Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomkryp

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikro

Aktiv medlem
Jag har köpt ett nytt (begagnat) zoomobjektiv, ett Canon 24-105mm, med ordentligt zoomkryp. Jag har läst om att det finns speciella gummi(arm)band som kan stoppa det, och också sätt sådana på Ebay. Men innan jag beställer skulle jag gärna vilja veta:
1) Fungerar de? Någon som har erfarenhet?
2) Finns de att köpa i Sverige? Hittar inget på nätet.

Hej, jag förstår tyvärr inte vad för gummiarmband du menar och har alltså inget svar på nån av dina direkta frågor. Jag tänkte bara passa på att trösta(?) dig med att min 24-105:a är likadan. Jag har dessutom en bekant med samma objektiv och även han ser samma sak med sitt. Såvitt jag vet har alltså 100% av de olika exemplaren den här finessen (även om det statistiska underlaget är lite klent). Jag har ryktesvägen hört att man kan hitta nån justerskruv för att öka friktionen om man pillar undan gummiringen, men jag har inte brytt mig om att prova - jag har väl vant mig vid att zoomen står på 105 när den har hängt runt halsen ett tag. Om man bortser från denna extrafunktion så tycker jag för övrigt att det är ett briljant objektiv. (Jag följer tråden för att se om det dyker upp nån bra idé.)

Här är en ebaylänk som visar vad jag menar: www.lensband.com.
Och jag tycker också att det är ett jöttebra objektiv, även om jag bara haft det en vecka. Det kommer nog att sitta på kameran för det mesta. Men krypet är lite irriterande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar