Annons

"Zooma ut" bildskärmen...

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Hmm, jag är ju ingen hacker direkt.

Jag har precis fått tillbaka min stenålders-laptop (typ 13tums skärm) från en sejour hos reparatörn. Nånting har strulat till sig med inställningarna - när jag surfar så är bilden alldeles för "inzoomad". Mao så måste jag hålla på att scrolla på alla håll och kanter för att kunna kolla en sida (typ FS startsida...).

Det här är säkert nån jättebasic inställning jag måste ändra på men jag har letat runt rätt länge nu utan att kunna fixa det själv- snälla, kan nån hjälpa mig (så slipper jag sitta uppe hela natten och hålla på)

Tack på förhand

/erik

Hej

Du kan högerklicka på desktoppen, dvs på skärmen utanför alla ikoner, och kolla skärmupplösningen, den bör vara minst 800x600.

Men surfa till datorleverantören och se vad max skärmupplösning är.

Kolla frotstorleken, View, text size på min engelska WEB läsare.

Roine

Tycker jag sett det där tidigare, om jag inte mins fel så var skärmen inställd på en högre upplösning än vad den verkligen klarade av.
Troligen har din reperatör kopplat in en extern skärm och använt den.
Då blir bilden större än skärmens fysiska mått.
Prova högerklick på skärmen och minska upplösningen.

halloj,tack för snabba svar. det verkar tyvärr inte hjälpa att ändra upplösning (om det är det jag gör...). Om jag kör på 640*480 får jag typ en passepartout-ram utanför IE fönstret. Med 800*600 och större blir det problem...

Det är Win98 och IE 5.0 (tror jag- det var ett halvår sen jag såg burken sist).

Det där med att en större skärm varit inkopplad & strulat till det kan nog stämma- jag brukade försöka använda extern skärm ett tag och då hade jag liknande strul om jag inte minns fel (fönstret var alltid för litet på den externa skärmen och för stort på laptop skärmen...)

Att gå in och fippla med "justera bildskärmegenskaper" har inte hjälpt heller.

Jag har försökt gå in på Toshibas hemsida (det är en Satellite 2140 CDS) men nu har jag inga scrollister så jag kan inte surfa runt på siten för att hitta maxupplösning. Jag är dock 99% säker på att jag har kunnat ha fönstrena mer "utzoomade"

Om det är nån som har vidare tips så tas de tacksamt emot

/e

hmm, med F11 fick jag fram scrollisterna och letade mig fram till min burk på Toshiba.se

Det verkar som om 800*600 är max upplösning (vilket jag alltså har inställt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar