Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomobjektiv till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
jag har en kollega som vill kopa en Canon 350D och dartill ett zoomobjektiv som tacker hela vagen. Han hittade det här

Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG MACRO

och har bestamt sig for att bestalla det. Nu skulle jag vilja fraga vad det egentligen ar for skillnad pa ett MACRO objektiv och ett vanligt? Jag forstar att man kan anvanda det for macrofotografering men kan man samtidigt anvanda det till vanlig hobby portratt- och landskapsfotografering? Eller bir det konstigt?
Eller finns det nagot annat med samma omfang som ni kan rekommendera?

tack for svar!
christina

Sigma 28-300 mm är inget macroobjektiv. Sigma (och många andra tillverkare) sätter beteckningen "MACRO" på i stort sett alla sina objektiv.
I det här fallet ska det nog tolkas som att objektivet har bra närgräns (dvs man kan stå relativt nära det man fotograferar). Ett riktigt macro har både väldigt bra närgräns (några cm) samt kan avbilda i skala 1:1 vilket gör att man kan fotografera små saker,

Sigma har även "fuskmacro" på ex. 70-300mm zoomen (med en knapp som slår om till "macro-läge") vilket ligger lite närmare ett riktigt macro, avbildningsksalan är dock fortfarande inte 1:1.

Rent allmänt kan riktiga macro objektiv användas precis som vanligt, de är ex. rätt populära för porträtt.

Det ska också sägas att ingen 28-300 mm zoom är riktigt bra, jag skulle personligen satsat på två olika objektiv (ex ett 24-70mm och ett 70-300mm) om man vill täcka hela området.

Den stora skillnaden är att dom tryckt 5 extra bokstäver på objektivet.

MACRO anger att man kan få bra förstoring, alltså något som är litet kan bli ganska stort.

I det här fallet är det 1:3 som gäller vilket betyder att en sak som är 3cm lång blir 1cm lång när den projeceras på sensorn/filmen.

Det finns nog många objektiv som klarar av samma skala men inte kallas macro.

Ett riktigt macro objektiv brukar vara anpassat för att ha bästa skärpa vid närgränsen.

edit: Jag är för långsam.

Hej

har ett exakt likadant objektiv fast till en analog Canon 300V och det fungerar alldeles utmärkt och som herrarna ovan säger så har det ingen riktig macro.

/Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar