Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zuiko vs Sigma för porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

HenkeNilsson

Avslutat medlemskap
Hej på er

Står i valet och kvalet på att beställa antingen Zuiko 50mm/f2.8 eller Sigma 30mm/f1.4 EX DC HSM men har svårt att bestämma mig.

Någon som har erfaenhet av ovanstående gluggar? Det gäller då främst för porträtt inomhus därav behovet av stor bländare.

Tack på förhand
Henrik
 
HenkeNilsson skrev:
Hej på er

Står i valet och kvalet på att beställa antingen Zuiko 50mm/f2.8 eller Sigma 30mm/f1.4 EX DC HSM men har svårt att bestämma mig.

Någon som har erfaenhet av ovanstående gluggar? Det gäller då främst för porträtt inomhus därav behovet av stor bländare.

Tack på förhand
Henrik

Sigma släpper en 50 1.4 nu, tror den vill passa dig bättre :)

http://www.popphoto.com/photonews/5197/sigma-introduces-50mm-f14-lens.html

Hmm nu undrar jag om dett passar på Olympus?

Men hur som helst, prova att hitta ett ljusstärkt 50 mm. mera än 2.8
 
Förmodar att du menar Zuiko Digital 25mm f/2.8 pancake som alternativ till den ljusstarkare Sigma 30mm f/1.4. Dessutom så finns ju Zuiko Digital ED 50mm f/2.0 Macro, som tillsammans med EC-14 tele extender blir ett 70mm f/2.8 för porträtt.

Men är det ljusstyrka du behöver och samtidigt en kortare brännvidd, så har Sigma även ett 24mm f/1.8, samt att det ju finns ett Panasonic Leica D 25mm f/1.4.

Personligen har jag mest erfarenhet av ca 40-150mm brännvidder för porträtt på en 4/3-kamera. Sigma 30mm f/1.4 kan vara värd ett test, men att jag skulle ha i åtanke, att det kanske behöver justeras in på en kameraverkstad för att jag skulle bli helt nöjd. Det skulle dock inte hindra mig från ett köp, och jag skulle nog rekommendera Sigma i ditt fall ändå.

Ref:
 
TI...upptäckte nu att jag skrivit galet...gluggen jag tänker på är naturligtvis Zuiko 50mm/f2.0 och det verkar som om det är den gluggen jag kommer välja efter att ha tittat runt lite.

Leican är lite dyr även om den verkar riktigt bra.

Till detta ska jag också köpa Zuiko 50-200/f2.8-3.5 och dessa kommer användas på en E-510.
 
Efter massor av velande hit och dit köpte 50mm/f2,0 i höstas. Jag har inte testat dom andra linserna du är intresserad av så jag kan inte utala mig om skilnaden mellan dom.
Men 50mm/f2,0 är enastående skarp och har mycket bra boké (oskärpa i för och bakgrun). Färgerna är också lungna och naturliga. Men framför allt så är jag överaskad över hur mycket detaljer so finns i ett ansikte.

Har sett at dp-Review använder den linsen när dom testar och jämför olympus kameror mot andra märken.

Vill inte gen något direkt råd, då jag bara har erfarenhet av Zuikon. Men kan säga att jag är helnöjd.

länk till dp-Review:
http://www.dpreview.com/
 
Tack Mats för kommentaren, ja det verkar vara en fin glugg.

Nästa fråga när vi ändå är inne på ämnet, jag har redan en Sigma 18-50mm/f2.8 EX DC glugg, är skillnaden mellan den gluggen och ovanstående stor?
 
Tyvärr har jag ingen erfarehet alls av Sigman. Man fast optik ÄR skarpare och ger framför allt lungnare i bokén.

Mitt enda minus på 50mm/f2.0 är att den kan ha svårt att hitta fokus om man växlar från mycket nära till långt avstånd. Har troligen med sång förflyttning av fokuseringslinerna i optiken. Inget problem men det känns lånsammare än normalt. Vid vanligt porträttfoto har det aldrig känts långsamt.

Men jag har inget svar på din fråga.
Kan bara säga att jag aldrig ångrat mitt köp, en enda sekund, linsen är knivskarp.

Använder den på E-410
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.