Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn

Ny medlem
hej!, jag köpte en canon EOS300 för lite mer än en månad sen. Jag är nu på jakt efter ett till zoomobjektiv för mitt 100-300 objektiv räcker inte alltid till. Jag brukar nämligen fota fåglar rätt så mycket. Det jag har hittat och funderar på hittils är dels ett "exakta varioplan 650-1300 objektiv" eller en grej (flera märken finns) som man sätter emellan för att få dubbelt så stor förstoring på det objektiv jag redan har.
Så jag tänkte höra om du vet något om dessa grejer kvlitetsmässigt och praktiskt??
//Björn Gunnarsson

Arbetar inte med Canon, och använder sällan zoomobjektiv...

Tror nog din fråga därför bör flyttas till ett annat forum.

fotohälsningar
Terje

Tråden flyttad...

"Grejen" heter konverter och finns i lite olika utföranden.. grejen med grejen är att det försvinner ljus på vägen.. SÅ har du ett 100-300 så har du förmodligen 5.6 som största bländaröppning. En 2x konverter på det ger visserligen 600mm men bländare 11 som största öppning (en 2x stjäl 2 bländarsteg).

Alternativet du nämde.. umm varioplanet är ingen höjdare.. dels för att det har fast bländare f8 på 650mm och f16 på 1300mm. Dock ska tilläggas att det förmodligen ger bättre kvalité än ditt 100-300 och en 2x konverter.

Tyvärr är det så att till tele så finns det inte många billiga vägar att gå..

Det billigaste är nog ett fast 300/4L + en 1.4x eller 2x extender vilket du får ge runt 10000:- på begagnatmarknaden. Men då blir det bra.

Instämmer i det som står ovan, förutom prisuppgiften på 300/f4 och kenverter - 10000 kostar det kanske nytt, begagnat bör du absolut klara dig på ca 7500. Men det är ju också pengar...Kanske satsa på "pirat" (fult namn på optik som mkt väl kan hålla toppklass) istället för original?

/AC

Det billigaste är att köpa ett tältgömsle för
kr 1600,-. På så sätt kommer Du närmare fåglarna.

Jeppe skrev:
Alternativet du nämde.. umm varioplanet är ingen höjdare.. dels för att det har fast bländare f8 på 650mm och f16 på 1300mm. Dock ska tilläggas att det förmodligen ger bättre kvalité än ditt 100-300 och en 2x konverter.

Jag är lite skeptisk, men jag har inte prövat. Jag skulle gissa att 650-1300:an ger ungefär samma skärpa som om du sätter kameran på en billig tubkikare (det borde vara ungefär samma sak!). En Sigma eller Tokina AT-X 100-300/4 med bra konverter kan ger någorlunda hyggliga bilder.

/Pontus

Det finns en hel del gamla Tokina 400/5.6 på begagnatmarknaden. Ett riktigt bra objektiv som ligger runt 1500-2500:-. Du behöver ingen konverter till det. Nyckeln till att fota fåglar är inte jättelånga jätteljusstarka brännvidder utan ordentligt gömsle och tålamod. En 300 kan räcka mycket långt. Kolla Stefan Ragenius bilder här på fotosidan. Han använder ibland ett 180.

Japp, hans bilder är grymt bra, men det är inte alla som vill hålla på att mata fåglar i 6 år... Mycket brännvidd är användbart, men kostar pengar. Gömsle är ju klart billigare!

/Pontus

svar till jesper

"SÅ har du ett 100-300 så har du förmodligen 5.6 som största bländaröppning. En 2x konverter på det ger visserligen 600mm men bländare 11 som största öppning (en 2x stjäl 2 bländarsteg)."

är 5,6 största bländaröppningen blir det bländare 8 om man bländar ner 2 steg inte 11 det är 4steg tror jag

Nej nu är du ute och cyklar.. stegen är 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 osv, två steg från 5,6 blir alltså f11..

Du kan alltså ställa in bländaren i halva steg på din kamera ;)

Jag kan ställa min i tredjedels steg..

Men från 5,6 till 11 är fortfarande två steg ;)

Björn har helt rätt.

Med "steg" menas dubblering,
Bländare 8 är alltså dubbel så stor som bl 11.
Och 5,6 är dubbel så stor som 8
etc.
Detta betyder till expempel att bl 9,5 är bara ett halvt steg mellan 8 och 11.

Motsvarande är det 1 helt steg mellan
1/30 och 1/60. Eller mellan 1/15 och 1/30.

Ovannämnda går även synkron med ISO-talen.
Till exempel är det ett steg mellan ISO 100 och 200 och även mellan 200 och 400.
ISO 200 är alltså dubbelt så känslig som 100. Och samma sak (1 steg) mellan ISO400 och 200.

Detta betyder att bl 8 med film på ISO 100 ger samma exponeringsvärde som bl 11 och med film på 200 ISO.

Man kan använda en s.k teleförlängare mellan objektivet och kameran. En teleförlängare förlänger brännvidden med det värde som står på teleförlängaren. En 2x teleförlängare förlänger brännvidden 2x, men tar samtidigt bort 2 exponeringsstev av ljuset. Ett 300 f/2.8 blir då till ett 600 f/5.6.

(Vissa här framhävdar med att skriva "telekonverter", därför att det heter "teleconverter" på engelska. Ska det vara riktigt svenska ska det vara "telekonverterare", inte "konverter". Ska det vara ännu mer riktig svenska ska det vara "teleomvandlare", eftersom det svenengelska "konverterare" betyder omvandlare. Jag skriver "teleförlängare" för det är vad det hette när jag var ung för tio år sedan).

Exakta Varioplan objektivet är manuellt fokuserande med fast bländare och med ytterst begränsad funktionalitet med EOS olika automatiklägen. Det är gjort för M42 skruvfattning, som var vanligt på 60-talet.

Nej, ett bättre alternativ är Tamron AF 70-300 f/4-5.6 LD Macro, och du kan köpa till Tamrons 1.4x teleförlängare. Detta ger helt OK resultat och en max brännvidd på 420.

Med vänlig hälsning
Roland

ganska skrev:
nää inte på min kamera den har 5,6 6,7 8 9,5 11

Bländarstegen har inte med kameran eller objektivet att göra. Bländarsteg är en *standard* och denna standardiserade serie är som följer:

f/1,4 f/2 f/2.8 f/4 f/5.6 f/8 f/11 f/16 f/22 f/32.

Även om man ofta kan ställa in värden mellan ovanstående, exempelvis f/9.5 eller f/3.5, så är dessa värden inte hela bländarsteg utan brukar räknas som "halva".

Bländarstegen korresponderar med den standardiserade slutartidsskalan som är...

1/2000 1/1000 1/500 1/250 1/125 1/60 1/30 1/15 etc.

(Även här kan man ställa in "halva" steg, som 1/90).

Dessa korresponderar i sin tur med ISO värdet.
Alltså...

Mellan f/2.8 och f/4 är det ett exponeringssteg (1 EV).

Mellan 1/250 och 1/125 är det ett exponeringssteg (1 EV).

Mellan ISO 100 och ISO 200 är det ett exponeringssteg (1 EV).

En inställning på f/2.8 och 1/250 tar emot samma ljus som f/4 och 1/125.

En inställning på f/2.8 och 1/250 med ISO 200 tar emot samma ljus som f/2.8 och 1/125 med ISO 100.

Detta är hela exponeringssteg (EV).
Tyvärr saknar många av dagens kameror klassisk bländarring på objektiven och klassisk slutarratt. På "den gamla goda tiden" så var exponeringsstegen tydligt utmärkta på bländarring respektive slutartidsratt och då uppstod aldrig dagens förvirring om exponeringssteg. Därför - vill man lära sig från grunden är en klassisk manuell systemkamera att föredra, för då får man in dessa exponeringssteg "i ryggmärgen".

Med vänlig hälsning
Roland

Canon EF 50/1.0 ;)

Det finns väl egentligen ett steg till som heter 0,7 eller så.. men det finns ju ingen anledning att ha ett sånt..Det blir så dyrt med filter ;)

EF 50/1.0 har 72mm !!

Svar till Roland

Ett motljusskydd är också en teleförlängare. Telet blir ju längre. :<)

Att försvenska converter till konverter är bra och riktigt.
Det ligger bra på tungan och det finns ingen anledning att använda en gammal version.
I min "tyska" ungdomstid betecknades en zoom för "Gummilinse"!! Jag tror att den svenska varianten var gummilins på den tiden.
Ingen människa säger så nuförtiden.

Ditt förslag att sätta en 1,4 konverter på en
4-5.6/70-300 zoom är ingen höjdare.
I teleläge 300mm fungerar inte autofocus och det blir dessutom mycket mörkt i sökaren. Dessutom försämrar Du ytterligare den redan dåliga skärpan som zoomen ger i 300-läget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar