Annons

Zoom under exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

duckie

Aktiv medlem
Jag skulle vilja prova på att använda zoomen under tiden som bilden exponeras och undrar vilka brännvidder och exponeringstidsintervall som kan vara intressanta. Det lär bli en del experimenterande men jag hoppas minska antalet provbilder genom få hyfsade startvärde.

Finns det andra sätt som tex filter att uppnå liknande effekt ('statisk rörelse')?

/AK

Finns säkert ett och annat effektfilter som gör det, ja.
Annars är väl stativ och 1/30 och nedåt rätt så bra. Inga långa telebrännvidder och inte för stort zoomomfång. fast det är ju klart, det beror på vad du vill uppnå.

Jag vet att det finns plug-in-filter till Photoshop som fixar den effekt du är ute efter; kommer dock inte ihåg vad de heter.

Ett förslag om du vill zooma på riktigt är att zooma bara halva exponeringstiden, så att resultatet blir en zoomeffekt överlagrad på en stillbild.

OBS: jag har inte provat själv, men gissar att det är en bra metod. Någon säger väl till om jag pratar i nattmössan.:)

Att kombinera med blixt gör också susen, men det beror ju på vad du plåtar. Kolla gärna min bild som heter corenix i mitt album blandade färgbilder. Där har jag zoomat mällan 28-100mm ungefär och ombinerat med blixt, tiden ca 1/2-1 sekund gissar jag. Mvh micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar