Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomkrypning

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessna

Medlem
Min i övrigt utmärkta Canon ef 24-105mm f/4l is har hela tiden haft en slapp zoom, som glider ut när jag bär kameran. Jag vet att även visa Nikon-objektiv har samma problem.
Min första fråga är: Finns det någon pålitlig uppgift om efterträdaren Canon ef 24-105mm f/4l is ii usm är fri från zoomkrypning?
Min andra fråga är: vad gör man för att förhindra zoomkrypning? Jag har läst att lämpligt placerat gummiband kan var en lösning, vilket jag utan större framgång testat på min nuvarande 24-105.
 
Jag hittade en tråd på nätet som beskrev hur man ska skruva åt tre skruvar som går att hitta under zoomringens gummi. Men det funkade inte för mig. Däremot funkar gummiband bra. Använder ett sånt där gummiarmband man får på festivaler och liknande. Dock bli zoomningen lite trög med gummibromsen.

Pettet...
 
Jag hittade en tråd på nätet som beskrev hur man ska skruva åt tre skruvar som går att hitta under zoomringens gummi. Men det funkade inte för mig. Däremot funkar gummiband bra. Använder ett sånt där gummiarmband man får på festivaler och liknande. Dock bli zoomningen lite trög med gummibromsen.
Pettet...

Kan du ge mig länken?

Är det inte en risk att gummibandet helt låser zoomningen?

/Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.