Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Zeiss Cleaning Fluid, RoR, LensClens... eller prova FOB istället?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas gbg

Aktiv medlem
Del 1 - Kontext

Det här är på sätt och vis en fortsättning av tråden
Rengöring av lins....
som Erik A startade 13 januari i år.

FOB12_01_mix_bagare.jpg
Där diskuterades olika sätt att göra rent glasögon, filter och främre elementet på objektiv. Man kan hämta en del kunskap där. Är man tvångsmässig nörd kan man också notera namn på ett par medlemmar man inte tänker köpa ett begagnat objektiv av.
Texten här är nördigt lång. För att göra det luftigare har jag delat upp den i flera olika delar.

Senast ändrad:
Del 2 – Glasögon och objektiv

Filter och glasögon är det i stort sett inga problem; på med diskmedel, fördela diskmedlet med ett finger över ytorna, spola rikligt med vatten, torka med en ren mikrofibertrasa av finvävd och mjuk men inte luddig typ. Låt torka, särskilt filtren: man vill inte ha vatten mellan filter och objektiv när man skruvat dit filtret.
Har man inte tid att låta filtret torka ordentligt själv får man göra likadant som med objektiv och använda linsrengöringsvätska.

Objektiv är inte tänkta att sköljas med rikliga mängder vatten. Det behövs något annat.

Detta något annat bör vara anpassat för objektiv, teleskop med mera. Många medel för glasögon är säkert helt OK. Men, jag vet inte säkert. Zeiss lösningar för glasögon respektive objektiv har olika sammansättning. Skälen till det är säkert fler än vad jag kan gissa.

Linspennor eller Lens cleaning pens negligeras helt och hållet här. De beskrivs som underverk och är säkert bra men jag har ingen erfarenhet av dem. När de var en nyhet för många år sedan försökte jag ta bort ett fingeravtryck från ett filter med en Lenspen. Det gick inte så sedan dess har jag inte tänkt på dem. Kommentarer om linspennor och deras för- och nackdelar är välkomna.
Brilletvatt.jpg
Enligt tillverkaren kan man använda Brilletvätt till kameraobjektiv som man kan skölja med vatten. Det är lite oklart för mig vad poängen är med denna Brilletvätt.

Senast ändrad:
Del 3 – Snöa in…

Efter att ha läst igenom tråden ”Angående rengöring…” igen flippade jag ut och bestämde mig för att göra min egen soppa. Det finns knappast någon poäng med det. Kanske en eventuell glädjekänsla om det lyckas? Eller så är det helt enkelt den gamla vanliga grejen; ibland kan man få en idé som måste genomföras så man kan sluta tänka på den.
FOB12_02_filter_spegel.jpg

* Man gör ingen ekonomisk vinst på att göra sin egen rengöringsvätska.
* Det kan finnas en hälsomässig fördel med hemmagjort för personer med känslig hud.

Hur som helst, jag tänkte att det här ska man väl klara utan problem och bestämde mig för att blanda själv. Så, jag köpte in en del kemikalier, städade diskbänken och började prova olika recept.

Men först, en metod.

Senast ändrad:
Del 4 – Kan man förstöra sitt objektiv? Hur gör man egentligen?

OBS: Torka aldrig rent med bara en tygbit eller mikrofibertrasa! Du kommer att göra mikrorepor och många mikrorepor kommer att påverka kontrasten i dina bilder.

Hoppa inte över steg 1!

1. Blås rent linsen med en rocket blower så lösa partiklar försvinner.
  2. Spraya eller droppa rengöringsvätska på en ren, finvävd och mjuk men inte luddig mikrofibertrasa.
  3. Torka rent linsen med cirkulära rörelser från centrum och utåt.
  4. Ta en torr del av samma mikrofiberduk. Upprepa samma rörelsemönster på objektivet så det torkas där det behövs.
  5. Klart.

Det låter jätteenkelt. I själva verket får man öva lite. Det gäller att kunna hålla duken på ett bra sätt, särskilt när man torkar. Man ska hinna med och det ska bli snyggt och rent och det även i kanterna. Inte självklart enkelt.

Trasan kan tvättas och användas igen. Tvätta i 30 grader fintvätt utan sköljmedel, helst med extra sköljning. Häng på tork.

Senast ändrad:
Del 5 – Hur ser utbudet ut?

utbudet är stort. Här är några exempel på tillgängliga välkända, kommersiella rengöringsvätskor:

Zeiss Cleaning Fluid
Made in China (åtminstone duken som följer med)
som vätska eller som våtservett

RoR
Residual oil remover, Made in the USA
Vätska i droppflaska eller flaska med spraymunstycke

LensClens
Made in the USA
Vätska i droppflaska

Glasögontvätt
Varierande pris och kvalitet.
Det finns naturligtvis fler men de här nämns ofta på forum.

Senast ändrad:
Del 6 - Men, vilken rengöringsvätska?

Jag har kollat lite på märkena i del 5.

(1) Zeiss Cleaning Fluid

Säljs lite varstans där objektiv säljs. 2x60ml plus en mikrofiberduk, cirka 200-250 kronor.

Zeiss Cleaning Fluid får bra betyg när rengöring av objektiv diskuteras.

Innehåller tyvärr konserveringsmedlen Methylisothiazolinone och Methylchloroisothiazolinone som är allergener och irriterande på känslig hud. Det gäller även Iodopropynyl butylcarbamate. Perfluoroalkylether är en PFAS men jag vet inte om just denna är farlig men PFAS i stort fasas ut av ansvarstagande företag. De rengörande ingredienserna är SLS (Sodiumlaurylsulfat) och Glutaral tror jag om jag förstår kemin rätt. Lauramineoxid (ger skum och är rengörande) är också ett ämne som kan vara irriterande och orsaka allergier.

Man får nog tänka att det är ganska sällan man kommer i kontakt med vätskan, det bör inte vara några problem men personer med känslig hud bör använda handskar.
Produktbeskrivning ZEISS 16211 på Amazon varnar för allergirisk.

(x) LensClens

Alkoholbaserad, får ofta bra betyg och går att beställa från deras representant i Polen. En flaska om 50ml går lös på mellan 450 och 500 kronor beroende på kronkursen. Då är frakt och moms inräknad.

LensClens är alkoholbaserad (Isopropyl) men innehåller också lite ammoniak och Tri. Tri är på goda grunder inte tillåtet i EU längre (cancerframkallande samt skadar nervsystemet) och är också på väg att förbjudas i USA. Kemikalieindustrin lobbar för fortsatt användande...

På grund av innehållet samt det löjligt höga priset har jag inte testat LensClens.

(2) RoR - Residual oil remover
Made in the USA.
Jag hittade inte någon återförsäljare inom EU. RoR på närmaste håll i England, kostar GBP 10:50 för en flaska om 60 ml med sprayhuvud. Det blir med moms, frakt och tullavgift drygt 400 kr.

RoR får bra betyg när rengöring av objektiv diskuteras.

RoR innehåller bland annat ammoniak, salt, tvål, isopropylalkohol och vatten. Kanske något mer. Detta är relativt ofarliga ämnen. Frågetecken för ammoniaken och känslig antireflexbehandling förstås men man känner ingen direkt ammoniaklukt så vi kan förutsätta att mängden ammoniak är rätt liten. Alkohol är, som alltid, uttorkande och kan vara irriterande för känslig hud.
RoR kan också innehålla annat – något skäl är det väl till att man inte säljer en välrenommerad produkt i EU?

(x) Nikons lens cleaning fluid tror jag inte finns längre.

(x) Hemmagjorda blandningar

Det är ganska lätt att göra sin egen rengöringsvätska. De vanligaste recepten on-line består av vatten, alkohol och tvål. Man kan också vara frestad att använda nästan ren alkohol (isopropanol 99,5%).

Vanliga problem med dessa blandningar är att det inte blir helt rent och/eller att de efterlämnar spår eller torkränder. Fördelen är att man vet de innehåller och alkoholen är ofta den "farligaste" ingrediensen.

(4) Optikerns blandning

Som glasögonbärare stöter man på olika andra fabrikat och blandningar hos sin optiker, på Amazon, i snabbköpet och så vidare. Man kan ju chansa men jag gör inte det.
Det är så sällan man behöver rengöra främre linsen så när det görs kan man ge sig råd och tid att göra det ordentligt.

Utöver märkena ovan finns det en stor mängd andra mer eller mindre kända firmanamn bakom en rad olika produkter. Dessa kan vara avsedda för glasögon men även för optik i objektiv, kikare och teleskop.
Jag har kollat lite på ”Glasögontvätt (Brilletvätt)”, 50ml, 50 kr, gjord av ”Norenco” i Norge och köpt på Clas Ohlson.

(3) FOB

Fett- och OljeBorttagare, min egen blandning…
FOB innehåller alkohol och vanliga hushållsprodukter.
Alkohol är, som alltid, uttorkande och kan vara irriterande för känslig hud. Övriga ämnen bör inte ställa till några problem, se Del 9.

Del 7 – Testa dyringarna!

Test 1
Jag provade tre olika rengöringspreparat. Zeiss och RoR är välkända. LensClens ströks på grund av sitt cancerogena innehåll (och höga pris). FOB är som sagt en egen blandning (den tolfte i en rad försök).

(1) Zeiss
(2) RoR
(3) FOB
(4) Optikerns blandning

Testobjekt:
Jag använde tre olika filter med typer av antireflexbehandling:

a) B&W UV-filter MRC (hög kvalitet på coatingen)
b) Hoya UV MC (medelbra kvalitet)
c) Clubman skylight (dålig kvalitet)
och
d) en fickspegel modell fjortis köpt för en tia i en diversebutik, ingen coating, billigt glas, stor yta att rengöra.
FOB12_03_filter_finger_prints.jpg

Jag satte tre feta fingeravtryck på objekten och gjorde rent enligt metoden i ”Del 4” ovan. Jag gjorde detta två omgångar, sedan var mina mikrofibertrasor förbrukade så att säga. Hela testet gjordes i mitt nya kemiska lab (aka diskbänken i köket) vid 22 grader Celsius. Det hela gick finfint i de allra flesta fall.

Zeiss klarade a) och c) bra, lite halvbra på b) och på d) (fickspegeln) lämnade Zeiss gärna torkrester. Detta löstes genom att öka mängden rengöringsvätska så hela ytan hann torkas innan vätskan avdunstat. Det blev dock en rejäl mängd.

RoR klarade a), b) och d) bra. Skylightfiltret krävde två omgångar vid första testet och vid andra testet ökade jag mängden RoR och så funkade det.

FOB klarade alla proven bra.
FOB12_04_lens_finger_prints.jpg

Det kändes lite konstigt att avsiktligt sätta fingeravtryck på ett alldeles utmärkt, och rent, objektiv.

Alla tre blandningarna fungerade bra. Osäkerheter som använd mängd rengöringsmedel och små kvalitetsskillnader på fingeravtryck och mikrofiber kan förklara skillnaderna.

Eller psykologi men det tror jag inte. Jag kan vara något av en flagellant och FOB-proven gjordes på exakt samma sätt som de två andra.

Det blir många fingeravtryck. Vi människor har dock gott om fett vid näsroten och bakom öronen så avtrycken kunde hålla jämn god forensic-kvalitet.

Del 8 – Test 2 - Ability to emulsify (och något om avdunstning)

Man kan göra ett annat prov också: kan rengöringsvätskan lösa upp fettfläcken på egen hand, utan att vi vispar runt med mikrofibern?

Tre fingeravtryck, rikligt med vätska, cirka 0,4 ml mätt med grov pipett, 30 sekunder och avsköljning.

Zeiss klarade nästan detta. En del rester kvar. Samma resultat tre gånger.
RoR klarade nästan detta. Det gick fint en gång och två gånger lämnade RoR lite rester kvar.

FOB klarade inte det här testet. Större delen av fingeravtrycken var kvar.

Detta test är av mer akademiskt intresse. 0,4 ml låter som ganska lite. Uthällt på ett filter är det _mycket_. I praktiken rengör vi som beskrivet i del 4 och då fungerar alla preparaten. I princip är det dock finfint om man har en rengöringsvätska som inte kräver mekanisk bearbetning.

Någon dag kanske jag experimenterar med att tillsätta mer emulgeringsmedel… just nu är jag trött på det här.
---
Man torkar alltså ytan man rengör. Vad händer om man bara låter vätskan avdunsta? Den borde väl inte lämna några spår?
FOB12_05_dunsta_grunk.jpg

Zeiss lämnade rätt mycket torkfläckar.
RoR lämnade mindre men ändå överraskande nog en del ja, FOB klarade testet bäst (fläcken i mitten kom till när jag fipplade runt grejerna för att ta en bild) men inte fläckfritt.

FOB12_06_glasogonputs.jpg

Glasögontvätt lämnade mängder av grunk på filtret. Det var faktiskt lite svårt att få bort eländet. Men man bör vara rättvis och detta rengöringsmedel ska alltså sprayas på glasytan för att sedan sköljas bort efter några ögonblick. Det funkar bra på mina läsglasögon.

Del 9 – Prova FOB själv?

Så, för dig som orkat läsa ända hit: Vill du prova en flaska FOB?
När man blandar själv får man (jag) oväntat stora mängder. Jag har ett dussin flaskor, ca 40ml styck, här som jag inte behöver inom överskådlig tid.

Intresserad? I så fall:
Meddela mig och berätta att
* du vill prova en flaska FOB utan kostnad,
* du lovar att posta en replik här och berätta hur det funkade (gärna jämfört med annat du provat),
* du endast kommer att använda FOB på filter och objektiv och detta endast i din hobbyverksamhet,
* du förstår att jag inte tar något som helst ansvar för vad som händer när du använder FOB,
* du accepterar att du får ditt alias publicerat i en replik här nedanför så jag kan hålla reda på kommentarerna om soppan och
* du glömmer inte att posta en replik, eller hur?!

Skicka ett meddelande till mig här på fotosidan (min profil, starta konversation) så skickar jag flaskan endera dagen.
Man kan kopiera och klistra in, få det att se vettigt ut och det är bra om du anger din adress.

Tja, det väl det.

Missar du att få med din adress eller någon av punkterna ovan så slänger jag bara ditt meddelande. Det ingår så att säga ingen extra service.

FOB12_07_3 ggr FOB12.jpg

Jag har provat FOB på fler filter och objektiv, både gamla och nya. Jag har inte lyckats förstöra någon ytbehandling. Telefonen, plattan och diskbänken har också klarat sig fint.

FOB 12 innehåller:

Destillerat vatten, isopropanol, tvål, ättika, salt. FOB innehåller inte konserveringsmedel, ingen av kemikalierna diskuterade i Del 6 och inte heller någon ammoniak.
EDIT: Utan konserveringsmedel är hållbarheten kort. 2-3 månader i rumstemperatur (förmodligen längre men...). Använd FOB12 senast 15 maj.
Nästa version kommer att ha lång hållbarhet, ska bara lista ut bästa varianten.

/Jonas

Senast ändrad:
Kul läsning! Jag har kvar lite gammal cokin LENS CLEANER 60cc som funkar bättre än det jag mest använder, isopropanol eller vatten med lite lite Yes.

Tvål? Är det Barnängens? Vilken funktion har saltet?

Kul läsning! Jag har kvar lite gammal cokin LENS CLEANER 60cc som funkar bättre än det jag mest använder, isopropanol eller vatten med lite lite Yes.

Tvål? Är det Barnängens? Vilken funktion har saltet?
Tack.
Gammal kemi är ibland bäst - om det inte finns tillväxt av bakterier i den eller den innehåller alltför stora mängder förbjudna grejer. Kul med Cokin! En del av deras objektiv till film är härliga!

Tvål. Jag har provat lite olika. Ren linsåpa var fin men jag gillade inte att den är lätt färgad. Nu kör jag med Yes sensitive.
Salt. Det bidrar till rengöringen. Det bidrar också till att lämna kvar rester så doseringen är petig (mycket lite).

Jag kommer att göra en ny version av FOB och då tror jag att jag kommer kunna utesluta saltet helt.

Imponerande utredning. :)
En tanke, det finns ju olika typer av fläckar.. En del är vattenlösliga t.ex saltvattenstänk, utsmetade pollen eller växtdelar. Sen har vi fingeravtryck där etanol/isopropanol eller Yes fungerar bra. Men skulle det vara smörjfett som hamnar på optiken är det väl ren avfettning som gäller..?
Det känns motstridigt, går det ens att göra en universalvätska som klarar allt eller skulle man behöva varianter beroende på vilken typ av fläck man drabbats av?
Eller som man ibland gör med tvättmedel; ha en koncentrerad fläcklösare specifikt anpassad för fläcktypen och efter den universaltvätt med isopropanol/destillerat vatten t.ex.🤔
Kul namngivning, blir intressant att se om/när FOB kommer ikapp WD-40 😝

Senast ändrad:
Herregud, det här är ju rena vetenskapsjournalen i jämförelse med det svar man hade förväntat sig när du sa att du skulle återkomma efter några tester!

Väldigt bra, och bra skrivet med tydliga instruktioner och test av lite olika filter (även om det p.g.a. eventuella småskillnader och liten test-grupp såklart ska tas som en fingervisning mer än vetenskapliga fakta).

Vet inte om man kan nominera en tråd för att nålas fast (så kallad "sticky post"), men denna är så välskriven (och kan säkert hjälpa med att stilla nerverna på andra nya inom kameraägandet i framtiden) att den borde vara en självklar kandidat!

Imponerande utredning. :)
En tanke, det finns ju olika typer av fläckar.. En del är vattenlösliga [...]🤔
Kul namngivning, blir intressant att se om/när FOB kommer ikapp WD-40 😝
Tack.
Det är väl kombinationen av sprit, vatten och tvål som fixar "alla" typer av fläckar. Ett emulgeringsmedel gör också att olja och vatten kan samsas en stund.
Fast det är klart, jag tänker inte smeta in ett objektiv med kullagerfett bara för att testa...

Herregud, det här är ju rena vetenskapsjournalen [...]
Tack.
Som jag sa... nördigt. Ibland måste man faktiskt ta reda på saker. Om du använder Zeiss-soppa ofta föreslår jag handskar. Man lär sig.
Förresten blir det värre. Jag lägger till B+W rengöringsvätska från Schneider-Kreuznach så fort jag får upp det där skåpet den levererats till...
Tack för inspiration!

Senast ändrad:
Tack.
Som jag sa... nördigt. Ibland måste man faktiskt ta reda på saker. Om du använder Zeiss-soppa ofta föreslår jag handskar. Man lär sig.
Förresten blir det värre. Jag lägger till B+W rengöringsvätska från Schneider-Kreuznach så fort jag får upp det där skåpet den levererats till...
Tack för inspiration!
Ja, så ofta kommer jag nog inte att behöva använda Zeiss-soppan trots allt så tror jag klarar mig (eftersom det kanske inte alltid är direkt rimligt att ha med och dra på sig ett par handskar när man är i fält), men ska väl försöka tänka på att inte bada händerna i rengöringsvätskan mer än nödvändigt när jag är i hemmet.

I vilket fall en jättebra tråd, kanske kommer du behövas igen om man får samma noja när man ska rengöra sensorn för första gången, haha! (Nja, ska nog gå bra när det väl beger sig).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto