Annons

Zoom - normalt underhåll eller fabrikationsfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

jag har en AFS18-70 /3.5-4.5 som jag köpte i kit till min D70 för ett antal år sedan. Det kärvade 2007 och jag lämnade in det till Nikon för reparation och de smörjde enligt uppgift objektivet. Det fick jag då betala för. Nu har det hänt igen och de säger att det förmodligen är samma sak nu och att jag återigen får lämna in det för kontroll och smörjning. Är det verkligen normalt att man ska behöva smörja objektivet med jämna mellanrum? Detta är mitt enda zoom i min utrustning, men jag levde i tron att om man skötte det ordentligt så skulle sådant inte behövas?
Om det visar sig att det är något annat och det blir en kostsammare reparation så vill de ha 650:- för kostnadsförslaget om jag väljer att inte reparera. Jag är inte nöjd alls med detta...

Eller ska jag släppa det hela och köpa en ny glugg?

/Måns
 
Jag har aldrig råkat ut för det trots att jag flitigt använt ett gäng olika zoomar genom åren. Dock av ljusstyrka 2,8 på i princip alla. Men kanske använder du den i någon icke optimal miljö? Damm? Grus? Fukt?

Jag skulle nog satsa på en ny om jag var i dina skor.
 
Köpte mitt 80-200/2,8 begagnat för över 20 år sedan.
Funkar utan problem.

Jag hade inte reparerat den optiken, går säkert hitta en begagnad för mindre pris än servicen kostar.
 
Lasses Kameraservice

Fick tipset att höra med Lasses Kameraservice i Nacka om de tyckte det var någon idé att reparera objektivet. Ringde och killen sa att han anadade var det var för fel - Kom hit med det så kan jag kolla, om det är vad jag tror kan jag fixa det med en gång. Sagt och gjort och det tog inte mer än 5 minuter och kostade 0:-. Nu funkar objektivet igen.Tack för det Lasses Kameraservice!

/Måns
 
ANNONS