Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Z3 eller Z5 HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

arildmjones

Medlem
Hej jag har bestämt mej för att köpa en Z3 eller Z5 har tyvärr beslutsångest, dem är ju jävligt lika förutom att det skiljer 1 megapixel och lite iso värde om jag har förstått det rätt. Z5 är väll ett självklart val om det inte plånboken kniper (som min gör), så jag undrar hur stor skillnad är det? tjänar jag mycket på 1megapixel/är 1mp värd 1000:-? med andra ord det blir nudlar i 2 månader om det blir en Z5... är det värt det? vad tycker ni som äger dem/den???
 
Hej

Jag har en Z3 och jag tror inte att du märker någon skillnad på bilderna jämfört med Z5. Jag ska kanske sälja min Z3 som är använd i ett år och är i prima skick tillsammans med en försäkring som gäller 2 år till. Är du intresserad så kan du ju höra av dig på min mejl adress för ytterliggare info om du vill. Men som sagt, Z3-Z5 spelar nog ingen större roll vad det gäller bildkvalité. Jag bor också i Karlstad...

Magnus
 
Okej tack så mycket för hjälpen, blir nog en z3 för min del också :) skönt att höra att du är nöjd med den också... Snygga bilder BTW....
 
Har själv haft tankarna på en av dessa modeller
(till present) men blir en aning konfunderad.
Vid en hastig genomgång och sökning på bilder tagna med dessa så uppfattar jag skärpan som klart oacceptabel!!
Är det så eller är det avsaknad av stativ som orsakar detta ?

Mvh/Gunte..
 
hej

Det är med stor sannolikhet en övertro på bildstabiliseringen och okunskap som orsakar oskärpan...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.