ANNONS
Annons

Zeiss Touit till NEX - kan det vara nåt?

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Om ni missat det så har Zeiss nyligen kommit ut med två nya objektiv till NEX (och Fuji X) som är helt designade och tillverkade av Zeiss (till skillnad från 24/1,8 som är mest Sony). Objektiven är 32 mm f/1,8 och 12 mm f/2,8.

Tidiga tester tyder på att 32 mm nog kan vara det vassaste objektiv som gjorts för APS-C, och också 12 mm verkar lovande.

Dessa objektiv är inte gjorda för fullformat (småbild), så om det nu är så att det kommer en NEX med större sensor nästa år måste man köra dem i DX-läge.

Personligen avstår jag från dessa, och har i stället beställt ett Sony E 35/1,8 OSS - för mig är stabiliseringen till mer nytta än än optisk skärpa. Återkommer med synpunkter på den :)

---
Dessa objektiv är inte gjorda för fullformat (småbild), så om det nu är så att det kommer en NEX med större sensor nästa år måste man köra dem i DX-läge.
---
Det får man göra i så fall ja, men Ifall man i första hand är intresserad av fullformat så kan det kanske vara idé att avvakta något. Zeiss ska ju komma med fullformats-NEX-objektiv nån gång till sommaren nästa år.

---
Personligen avstår jag från dessa, och har i stället beställt ett Sony E 35/1,8 OSS - för mig är stabiliseringen till mer nytta än än optisk skärpa. Återkommer med synpunkter på den :)
Ska bli intressant att höra. Det anses tydligen vara ett utmärkt objektiv.
.

Ska bli intressant att höra. Det anses tydligen vara ett utmärkt objektiv.
.

Får det nog i lådan i början av nästa vecka. Jag tror inte det är skarpare eller bättre än min Sigma på f/2,8, men det har stabilisering och jag är jäkligt dålig på att hålla stadigt.

Jag också.

Och ju äldre och skakigare man blir, ju mer uppskattar man system där stabiliseringen sitter i huset, och inte bara i vissa objektiv. :)
.

Här är en tidig test på två av Zeiss Touit-objektiv.

Abstrakt:

Zeiss 12mm f/2.8:
“The performance, both in the center and in the corners is spectacular“. Also the distortion and vignetting are very well controlled and almost non visible.

Zeiss 32mm f/1.8:
Also in that case we have an absolute stellar performance: “The center and corner performance is very high from the positive maximum aperture and in fact “the curve” response reminds us of the extraordinary Carl Zeiss Sonnar T * 35mm f / 2 riding the Sony RX1.”

In short “The optical performance is the highest level we ever tested. You could say that at the moment are “state of the art” optics for CSC.”

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/?s=Touit

Testade på Fujifilm X-Pro1.

Här är vad en användare på Dyxum tycker om Sony E 35/1,8 OSS. Omdömet lite tunt dock - har tydligen inte haft den särskilt länge. Skriver aningen mer om E 20/2,8...

"revdocjim
Moderator Group
Posted: 03 May 2013 at 15:17

> whiteheat wrote:

> The size of the NEX is a good compromise between those with large and those with small hands. The problem for the NEX system as far as portability goes is the range of lenses. The 16-50mm seems the best compromise for having a pancake zoom lens. Only pancake lenses make the portability of the NEX system a worthwhile exercise - assuming you have a requirement for a portable DSLR like image quality camera system. Otherwise, use a DSLR (DSL) with stronger feature set and specifications.

I've recently consolidated my E-mount lenses and am currently using just two; the 20/2.8 and the 35/1.8. I replaced the 16mm with the 20mm just because I like that focal length better and I believe it is a superior lens. It is extremely compact as well. The 35mm is a bit bigger but still what I feel is a perfectly acceptable size for the NEX body. Frankly I thought the 50/1.8 was too big and was very happy to replace it with the 35mm. Another lens of similar size is the Sigma 30/2.8. And it is extremely affordable.

So I agree, the lens selection is still very limited but I feel like it is improving all the time.

Gallery 35/1.4 85/1.4 100/2.8M 135STF 200/2.8 300/2.8 80-200/2.8 T17-50 T11-18 Blog"

Länk:
http://www.dyxum.com/dforum/sar-no-more-apsc-slt-bodies_topic97833_post1172927.html#1172927
.

35/1,8 verkar helt ok, och om några dagar vet jag (Scandinavian hade den bara i butik, så det tar ett par dagar extra för dem att leverera). De nya Zeissgluggarna verkar kunna sätta en ny standard för hur bra det faktiskt kan bli på APS-C, men kostar ju en slant.

Till skillnad från Zeissobjektiven till Alpha och E 24/1,8 är Touitobjektiven helt konstruerade och tillverkade av Zeiss själva, och det verkar som om de velat höja ribban en hel del. Om objektiven är så bra som de säger själva är kanske inte priset sååå högt, men framför allt Fujiägarna har ju redan riktigt bra objektiv att välja på från Fuji också (till ett lägre pris).

De nya Zeissgluggarna verkar kunna sätta en ny standard för hur bra det faktiskt kan bli på APS-C, men kostar ju en slant.
Japp, men det kan därför också bli en anledning för såna som jag att anse att APS-C duger trots att jag egentligen vill ha FF. För största anledningen att vilja ha en större sensor har hittills varit de helt vansinniga objektivprioriteringarna hos tillverkarna av spegellösa kameror, nämligen halvusla, plastiga och ljussvaga zoomar. Här får Zeiss gärna komma in och sopa banan med dem:)

Visst finns det några undantag såsom den glugg du själv köpt, men jag tvivlar på att den håller den klass jag vill ha. Det blir bara ännu en kompromiss, om säkert en mycket duglig sådan.

Vad gäller Fujis objektiv så känner jag bara till 23/2,0 på X100, och det är bra. Men det har nästan motsatt karaktär mot vad Zeiss brukar pyssla med, med låg lokal kontrast och istället "mjuk" karaktär med hög upplösning och snygg bokeh. Det intresserar mig inte ett skvatt faktiskt.

Visst finns det några undantag såsom den glugg du själv köpt, men jag tvivlar på att den håller den klass jag vill ha. Det blir bara ännu en kompromiss, om säkert en mycket duglig sådan.

Ja, att 35/1,8 är en kompromiss är jag övertygad om (särskilt som den är stabiliserad), men jag tror den duger för mina behov. Jag tror inte ens den klår min Sigma 30/2,8 vad gäller skärpa och rendering, men det lär som sagt visa sig. Här är ett färskt exempel med Sigman på f/4: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/8757811263/in/photostream/lightbox/ (och den går att pixelpeepa)

Mitt bildexempel är ganska elakt med tanke på den risiga bakgrunden, men jag tycker Sigman hanterar det ganska bra.

Ja, att 35/1,8 är en kompromiss är jag övertygad om (särskilt som den är stabiliserad), men jag tror den duger för mina behov. Jag tror inte ens den klår min Sigma 30/2,8 vad gäller skärpa och rendering, men det lär som sagt visa sig. Här är ett färskt exempel med Sigman på f/4: http://www.flickr.com/photos/aferiksson/8757811263/in/photostream/lightbox/ (och den går att pixelpeepa)

Mitt bildexempel är ganska elakt med tanke på den risiga bakgrunden, men jag tycker Sigman hanterar det ganska bra.

Mysig hund, kan inte bli så mycket bättre. ( har även sett andra bilder av dig )-så varför krångla och byta kamera som du ibland kommer in på. kan inte bli så bättre än så här, kör vidare med NEXEN du, den fångad ju även cyklister.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar