Annons

Zeiss ZM bättre än Zeiss ZF!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Hittade följande svar på Zeiss hemsida under FAQ gällande upplösningsförmågan hos optik för 35mm film vs annan optik:

"Our tests using real lenses, real cameras, real film and standard exposure conditions returned the following results:
35 mm ZM lenses achieve up to 400 line pairs/mm on film. With ZF lenses we achieved about 300 lp/mm.
medium format lenses from Carl Zeiss for Hasselblad achieve up to 280 (250 mm Superachromat f5..6)
large format lenses from Carl Zeiss achieve up to 160 (75 mm Biogon f/4.5)"

Upplösningsförmågan hos Zeiss mätsökaroptik (ZM) med Leica M-bajonett är alltså upp till hela 400 linjepar per mm medan den för Zeiss optik för Nikon (ZF) är upp till 300 linjepar per mm, alltså 100 linjepar sämre. Förmodligen har skillnaden ingen praktisk betydelse då både sensorer och normal film (endast filmer typ Technical Pan har så hög upplösning)långt ifrån förmår återge denna höga upplösning men ändå? Varför tillverkar Zeiss optiken till mätsökarkameror med högre upplösningsförmåga än optiken till Nikons SLR? Har det något att göra med tonalitéten och omfånget hos film (de flesta mätsökarfotografer använder hus för film, finns endast en sådan digital kamera) och att det kräver högre upplösning för att maximalt utnyttja filmes egenskaper? Någon som har bättre förklaringar eller andra teorier?
 
Senast ändrad:
Bara för att ingen annan skrivit något, jag är inte speciellt kunnig inom detta område.

Men vad jag har fattat så är det enklare att göra riktigt bra objektiv då den bakre linsen för objektiven på en mätsökarkamera kan komma mycket närmare film/sensor-planet än för en systemkamera.
 
Graal skrev:
Ingen som har teorier om detta?

Ja du Nils, jag har inte några djuplodande förklaringar till detta faktiska fenomen.
Kan det bero på att det inte är ett massproduserat objektiv utan snarare ett sista farväl till en epok av kvalitetsobjektiv som nu drar sin sista suck till djup sorg och saknad för oss mätsökarvänner.
Gud förbjude att min "teori" är sann.
/Thomas..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.