Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Zoomar till nikon
- Trådstartare djungel
- Start datum
eskil23
Aktiv medlem
Vad säger ni
Nikon 55-300 AF-S DX jämfört med
Sigma 120-400 och
Sigma 150-500
Bättre brännvid är ju uppenbart på sigma men i övrigt? Är de skarpare, snabbare än den simpla Nikonzoomen ? 3000 kr mot 6-8000 kr. Ger det betydande fördelar?
Jämfört med 55-300 så skulle jag säga att båda Sigmorna är bättre. Nu är ju 55-300 lite av ett budgetobjektiv. Nikon 70-300 är en bättre jämförelse som ligger i nivå med Sigma 120-400. Sigma 150-500 är i stort sett samma objektiv fast med starkare telefotogrupp och större frontlins. Den är inte lika skarp som 120-400 och är dessutom ett halvt steg ljussvagare (5-6,3 i stället för 4,5-5,6).
Det är också värt att notera att Sigmorna är stora och tunga bestar i jämförelse. Överdrivet snabba är de inte heller.
djungel
Aktiv medlem
Jag jämförde med 55-300 eftersom det är det jag har idag och är naturligtvis ett budgetobjektiv. Jag kan alltså förvänta mig något bättre skärpa på sigmorna? Att de inte är snabba innebär det att de fokuserar långsamt? 55-300 tycker jag är får långsam men är sigmorna lika långsamma?