Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoombrowser - göra bilden mindre??

Produkter
(logga in för att koppla)

Scilla

Medlem
Gaah jag blir galen - försöker bekanta mig med Zoombrowser då jag bytt upp mig till den trevliga Canon Powershot A610. Har laddat upp en första omgång bilder till datorn men det är en enkel grej jag går fullständigt bet på: Hur 17 gör man bilderna mindre?? Jag menar inte beskära dem, det gick bra, men bara minska storleken?

I mitt förra (visserligen kassa på de flesta andra punkter) HP-program var det bara att gå in på "resize" och skriva tex 15x20 cm (lagom att skicka på mail) eller ange storleken i pixlar om man hellre ville det. Något motsvarande måste väl finnas i detta, eller?

Supertacksam för hjälp!

Senast ändrad:
Välj menyn File, Export, Export still images och kryssa i rutan Resize images during export så kan du välja vilken storlek du vill få dem till.

Jag kör version 5.5 och det kan möjligen se lite annorlunda ut om du har någon annan version men leta efter Export så hittar du det säkert.

Pelle: Tack, tack och tusen tack!! Nu kan jag kanske gå och lägga mig... Fast jag önskar att funktionen var lite bättre, tex så att om jag fyller i längden så ställs bredden automatiskt in efter de rätta proportionerna, samt att jag skulle vilja kunna välja enhet (cm eller pixlar). Men det gick ju i alla fall!

Daniel: Det är ok ;-) Jag kommer säkert att ha användning för de gratisprogrammen någon gång också.

Hehe tur de :)

De e i alla fall bra ifall man e på resande fot och bara på internetcafer ;)

Använde mest resizer... klockrent program som fyller sin upggift exemplariskt.

Scilla skrev:
Fast jag önskar att funktionen var lite bättre, tex så att om jag fyller i längden så ställs bredden automatiskt in efter de rätta proportionerna, samt att jag skulle vilja kunna välja enhet (cm eller pixlar).
Man kan inte alltid få allt som man vill :)

Nej jag håller med om att det var lite fattigt men du får använda något annat program för hanteringen av bilderna. Zoombrowser är mest inriktat på att ladda ner, välja ut och sortera dem.

Om jag inte fattat fel skall det också följa med ett program som heter Arcsoft Photoimpression med din kamera. Utan att veta skulle jag kunna föreställa mig att det programmet har bättre möjligheter när det gäller bildbehandling.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar