Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom till Nikon D50

Produkter
(logga in för att koppla)

prober

Medlem
Hej jag har en Nikon D50 och vill ha ett litet zoom med bildstabilisator har titta på dessa två vill nu ha några råd om vilket man skall välja och om man skall köpa beg,eller nytt. Jag är nybörjare med systemkamera och tar bara fritidsbilder

Sigma 18-125/3,8-5,6 DC OS HSM
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 ED VR
 
Hej jag har en Nikon D50 och vill ha ett litet zoom med bildstabilisator har titta på dessa två vill nu ha några råd om vilket man skall välja och om man skall köpa beg,eller nytt. Jag är nybörjare med systemkamera och tar bara fritidsbilder

Sigma 18-125/3,8-5,6 DC OS HSM
Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 ED VR

Jämförselse: Nikon vs. Sigma
Nypris: 2.380kr vs.3.425kr
Bajonett: Plast vs. Metall (Nikonobjektivet kan gå sönder!)
Vikt: 420 vs. 490 gram
Ergonomi: Samma
Storlek: Samma
Omfång: Sigma når aningen längre
Ljusstyrka: Nikon lite bättre, men båda är dåliga!
Skärpa: Nikon betydligt bättre och riktigt bra
Distorsion: Sigma lite bättre
CA: Sigma lite bättre
Vinjettering: Samma

Vinnare: NIKON!

Sedan är det lätt att köpa 18-105VR beg då den följer med i många paket och folk uppgraderar. Här för 1.500kr vilket är rätt pris http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=143012
 
Ljusstyrka: Nikon lite bättre, men båda är dåliga!

Reviderar betyget till att båda är lika, alltså ingen skillnad. En bra zoom har f/2.8 genom hela registret där f/4 är ett steg sämre och f/5.6 är två steg sämre. Samma sak som att behöva höja ISO från 400 till 800 till 1600 för att exponera likvärdigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.