Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoomen sitter i benen

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekka M

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett fast objektiv - Canon 50 / F 1.8 II. Bra ljusvärde för en billig peng! Jag är nöjd. Visst kan den fasta brännvidden kännas lite begränsande, så här i början, men förespråkare för fasta gluggar brukar glatt konstatera att "zoomen sitter i benen". Detta får mig att fundera på hur mycket zoom jag måste ha i benen i olika situationer. Tänker jag fel om jag påstår att avståndet till motivet måste halveras eller dubbleras för att åstadkomma 2 x zoom? Det kan bli ganska mycket spring fram och tillbaka.

Om jag jämför ytterlägena på mitt kitobjektiv (18-55 = 3 x zoom) så har jag räknat ut följande.
Vill jag få med ett 150 cm högt motiv så bör jag med 18 mm brännvidd stå cirka en meter från motivet (cropfaktor 1,6 inräknat). Med brännvidden 55 mm måste jag öka avståndet till tre meter för att fånga motsvarande stycke motiv (jag bortser från att perspektivet blir annorlunda). Men ju längre avståndet är, desto större blir även skillnaden. Om jag till exempel ska fotografera något och tycker att brännvidden 18 mm är lagom på fem meter, så måste jag backa till hela 15 meters avstånd för att få med samma utsnitt med brännvidden 55 mm. Jag inser att zoomobjektiv är mycket smidiga.

Jag har iofs inte tänkt använda det fasta objektivet till annat än fotografering av inomhuskonserter och möjligen något porträtt, men dela gärna med er av era erfarenheter och tankar om fasta gluggars användbarhet.
 
Fast brännvidd

Intressant fundering. Själv har jag blivit väldigt fäst vid samma optik. Möjligheten till manuell kontroll av skärpan är väl iofs, under all kritik! Har inte haft möjlighet att testa 1.4, men om fokuseringsringen är bättre så blir nog ett byta aktuellt.
Naturligtvis så händer det att jag inser, "här skulle jag behövt ett vidvinkel" eller tele, men man anpassar utsnittet, kompletterar med fotzoom, förvånansvärt snabbt!
Mvh Patrik
 
Det man förlorar är ju framförallt möjligheten till att påverka perspektivet. Ibland är det inte möjligt att backa eller gå närmare motivet. Själv kan jag inte tänka mig att var låst vid en brännvidd.
 
Jag skulle säga att innan man funderar hur långt avstånd som motsvarar ett visst zoomläge att man läser på lite om perspektivlära. Något som de som hävdar att zoomen sitter i benen uppenbarligen inte gjort.

Brännvidd bör väljas utifrån vilket perspektiv man vill ha på sin bild och inte utefter vilket avstånd jag har till motivet. Det är ju inte alltid man kan välja så av praktisk skäl men idealt så är det så.

/Maverick
 
Bakgrunden

Om man använder fötterna, så förändras bakgrunden.
Att gå nära med en vidvinkel innebär oftast att man få med mer himmel än man önskar eller oönskade störtande linjer på byggnader, eftersom kameran vinklas uppåt.
Vill man utesluta eller begränsa himlen och önskar man raka linjer i en byggnad, så är en telezoom lösningen. Då får man backa och ställa zoomen på lämplig telebrännvidd.
Detta betyder att man har friheten att välja bakgrunden med en zoom i kombination med fötterna.
Samtidigt är det frestande att vara lat och använda zoomen, när det hade varit bättre att använda fötterna.
 
Zoom gör tyvärr folk lata. De ställer sig där de hamnar och zoomar som om det vore ett beskäringsverktyg i datorn - trist... men helt rätt ändå i många fall.


Det är roligare att fota utan zoom, även om zoom kan vara bra ibland så använder jag primärt fasta objektiv av den enkla orsaken att det är snabbare och smidigare - man lär sig vilken bildvinkel som ens objektiv har och det stämmer det man komponerar i skallen innan man lyfter kameran. När man väl lyfter kameran så behöver man inte zooma och ha sig utan bilden sitter där direkt.

Jag har 4 fasta objektiv och 3(4) zoom objektiv - och 90% av mina bilder är tagna med något av de fasta objektiven.
 
Naturligtvis kan man ha flera fasta brännvidder istället för zoom. De brukar var optisk bättre än billiga zoomar.

När vädret är dåligt är det dock jobbigt att byta fasta objektiv, och det öppna kamerahuset är känsligt för fukt, kyla och sandkorn.

Zoomen gör fotograferingen snabbare - motivet och ljuset kan ju ändra sig snabbt.
 
Naturligtvis kan man ha flera fasta brännvidder istället för zoom. De brukar var optisk bättre än billiga zoomar.

När vädret är dåligt är det dock jobbigt att byta fasta objektiv, och det öppna kamerahuset är känsligt för fukt, kyla och sandkorn.

Zoomen gör fotograferingen snabbare - motivet och ljuset kan ju ändra sig snabbt.

Man kan ha fler än ett kamerahus också :) Jag köpte ett begaganat 350D hus för att just ha som backup och för att ha ett annat objektiv på så har man två brännvidder med sig och det går fort att byta samt att man kan ställa in kamrorna olika så att det passar det objektivet som man satte på. En annan fördel är att skulle ena huset packa ihop så behöver man inte sluta fota för det och man slipper byta objektiv ute i "fält" och därmed riskera smuts i huset. Oki, det är mer "skräp" att släpa på, men en extra kamera är inte så jobbigt att ha med sig.
 
Jag skulle säga att innan man funderar hur långt avstånd som motsvarar ett visst zoomläge att man läser på lite om perspektivlära. Något som de som hävdar att zoomen sitter i benen uppenbarligen inte gjort.

Brännvidd bör väljas utifrån vilket perspektiv man vill ha...
Precis. Lite studier är alltid bra. Då lär man sig nämligen att brännvidden inte påverkar perspektivet ett smack. Det gör däremot avståndet till motivet.

Man skulle alltså kunna säga att perspektivet sitter i benen och zoomen sitter i objektivet. Har man ingen zoom i objektivet har man den inte någon annanstans heller. Jo, stegvis genom objektivbyte, förstås.

Beskära kan man göra genom att zooma (objektivet). Traskar man omkring bestämmer man perspektivet istället, och sen får man sätta på objektiv/zooma tills man får med det utsnitt man vill ha. Får man inte med allt man vill ha får man köpa vidare vidvinkel. Får man med för mycket får man beskära bilden efter fotograferingen.
 
Precis. Lite studier är alltid bra. Då lär man sig nämligen att brännvidden inte påverkar perspektivet ett smack. Det gör däremot avståndet till motivet.

I teorin kanske, men så arbetar man ju inte i praktiken.

Vi tänker oss följande scenario:
Vi ska ta en porträttbild (ansikte och bringa). Vi väljer en brännvidd på 200mm och står, vad kan det bli, 5m från motivet.
Sen byter vi till 17mm istället och tar samma bild från samma punkt. Då får vi skära bort 90% runt motivet för att få samma utsnitt (perspektiv). Jag tycker inte det känns som en bra lösning.

Istället när man har 17mm på kameran traskar man närmare modellen tills han/hon fyller bildrutan som tänkt sig. Då blir
perspektivet ett helt annat.

Beror det på avståndet eller brännvidden?
 
Haha låter lite som om detta börjar bli en "Fast VS Zoom"-tråd.. Men men jag är inte ens arg längre på de som använder zoom. De får göra precis vad de vill :)

Jag kommer dock aldrig bli omvänd från Fast till Zoom..På gott och ont får man tillägga.
 
Men var det inte precis det apersson850 skrev?
Gäller Jörgens inlägg,Edit.


Jo, men f*n jobbar så! Inte vill man väl beskära sin bild till 90% för att få samma perspektiv. Hur mycket skärpa blir det då kvar när man måste blåsa upp den så mycket. I praktiken väljer man brännvidd efter det perspektiv man vill ha även om det inte är korrekt utryckt enligt teorin.
 
Jo, man kan ju tycka att vissa saker är underförstådda men så är det ju inte.

Tror de flesta skulle välja bort att använda en vidvinkel för att sedan beskära för att behålla perspektivet.

Istället väljer man först ett perspektiv och sedan en lämplig brännvidd för att få med det man vill ha med.

Det omvända gäller för övrigt det med. Om jag bestämmer mig för att jag vill ha ett nära perspektiv så kan jag inte ställa mig på halvmeters avstånd med ett tele. Jag måste välja en annan brännvidd utifrån det perspektiv jag valt.

Blir säkert inte klarare för folk som inte förstått det där redan...

/Maverick
 
Jo, men f*n jobbar så! Inte vill man väl beskära sin bild till 90% för att få samma perspektiv. Hur mycket skärpa blir det då kvar när man måste blåsa upp den så mycket. I praktiken väljer man brännvidd efter det perspektiv man vill ha även om det inte är korrekt utryckt enligt teorin.

Men det skrev han väl också? Citat:"Beskära kan man göra genom att zooma (objektivet). Traskar man omkring bestämmer man perspektivet istället, och sen får man sätta på objektiv/zooma tills man får med det utsnitt man vill ha."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.