Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Zeiss Otus 85/1.4
- Trådstartare nikitin
- Start datum
Mats J Persson
Aktiv medlem
Matt Granger ha publicerat en test av denna lins på YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=S_-vUXkOaOY
Grimmer
Aktiv medlem
Matt Granger ha publicerat en test av denna lins på YouTube
Oj oj, titta på texten i boken. Helt fri från CA även på största bländaren. Det är nåt som jag skulle uppskatta hårt!
eskil23
Aktiv medlem
En dum fråga kanske, men varför väljer man att inte ha autofokus på dessa objektiv?
Av två skäl.
Svepskälet är att objektivet då skulle bli ännu större, tyngre och dyrare.
Det riktiga skälet är att det är en Zeiss, och Zeiss gör inte så. ;-)
Krisiun
Aktiv medlem
Tidigare har det hetat att "Due to international licences, it is not possible at the moment for companies outside Japan to offer AF lenses with EF or F mounts"...vet inte om det gäller fortfarande.
Det är ju inte så att kameratillverkarna delar med sig om hur deras fokussystem fungerar, det går ju oftast utmärkt att köra lite reverse engineering...oftast. Men iom att Zeiss nischar Otus som världens bästa objektiv duger nog inte "oftast"
Hade ett Zeiss 35/2 till min Canon tidigare och det var fantastiskt på många sätt, men jag saknade autofokus en hel del. 85 mm känns som en brännvidd som skulle gagnas av autofokus än mer.
Det är ju inte så att kameratillverkarna delar med sig om hur deras fokussystem fungerar, det går ju oftast utmärkt att köra lite reverse engineering...oftast. Men iom att Zeiss nischar Otus som världens bästa objektiv duger nog inte "oftast"
Hade ett Zeiss 35/2 till min Canon tidigare och det var fantastiskt på många sätt, men jag saknade autofokus en hel del. 85 mm känns som en brännvidd som skulle gagnas av autofokus än mer.
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
En dum fråga kanske, men varför väljer man att inte ha autofokus på dessa objektiv?
inget AF system har noggrannheten att lägga skärpeplanet exakt där man vill ha det vid bländare 1,4 till 2,8, Otus otroliga upplösning avslöjar obarmhärtigt om resultatet blir felaktigt, det vill säga att skärpeplanet ligger lite avvikande.
Live view och hög förstoring , kameran på stadigt stativ är det som gäller för att få ut maximalt från Otus tillsammans med d810 .Objektivets förmåga att återge detaljer "ställer även till det" vid bländare 4 -5,6 och tills det nerbländning, diffraktionen försämrar resultatet , det avslöjas med andra ord direkt om absoluta skärpeplanet ligger felaktigt i bilden även vid f-4 F.5,6
Man får vara lite petig om man skall fotografera med Otus 55mm och nyttja de fördelar objektivet kan ge
sebmacahan
Aktiv medlem
inget AF system har noggrannheten att lägga skärpeplanet exakt där man vill ha det vid bländare 1,4 till 2,8,
Sanning med modifikation skulle jag säga. Med Ögonfokus kan visst AF lägga fokus exakt där man vill med så stor bländare. Inte minst eftersom Zeiss tillsammans med Sony redan lyckats med detta i sina FE-gluggar till A7-serien.
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Sanning med modifikation skulle jag säga. Med Ögonfokus kan visst AF lägga fokus exakt där man vill med så stor bländare. Inte minst eftersom Zeiss tillsammans med Sony redan lyckats med detta i sina FE-gluggar till A7-serien.
visa mig mätvinkeln på den AF du nämner och mätnoggrannheten att den klarar f1.4, (så vi talar om samma sak) idag finns det inget AF system som klarar f 1,4 med 100% noggrannhet
Photocon
Aktiv medlem
visa mig mätvinkeln på den AF du nämner och mätnoggrannheten att den klarar f1.4, (så vi talar om samma sak) idag finns det inget AF system som klarar f 1,4 med 100% noggrannhet
Må så vara vad gäller f/1.4 ! Fast med Sony A7R och FE 55/1.8 ZA ligger det i princip lika som om man använt MF via LV eller förstorad sökarbild i EVF:n. Den gluggen kallas inte för inte "Lill-Otus".
A I Nikolis
Aktiv medlem
Som en redan har nämnt så är det för att det krävs reverse engineering eftersom kameratillverkarna inte ger ut information om hur deras AF-system fungerar. Sigma, Tamron mfl. kan använda reverse engineering för att lagarna kring detta inte är lika stränga i Japan (vad jag har hört och läst) medan Zeiss som är från Europa skulle få problem om de gjorde samma sak. Det är inte så att Zeiss inte kan eller vill göra objektiv med AF, det gör de redan till Sony och m4/3.
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
Må så vara vad gäller f/1.4 ! Fast med Sony A7R och FE 55/1.8 ZA ligger det i princip lika som om man använt MF via LV eller förstorad sökarbild i EVF:n. Den gluggen kallas inte för inte "Lill-Otus".
Om det är f-1.4 eller 1,8 vi talar om så är det en stor skillnad ur AF synvinkel och mätnoggrannhet och om det är stillastående motiv eller rörliga , stillastående gynnar Sonys mätnoggrannhet eftersom flertal efterjusteringar sker vilket det inte görs i en konventionell SLR s AF, ps vi skulle fiska men det blev inte av denna sommar heller.
Photocon
Aktiv medlem
Om det är f-1.4 eller 1,8 vi talar om så är det en stor skillnad ur AF synvinkel och mätnoggrannhet och om det är stillastående motiv eller rörliga , stillastående gynnar Sonys mätnoggrannhet eftersom flertal efterjusteringar sker vilket det inte görs i en konventionell SLR s AF, ps vi skulle fiska men det blev inte av denna sommar heller.
Viktigast först: Nej, fiskesommaren är slut men det blev en 10,7 kg gädda och en gös på styva 4 kg i alla fall.
Tillbaks till ämnet:
A7R använder ju CDAF vilket på stillastående, kontrastrika motiv är näst intill idiotsäkert om man placerar AF-punkten på rätt ställe. Dessutom kan man ju efter att fokus låst på motivet växla till MF genom en knapptryckning och få upp en förstorad sökarbild som visar om man ligger rätt. Så visst köper jag ditt resonemang..
MEN nu återgår vi till f/1.4. Då ligger det till så här för egen del: Har testat mitt Sigma 35/1.4 DG HSM Art tillsammans med min D800 på stativ och tillämpat vanlig PDAF resp MF via LV och förstorad "sökarbild" (displayen blir ju sökaren).
Nedan visar skärmdumpen hur resultatet blev i 100% utsnitt med de olika metoderna. Givetvis på största bländaröppning (f/1.4). Snabbt processade i ACR default (hade inte tid att finlira mer bara för att lägga upp ett exempel). Svårt att se skillnad. Eller hur?
Dock skulle utfallet sannolikt blivit annorlunda om det varit aningen mörkare och motivet mindre kontrastrikt.
Fast även vid sådana förhållanden är i alla fall mitt exemplar av 35/1.4 i combo med D800 väldigt pricksäkert. Har även kört gluggen på A7R med adapter med mycket bra resultat vad gäller skärpa vid full öppning.
Hälsningar//Lennart
Bilagor
bildterapeuten
Avslutat medlemskap
som hittat med andra ord, och placeringen av exakta skärpeplanet blir inte lättare med denna skönhet jämfört med Otus 55mm, tvärtom svårare , det krävs alltså hel del pillande men resultatet blir enastående bra med 36Mp och än bättre med nästa generation 54Mp kamerorPriset för detta objektiv är i USA $4,500, runt 45000 sek? Den skall lanseras i morgon.
Otus 55mm bl 1,4
Bilagor
Excessus
Aktiv medlem
De som tittar på DxO ska vara medvetna att de gjort en tabbe. De jämför Zeiss och Canons på 5D Mk3 medans Sigma är på 5D Mk2. Korrigerar man till 5D Mk3 så kommer Sigma på 35 poäng mot Zeiss 38p och Canons 31p samt Zeiss har en nominell upplösning på 21MPx, Canon 18MPx och Sigma 20MPx.
Sigmas objektiv är 4 år gammalt och lär bli ersatt väldigt snart med deras ART-serie. Jag väntar nog!
Sigmas objektiv är 4 år gammalt och lär bli ersatt väldigt snart med deras ART-serie. Jag väntar nog!
A.Dent
Aktiv medlem
Oj oj, titta på texten i boken. Helt fri från CA även på största bländaren. Det är nåt som jag skulle uppskatta hårt!
CA-jämförelse mot Nikkor 85/1.4 i mitten i testet nedan.
http://3d-kraft.com/index.php?option=com_content&view=article&id=166&catid=40&Itemid=2