Annons

Zonsystemet - Har jag förstått principen?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter här och försöker lära mig lite om zonsystemet via internet, det är inte det lättaste vill jag säga. Troligtvis lär jag införskaffa Ansel Adams böcker och gå in på det lite djupare. Nu behöver jag dock hjälp för att se om jag förstått saken rätt.

En bild är uppdelad i nio. Från svart till vit och varje zon representerar en fördubbling/halvering av ljuset och ett steg.

Jag bifogar en av mina bilder med två markeringar. Markering ett skulle då representera zon 3, för att få en rätt exponering skulle jag då öka exponeringen två steg. 1/500 f8 -> 1/125 f8

Markering två representerar zon 7 vilket gör att jag måste minska exponeringen 2 steg. 1/500 f8 -> 1/2000 f8

Har jag rätt?

Hur är det meningen att man ska använda det hela i praktiken? Det känns som man får gå väldigt mycket på känn när det gäller zoner, förvisso är det kul men det kanske finns något mer vetenskapligt än känsla att gå efter?

Bilagor

• zonsystem.jpg
    zonsystem.jpg
    48.1 KB · Visningar: 1,100
Du exponerar efter skuggorna och framkallar efter högdagrarna.

Du exponerar alltså så att din mörkaste ton i bilden får en liten gnutta teckning. Sedan kollar du hur många bländarsteg bort den ljusaste högdagern (fortfarande med en liten gnutta teckning) befinner sig. Utifrån detta framkallar du på ett sådant sätt att du utnyttjar filmens kontrastskala för att återge motivets.

T. ex. du har ett motiv som är väldigt hårt (kort tonskala) då överexponerar du (tar fram teckningen i skuggorna) och underframkallar (behåller teckningen i högdagrarna).

Adams böcker är bra, men jag kan med varm hand rekommendera "Way Beyond Monochrome" av Ralph W. Lambrecht och Chris Woodhouse, Fountain Press, ISBN 0 86343 345 5.

-- MW

Magnus W skrev:

Du exponerar alltså så att din mörkaste ton i bilden får en liten gnutta teckning.

Alltså ska jag exponera efter den svarta kaninen i bakgrunden? Jag ska alltid exponera efter det mörkaste?

Jag vill inte blanda in framkallnigen än innan jag fått eponeringen förklarad. Jag ska ta en titt på den länkade sidan.

Kan vara på sin plats med en liten varning.

Zonsystemet är som Magnus påpekar en metod där man genom exponering tillsammans med framkallning anpassar kontrasten för att nyttja negativet optimalt.
Detta gäller endast sv/v film där man kan påverka framkallningen.

Vid hög kontrast kan man då underfrakalla filmen för att få teckning i både låg och högdagrar och vid låg kontrast överfrakalla för att nyttja filmens omfång bättre.

Om du fotar med färg eller digitalt däremot kan du juh inte påveka "framkallnigen" och för det mesta är det då bättre att exponera efter högdagrarna och låta skuggorna sota igen.
Eller att exponera efter det man tycker är viktigt i bilden.

Ett exempel:
När jag placerade undersidan av bron i zon 3 gav det att fönstren hamnade i zon 10 (7 steg ljusare) jag gjorde då en N-2 (normal - 2 framkallning), vilket för aktuell film iso100 motsvarade att jag framkallade den efter iso25 (egentligen ei= exponerings index), för att flytta ned högdagrarna till zon 8.

Data film, Delta 100, exponeringstid 2 min bländare f:8.

Bilagor

• zon.jpg
    zon.jpg
    34.3 KB · Visningar: 1,052
ThomasT skrev:
Alltså ska jag exponera efter den svarta kaninen i bakgrunden? Jag ska alltid exponera efter det mörkaste?

Jag vill inte blanda in framkallnigen än innan jag fått eponeringen förklarad. Jag ska ta en titt på den länkade sidan.
Njae riktigt så enkelt är det inte.

OM du ville ha täckning på kaninen så skulle den placeras i zon 3. Men det är inte sagt att det är rätt. För det är inte otroligt att den främre kaninens vita päls hade blivit utfrätt.

Det är DET zonsystemet är till för, att kunna välja i vilken zon vad skall hamna för att få täckning där man vill.

Jag håller inte med dig Alf när du säger att det bara är till för svartvitt. Både dia & digitalfotografen har nytta av det. Skillnaden är att man bara har 5 zoner och endast exponeringen. Föståelsen behöver man.

Erik Schalin skrev:

Det är DET zonsystemet är till för, att kunna välja i vilken zon vad skall hamna för att få täckning där man vill.

TACK! Det känns som jag greppade lite mer av den praktiska användningen nu, det känns som det är väldigt mycket teori och väldigt lite prkatiskt när man läser på nätet.

En fundering, jag vet att jag läst det någonstans men nu har jag fått tolv timmars sömn på tre dagar och är lite trög. Hur många zoner kan en negativ film återskapa?

Det här med dia och digitalt är jag med på, lyckligtvis kör jag bara negativt...

ThomasT skrev:

Jag bifogar en av mina bilder med två markeringar. Markering ett skulle då representera zon 3, för att få en rätt exponering skulle jag då öka exponeringen två steg. 1/500 f8 -> 1/125 f8

Jag kanske missförstår dig, men om din mätare säger 1/500 f8 och du vill att den representera zon 3, så måste du göra ytan mörkare (din mätare mäter alltid i zon v). Du måste då underexponera två steg, tex 1/500 f8 -> 1/2000 f8

Och tvärtom när det gäller det vita.

Jag mäter alltid enligt zonsystemet, men då jag inte kör bladfilm är det jobbigt att låsa sig till att han en rulle med enbart N+1 framkallning (om det nu var det den första bilden krävde).

Men det är ändå ett smidigt sätt att förstå ljuset i bilden.

Tex jag som kör svartvitt och har en spotmätare kan ibland bara stå och spotmäta på tex en parkering. När man ser allt i färg, så ser man alla bilar tydligt. Men när man spotmäter och tänker enligt zonsystemet, märker man ibland att nästan alla bilar (utan vita och svarta) hamnar i samma zon som tex asfalten. Hur rolig blir den bilden?

Nu skulle man kunna öka kontrasten i en sådan bild, men jag tycker ändå att tack vare zonsystemets tänkande att jag får förståelsen mer hur en bild kommer se ut när den blir svartvitt.

/ Marcus

Erik Schalin skrev:
Njae riktigt så enkelt är det inte.

Jag håller inte med dig Alf när du säger att det bara är till för svartvitt. Både dia & digitalfotografen har nytta av det. Skillnaden är att man bara har 5 zoner och endast exponeringen. Föståelsen behöver man.

Nja, vidhåller att zonsystemet är en tvådelad process där både exponering och framkallning ingår. Däremot har alla givetvis nytta av att lära sig att mäta ljus och exponera så att bilderna blir som dom vill ha dem. Men då finns ingen anledning att krångla till det och kalla det zonsystemet.

Och orkar du inte soppa filmen med olika tider så går det att använda ett hårdare eller mjukare papper istället :)

The Ghost skrev:
Och orkar du inte soppa filmen med olika tider så går det att använda ett hårdare eller mjukare papper istället :)
Både ja & nej.

Ett papper återger 5 zoner.
Det mästerliga tricket är att överföra motivets 10-12 till papprets 5 och då räcker det inte att styra papprets hårdhetsgrad.

Själv är jag inte där... än... om någonsin jag kommer/vill dit.

ANNONS