Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom till D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexTM

Medlem
Hej!

Jag tänkte köpa en zoom till min Nikon D40x.
Funderingarna går mellan Sigma 70-200/2.8 EX DG Macro eller Nikon 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR.
(Tycker Nikon 70-200/2.8 VR är för dyrt).

Sigmaobjektivet är ju betydligt ljusstarkare medan nikonobjektivet har VR. Blir skillnaden så stor i praktiken när ljuset är dåligt?

Någon som kan rekommendera något av objektiven?

/Alex

VR ska enligt Nikon ge dig fyra bländarsteg, och borde alltså bli snabbare än Sigma-optiken, i alla fall beroende av skakoskärpa. Vad jag förstått så är kanske fyra bländarsteg väl optimistiskt. Dessutom kanske du vill ta bilder på saker som rör sig, och då ger ju VR inget fördel alls längre.

Men jag vill inte ge några råd alls, jag har inte använt något av objektiven.

Per.

Valet mellan de två objektiv beror helt på vad för foton du tänker ta. Precis som Per skriver så hjälper inte VR till foton där det går undan.

Personligen hade jag tagit 2.8'an framför Nikons 4,5-5,6G (som iofs är ett riktigt bra objektiv), ffa pga skärpedjupet som de större bländarmöjligherterna genererar.

2.8'an kan kännas dock lite tung och obalanserad på det lilla, lätta D40-huset. Jag har Tokinas motsvarighet, och på min gamla 300D var det rätt jobbigt att arbeta med. Fungerar betydligt bättre en 20D med tillkopplat batterigrepp.

En helt annan sak att tänka på är att om du är på jakt efter en begagnad Sigma 70-200/2.8 så kommer inte AF fungera med en D40x, om objektivet inte har HSM.

Om det är ett nytt du ska köpa, så är det ingen fara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar