och samtidigt lite reklam för gatufoto.
Har ni någon gång lagt ut bilder i bildkritikpoolen? Brukar ni få några kommentarer? Har testat någon gång då och då, men det spelar i princip ingen roll vilken bild som läggs ut, det händer noll. Tänkte någon gång att det kunde vara kul att bredda"umgänget" och även locka nya till gatufoto, men efter en halvtimma så har alla upplagda bilder drunknat i mängden. Ibland funderar jag också på om gatufoto är för svårt för det "allmänna" bildseendet. Det är ju ofta bilder som innehåller mer än bara form och teknik och det är ju många gånger där som kritiken landar. Därför är jag glad att det finns pooler som gatufoto, där engagemanget för bilden och innehållet prioriteras. Skulle vara kul att höra vad ni säger...
Segeholms...konsten att ta vinnande bilder. Jag lyssnade på ett föredrag av honom förra året där han berättade om boken...mycket intressant. Försöker leta i minnet...om en bild som en grabb hade tagit...helt nybörjare...den bilden vann den ena tävlingen efter den andra... om jag inte kommer ihåg detta ex kanske Mats hittar den i boken. Mats o Niklas, detta är intressant det ni tar upp. Vi blir väl berörda på olika sätt...när vi betraktar bilder. Go´natt!
Så sant, så sant, Mats det du säger är mkt riktigt.
Det är genom att betrakta en bild, se vad som är bra och se vad som är dåligt, försöka få fram vad det är som ger de olika känslorna vid ett betraktande av bilden du verkligen förstår hur man skapar en bild.
Detta har nog haft den största betydelsen i min utveckling.
Att försöka hitta vad som är bra el. dåligt i mina egna bilder är inte lika lätt....
Det överlåter jag åt er mina kära med-medlemmar!
Och vad menar du med att läsa Segeholms bok...?
Skriv en egen för tusan!!
Det är genom att betrakta en bild, se vad som är bra och se vad som är dåligt, försöka få fram vad det är som ger de olika känslorna vid ett betraktande av bilden du verkligen förstår hur man skapar en bild.
Detta har nog haft den största betydelsen i min utveckling.
Att försöka hitta vad som är bra el. dåligt i mina egna bilder är inte lika lätt....
Det överlåter jag åt er mina kära med-medlemmar!
Och vad menar du med att läsa Segeholms bok...?
Skriv en egen för tusan!!
Hej alla. Har ni tänkt på hur viktigt det är för det egna bildseendet att ge egna kommentarer? Det är lika mycket träning i det som det är att bli bättre på att ta bra bilder. Jag har precis börjat läsa Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder". Har bara kommit några sidor, men den verkar handla om betydligt mer än bara att ta just vinnande bilder. Mitt mål med den boken är att bli ännu bättre på att se och bedöma bilder och att kunna ge bättre konstruktiv kritik. Helt enkelt att kunna resornera kring bilder på ett mer utvecklande sätt. God kväll :-)
Niklas, du har lyckats! Det var ett härligt exempel. ;-) Ibland är ju faktiskt färgen ett-måste i en bild, som i Tomas ex. I många bilder som är från gatans scen...i gråskala, så har fotograferna hittat röda ljus(?)punkter. Magkänslan...är bra att lita på, som Mats förklarar. Hm, sen har vi lite olika såna också...tur är väl det.
Gillar gatufoto i både färg och svartvitt och går ofta på magkänslan när det kommer till valet av det ena eller andra. Håller absolut med om att det är berättelsen som är det viktigaste i bra gatufoto, men det är helheten som avgör om man skall älska bilden fullt ut och då kommer även det formmässiga med som pricken över i:et. Ibland uttrycks budskapet bättre i färg, ibland i svartvitt. Varför låsa sig vid något av det?
Jag känner att det nästan är bilden som får bestämma...via fotografen förstås. Bilden du nämnde är skön...i färg. Jordfärger...sten är jättebra som bakgrund. Inifrån buss + bil (här intill) ser jag också den varma färgskalan. Men annars hittar vi väl mycket i gråskala gällande gatufoto...asfalt, stentrappor, stenplattor osv... Men vi får ju inte tappa bort händelsen, den som fångade oss och som vi nyss kastat oss över.
Men, men jag kanske skall ta tillbaka några bilder och visa
dom i färg istället...kanske skulle bli mer intressanta för er andra. ;-) I en annan pool fick jag tips att göra tvärtom...ändra min färgbild till svartvitt...kanske gör detta. /ulla
Men, men jag kanske skall ta tillbaka några bilder och visa
dom i färg istället...kanske skulle bli mer intressanta för er andra. ;-) I en annan pool fick jag tips att göra tvärtom...ändra min färgbild till svartvitt...kanske gör detta. /ulla
Jag tillhör förespråkarna för mer färg. Detta är lite personligt eftersom jag tycker nog att det ställer lite högre krav på bilden. Man måste vara lite "renare" gällande färgskala, innehåll, ljus, komp osv. Även om det inte är min bild, så tycker jag att bilden "91:an" är ett mycket bra exempel på mitt tänkande. (hoppas det är ok att nämna andras bilder som exempel, tog den för att den är aktuell)
Jag håller med dig...det är berättelsen...men den kan vara mycket liten ibland...inte alltid att den upptäcks. Även om det är berättelsen, så kan den ju framhävas o poängteras på olika sätt. Just fn så får vi ju gråskala... med automatik...utomhus i alla fall. Kanske några riktiga svartvit-tänkare kan kliva in här, så får vi höra deras mening.