Annons

Z3 - funktioner och tillval

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Har försökt leta bland äldre trådar men inte lyckats hitta något egentligt svar.,.

Har ni till 99 % bestämt mig för att köpa en Z3:a då jag vill ta normala bilder (lite landskap, lite personer, miljöer osv) samt att köpa till en extra närbildskonverter från Olympus (tack Kim!) för makrobilderna.

Till frågorna:

1. Vad finns det för olika filter till Z3:an?

2. Vad tycker ni som haft Z3:an? Om själva kameran, hittar inga produktrecensioner "what-so-ever..".

3. Några andra tillbehör man bör ha? Funderar på en vidvinkelkonverter också, från Minolta, original, dock ej säker på nyttobehovet.
 
Hej!

Först kan jag väl säga att jag är väldigt nöjd med min Z3:a. Anti-skak är bra att ha, för inna så slängde jag nästan hälften av mina frihandstagna bilder för jag är så skakig.
Det enda som jag kan anmärka på är att det är inte jättebra på mörka omgivningar, då är autofokusen inte alltid med tyvärr.
Sen är luckan till minneskortet kass, för den är bara fjäderbelastad, så den fäller jag upp titt som tätt.

Sen så måste du ha en adapter för att använda filter eller extra-objektiv.
Tror det finns tre alternativ, dels Minolta orginal, sen finns det Raynox (som även har massor av objektiv www.raynox.com) som förs av Scaninavianphoto och sen finns det en lite billigare/enklare som görs av Soligor och förs av Cyberphoto.
Alla adaptrarna ger dig standard gänga och 53mm filterdiameter, så du kan välja nästan vilka filter som helst.
Själv köpte jag en Raynox och några filter.
Kolla i min fotoväska så ser du bilder på adaptern.


Vad är det för makro konverter som du skall köpa till?



//TH
 
Har haft en Z1 tidigare och det är väl en liknande lucka? Bilder på mörka platser tycker jag inte heller var något problem? Tog mycket bilder från mörk miljö ute i naturen och det blev faktiskt bra.. hmm.

Aha, schysst!! Ska genast kolla!

Det var någon konverter som gjorde att närgränsen minskades. Bra att ha när man skulle ta makrobilder då Z-serien inte riktigt klarar makro. Vet inte riktigt, men Olympus hade den iaf..

Vad har du för filter? Nöjd med dem?

// Jocke
 
Menade på siten, men kollade självklart inte på nätet.. (bortskämd att serveras på silverfat - ber om ursäkt.. :)..)

// Jocke
 
***, jag vet att man inte får svära och censurerar..

Börjar tro att ni inte talar sanning.. förstår ärligt talat inte hur ni kan få sådana där bilder med så pass "enkla" kameror.. Jag trodde att det bara var med kameror i 20-30.000 kr klassen som presterade sådana..

Snyggt!

// Jocke, som har mycket att lära
 
Hej! Du bör få samma resultat med Minolta Z1-3,
såg nu att det finns ett blänk i översidan av
baggen eller snarare att det är utfrätt där, inte
så snyggt, men bilden visar att det går att komma nära med enkla medel vilket var vad jag ville visa.
Använde även ett litet stativ som heter: Velbon CX Mini/F, det hittar du bl.a på Cyberphoto.
Mvh
 
Hej!

Jo, det är med ren kamera. Har inte tagit så mycket med filter, men tänkte jag skulle försöka ta lite vattenbilder med ND4 filter och lång slutartid.

//TH
 
Det beror nog på att dom billiga kamerorna har blivit väldigt bra i förhållande.

Min dröm var att köpa en D70 eller en 300D men kunde inte motivera dom pengarna (ens för mig själv då). Så det fick bli en billig kamera med kravet att det skulle bara bra zoom. Så för ca 10000kr mindre så fick jag en Z3 som faktiskt överträffat mina förväntningar....


//TH
 
Hmm, blir imponerad jag med.

Lite velig nu kan jag lova.. har fått ett erbjudande om en A1:a med lite linser med samt att en Z3 går att fixa för 2800.. hmm, hmm, hmm..

// Jocke
 
Joakim A skrev:
Det var någon konverter som gjorde att närgränsen minskades. Bra att ha när man skulle ta makrobilder då Z-serien inte riktigt klarar makro. Vet inte riktigt, men Olympus hade den iaf..

// Jocke

Z3'an har en närgräns på 1 cm. Jag gissar att du kankse missat det om du tittar på en konverter som minskar den.......??
 
Ne, det vet jag redan (hade den inte 3 cm förresten?), men det går väl att minska mer?

har använt Z1:an och den har 4 cm och där blir bilderna rent ut sagt - blää i makro. Kommer inte "nära" motivet som jag vill. Jag vill kunna få in skärpa på ett hummeröga, då är jag nöjd! :)

// Jocke
 
Letea

OK. De bilder jag har sett med Z3'an tycker jag är mycket bra. Jag letar för fullt, men kan inte hitta dom. Det finns en norsk sida där det jämförs en massa kamera-modeller (jag har tappat bort länken). Där finns det bl.a en bild på ett öga från sidan, och ett på en trollslända på ett grässtrå - som är en ruskig makro-bild.
Om nån har länken får ni gärna dela med er!!!
 
Hmm, kan man söka på kameratyp någonstans? Z3 vill jag se fler foton från, gärna makro då jag tycker att vidvinkelbilderna på Z1 är bra och troligen på Z3 också.

För Z3:an kan ju ha alla filter och konvertrar som en A1:a/A2:a kan ha?

// Jocke
 
Hmm, ser brutalt dyrt ut.. :)

Hur kan kameran hålla för all denna vikt? Vissa objektiv ser ju helt groteskt stora ut??

Var det dessa som föreslogs tidigare som "filter", vissa av de nedre var filter, medans de övre är konvertrar och rena objektiv?

Sitter alla linser och filter och dito fast i kameran ordentligt? Antar att man sätter på dessa efter att man har startat kameran och "linstuben" åkt ut?

// Jocke
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.