Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ytterligare en s/v film förstörd, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pott

Aktiv medlem
Jag har ett ganska intressant problem, när jag framkallar mina filmer händer det ibland att filmen är olika mycket framkallad i över och underkant, man skulle kunna beskriva det som att filmen delas i två fält rakt över längs hela rullen där en halvan är ljusare än den andra.
Som ni förstår blir det ju väldigt tokigt när man skall kopiera bilderna...
Vad beror detta på? Jag agiterar ordentligt men det verkar ändå som att en del av filmen påverkas mer av framkallan/fixet, det ser nästan ut som att jag inte haft tillräckligt med framkall i dosan. Har någon varit med om liknande och vet felet?
Jag framkallar alltid mina filmer på samma sätt men ändå blir det kass ibland...
bilden kanske kan demonstrera hur mina neg ser ut:

Bilagor

• film.jpg
    film.jpg
    4.9 KB · Visningar: 170
Pott skrev:
det ser nästan ut som att jag inte haft tillräckligt med framkall i dosan.
Det är definitivt det skulle jag säga. Precis så där ser det ut då.

Vad har du för dosa? Hur mycket kemi har du i? Hur många spolar?

Det kan inte vara så att spiralen flyttar sig lite för lätt på "pinnen" i dosan så att filmen inte får tillräckligt med framkallare på sig?

Kan det vara det som är problemet iaf?
Jag tryckte ju ner spolen i botten, den kanske har åkt upp under agiteringen förståss...

Den här gången körde jag bara en spole, man kanske skulle testa att trycka på en tom spole ovanpå för att hålla den första på plats?

Rätt mängd kemi användes. (290ml enligt dosan)

Kan det vara något annat? fler tänkbara felkällor?

tack för de snabba svaren!
/Pott

eko...

hehe, här går det undan... Ledsen att det blir lite redundans i forumdatabasen jim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar