Annons

Zoom till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
Jag letar en zoom (från c:a 28-35 till 75-80) som funkar till Nikon FM2. Så ljusstark som möjligt.. finns det zoomar som går ner till 1.4 eller 1.8?? Jag använder lika gärna piratmärken som original, huvudsaken är att det fungerar.

Några tips om vilken zoom eller typ av zoom jag ska leta?

Senast ändrad:
35-70/2,8
beg 2500-3500 kr för nyskick utan D-ringen.

Tamron har en prisbelönt, 28-75?, men den hittar du knappast beg än.

Några ljusstarkare zoomar än 2.8 känner jag inte till... Det finns några 2.8 zoomar att välja bland. Nikon har några autofokus objektiv; 35-70/2.8 som är en ganska så gammal konstruktion men riktigt bra, denna kan du hitta ganska så billig - speciellt den äldre versionen som saknar 'D' kopplingen. 'D' kopplingen används bara av nyare AF kameror vid blixtfotografering, dvs inte av din FM2a. Samt deras nyare (och mycket dyra) AFS 28-70/2.8D med inbyggd AFS motor, denna är ovanlig och dyr som begagnad men mycket bra.

Tamron har kommit med ett objektiv Af SP28-75/2,8D DI IF XR som blev utnämnd till både "Toppklass" och "Mycket prisvärd" i tidningen Foto. Objektivet är dessutom liten och kompakt för sin ljusstyrka.

Objektiven ovan är alla autofokus, detta medför att deras känsla på fokuseringsringen inte är lika bra som manuella objelktiv. Testa detta innan inköp av objektivet.

Önskar du maximal ljusstyrka och bästa möjliga skärpa, är fortfarande fasta objektiv det bästa valet. Till exempel, ett Nikon 50/1.8 nedbländat till 2.8 är skarpare än någon av zoomarna ovan vid 50mm och bländare 2.8. dessutom är det fasta objektivet lättare, har mindre vinjettering mm. Och köper du manuella objektiv är dessa inte så dyra.

-- Nicke

LinaH skrev:
D-ringen??
Det är den givare i objektivet som talar om för huset vilket avstånd fokus är inställt på. Finessen kom i mitten av nittiotalet och ger något lite bättre blixtexponeringar i vissa situationer förutsatt att man har ett hus som utnyttjar det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar