ANNONS
Annons

zooooooonie är jag inte

Produkter
(logga in för att koppla)

anonymous

Avslutat medlemskap
Till Sven

Jag vet inte vad de zonie’s håller på med men jag är säkert på att den är en bra grej. ;-)
Jag vet bara att jag sällan mäter ljuset eller mäter bara en gång när jag är ute och fotograferar med mina storformatare och använder detta som referens på hela dagen anpassad efter hur dagen förlöper sig.

Jag kör alltid f22 där de flesta storformats optiken har en maximum performance och med 100 Asa behövs inte någon ständig ljusmätning.

Jag lägger lite extra för bälgen om det behövs och lika så för filtret för det använder jag ofta beror på igen vad jag vill framhäva men standard är alltid en gulfilter och motljuskydd.jag har inte någon klocka heller, Jag räknar, en pilsner, två pilsner, tre pilsner och så vidare.:)

PS. Klart jobba med färdia då måste man vara mer någrant med att mäta ljus! Men det gör jag alldrig.

Jag vet att jag medvetet överexponerar eller underexponerar beroende på vad jag vill framhäva på bilden men alltid framkallar efter vad filmen kräver i de framkallare som angivet. Det är så också att jag jobbar med mina negativ, bleker och intensifierar sen får jag ihop ändå på kopior för det mesta de genomgår i samma procedur.:)

Jag vet att detta inte gör livet så där värst ljust för dig men så har vi olika stilar. Ja är nästan säkert att många kommer att tycka att jag är en uppblåst jävel igen men det bjuder jag på!

Lycka till med kameran Sven!

Det är kul att vi blir flera som använder denna "camera obscura"

Bilagor

• hallo.jpg
    hallo.jpg
    50.9 KB · Visningar: 127
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar