Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zoom-ringen på Nikkor 17-55/2,8 G känns väldigt trög

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
Jag införskaffa mig nyligen ett nytt exemplar av Nikkor 17-55mm f/2.8G. Är det fler som upplever att zoom-ringen känns ovanligt trög/dämpad?

Jag jämför med Nikkor 24-70/2.8G som känns mjuk i rörelsen. Kanske beror "trögheten" på att zoom-ringen är smalare på 17-55 än 24-70? Eller att objektivet är sprillans ny och oanvänd?

Är lite orolig att jag fått ett dålig exemplar...
 
Jag införskaffa mig nyligen ett nytt exemplar av Nikkor 17-55mm f/2.8G. Är det fler som upplever att zoom-ringen känns ovanligt trög/dämpad?

Jag jämför med Nikkor 24-70/2.8G som känns mjuk i rörelsen. Kanske beror "trögheten" på att zoom-ringen är smalare på 17-55 än 24-70? Eller att objektivet är sprillans ny och oanvänd?

Är lite orolig att jag fått ett dålig exemplar...

Min är inte överdrivet trög, men den är däremot trögare än vad en vanlig kitszoom brukar vara. Det beror säkert på vädertätningen kan jag anta...
 

Hehe, säkerligen. Dock vill jag ju inte slita på vädertätningen ifall där är sådant i zoom-ringen. Men den är säkert extra dämpad jämfört med andra zoomar. Ser inte det som en nackdel, men blev lite orolig som sagt. Tack för att du tog dig tid och svara på detta.
 
Den slits in med tiden, min var trögare när den var ny men är bättre nu, men fortfarande trögare än på andra zoomar, jag tror också det har att göra med att tätningen är bättre på 17-55'an.
Grattis till ett bra köp, du kommer bli mer än nöjd med gluggen, jag kör min till 98% mellan f/2.8 till f/4.0, inom det området är den svårslagen.

/kent
 
Den slits in med tiden, min var trögare när den var ny men är bättre nu, men fortfarande trögare än på andra zoomar, jag tror också det har att göra med att tätningen är bättre på 17-55'an.
Grattis till ett bra köp, du kommer bli mer än nöjd med gluggen, jag kör min till 98% mellan f/2.8 till f/4.0, inom det området är den svårslagen.

/kent

Ok, skönt att höra att det är vanligt på just denna gluggen. Då är jag lugn igen. Ja, denna lär sitta på mest hos mig också. Jag uppskattar verkligen bygg- och bildkvalitén på denna serie av gluggar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.