Annons

Zonsystem med min FinePix S2Pro / eller er DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

abatarphoto

Aktiv medlem
Jag fotograferade av ett gråkort med spotmätaren i manuellt läge och i RAW-format. Det blev Zon V.
Sedan fotograferade jag av samma gråkort med 3 stegs underexpoinering, det blir Zon 2.
Återigen fotograferade samma gråkort, men nu 3 stegs överexponering, det blir Zon VIII.

Bilderna konverterades i min RAW-converter. Där valde jag att ställa in värdena på, Original = direkt vad CCD:n har registrerat, vad gäller Kontrast, Färgmättnad. Ingen vitbalans utan istället "Gråpipett"

Satte ihop bilderna i Photoshop
Stora grå ytan Zon V
Svarta ytan Zon II
Vita ytan Zon VIII

Runt den svarta ytan gjorde jag en "kolsvart" tunn ram Zon 0

Runt den vita ytan gjorde jag en "kritvit" tunn ram Zon X
allt för att kunna se eventuell tonskiftning.

Skall sedan lämna in denna "Testremsa" på ett digitalt fotolabb för en Fotografisk pappersförstoring. Hoppas jag eventuellt kan se om Zon II och Zon VIII har någon "teckning" på pappret??
Annars får jag ev testa Zon III och VII om inte
den tidigare testen visar sig ge någon teckning.
Testen är för att en gång för alla se vad min S2:a klarar i kontrastväg. Bra att veta dess begränsningar vid viktiga exponeringssituationer.

Bifogar bilden på testremsan med RGB-värden på Zonerna. Vad tror ni om dessa värden??
Lämnar en riktig rapport vid tillfälle då kopian från labbet är fixad.

Mvh / Björn
 

Bilagor

  • zon karta ii_v_viii.jpg
    zon karta ii_v_viii.jpg
    11.4 KB · Visningar: 220
Varför inte fota av en gråskalekil istället och titta på skärmen vad kameran klarat att registrera. Jag är ingen expert, men det förefaller ju nu bli så att du blandar in labbets eventuella problem att teckna låg och högdagrar?


mvh
Peter
 
När man gör sådana här test är det viktigt att testa HELA processen, inklusive kopiering på papper om det är det man gör. Om man jämför med traditionell fotografi är det hell ointressant att göra ett sånt här test och bara titta på filmen, eftersom den har mycket större omfång än pappret. Samma förhållande skulle ju möjligen kunna råda mellan skärmen och kopian.
 
Vore det inte enklare att göra en syntetisk gråkil i Photoshop och skicka för kopiering och på så sätt testa labbets del i processen.

Sen kan du ju sitta hemma på kammaren och jämföra RGB-värdena i din gråkil med vad kameran levererar vid olika ljusintensitet.
 
Du kan inte bedömma din kameras kontrastomfång bara genom att kolla på en kopia på fotopapper. Du kan bedömma labbets kopior men inget annat.

När man gör sådana här test är det viktigt att testa HELA processen, inklusive kopiering på papper om det är det man gör. Om man jämför med traditionell fotografi är det hell ointressant att göra ett sånt här test och bara titta på filmen, eftersom den har mycket större omfång än pappret. Samma förhållande skulle ju möjligen kunna råda mellan skärmen och kopian.

Viktigt för honom kanske men inte för en bedömmning av S2:an och det var det som saken gällde.

Om det ens har någon större betydelse för honom vet jag inte eftersom labbet bara verkade vara vilket som helst och inte ett som han använder regelbundet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.