Okej, tack!
Men om jag har förstått det rätt kan man även koppla in Zoomen direkt till kameran för att slippa att synka ljudet. Hur blir kvalitén då, i jämförelse med Röden?
Det verkar vara ett väldigt bakvänt sätt att göra det på. Isåfall får du använda hörlursutgången för att koppla Zoomen till din kamera. Då tappar du det mesta av det du vinner med en Zoom, kvaliteten på det inspelade ljudet. Du blir inte heller av med eventuell AGC, som du blir om du låter Zoomen sköta inspelningen.
Det du får om du ändå väljer att göra som du beskriver är en riktigt bra stereomik. Man kan inte tro det när man tittar på dom, men kondensatormikarna i dom där små prylarna är riktigt bra.
En fördel många glömmer med framför allt den billiga H1:an, är att du enkelt kan stoppa den i bakfickan på någon med en slipsmikrofon ansluten. En mycket billig och högkvalitativ lösning.
Synk i post är sen faktiskt inte jättebesvärligt. Klappa i händerna några gånger när all inspelning är igång så du får några spikar att matcha med. Kameran spelar ju fortfarande in ljud som är rättsynkat, så det blir ganska lätt att synka mot det ljudspårets klapp-spikar.
Jag har inte provat en Röde själv, men jag lyssnade runt lite innan jag köpte min H4n (samma mikar som H1), och jag blev inte imponerad. Ljudet är naturligtvis hörbart bättre än kamerans inbyggda mik, men ganska långt ifrån vad du kan få ut av en Zoom.
Zoomen spelar in i 24 bitar 96KHz, medan kameran spelar in i 16 bitar och 44 eller 48KHz. Skillnaden däremellan påminner väldigt mycket om skillnaden mellan RAW och JPEG. När du bara jämför bilderna nyöppnade ser du nästan ingen skillnad på dom, men med RAW-bilden kan du göra så mycket mer. Det är lite samma sak med Zoomen.
Är du inte det minsta road av redigering, och dessutom kan stänga av AGC på din kamera så kan nog Röde vara ett smidigt alternativ.
Den här snubben har ett bra exempel på en Röde med och utan AGC:
http://www.youtube.com/watch?v=fnQAd23wFes