Annons

Zeikos CPL, skräp eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

hurf

Aktiv medlem
Kära forumister,

jag inhandlade trådutlösare via ebay och slängde med ett cirkulärt polariserande filter "Zeikos CPL 67mm JAPAN OPTICS". Det var billigt, och jag hade inga stora förväntningar.

Testade att ta en rulle med detta filter på vid Ales stenar i helgen. De är nu framkallade och skannade. Den ena bilden ser OK ut (tycker jag), medan den andra uppenbarligen blev knasig. Flera andra bilder hade också detta problem. Det jag undrar över är:

1) Är filtret kasst?
2) Har jag gjort något fel?

Jag har sett någonstans (flickr tror jag) om någon som hade liknande problem vid användandet av flera filter. Men detta är med endast detta filter på.

Bilagor

• ale1.jpg
    ale1.jpg
    50.5 KB · Visningar: 373
  • ale2.jpg
    ale2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 368
Sara och Tony, tack för era svar, det uppskattas! Detta innebär nog att det lilla experimentet med detta filter nu är förbi.

Jag är inte förvånad över att man borde hålla sig till de etablerade märkena (eller iaf betala lite mer) för att få ett bra filter, men att det kunde bli så här knasigt var en liten överraskning.

Om någon annan går i tankarna på att införskaffa sig ett dylikt filter så hoppas jag att denna forumtråd kan fungera som ett varnande exempel och en uppmaning till eftertanke.

Använde du motljusskydd? Om inte, prova det. Även om du skaffar dig ett bättre filter är det att rekommendera.

Olle

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto