Annons

Ytterligare en fråga om att sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Noseman 2005

Aktiv medlem
Jag fick precis ett mail från en (mindre känd) artist som vill köpa en av mina bilder som jag tagit på honom under en föreställning för ett tag sedan. Såhär skriver han:

"Jag skulle vilja köpa denna bild av dig, att använda i t ex program för festivaler eller andra arrangemang (presentationsbild), samt på en egen hemsida..."

Förutom hjälp med att placera mig i rätt prisklass (jag är amatör och det här blir min första sålda bild), har jag andra praktiska frågor. Som hur jag gör med moms och sånt? Har t.ex. ingen f-skattsedel. Och hur länge skall avtalet gälla? Ett år? Fem? Tio?

Vilka rättigheter har han i sin tur? Kan han t.ex. - efter att ha köpt bilden - modifiera den utan mitt tillstånd?

Och slutligen: Är det något mer jag bör tänka på som inte är uppenbart för en nybörjare?

Hmm, pris kan nån annan få svara på...
Det där med momsen tror jag inte du behöver fundera över om du inte har något företag. Om det är hobbyverksamhet - att du inte lever på att fotografera - så behöver du inte betala moms. Skatt på inkomsten (försäljningen) tror jag inte du kommer undan.
Han får väl inte modifiera din bild, tror jag. Det är bara att göra upp innan.
Kul förresten - lycka till!

Vad han får och inte får göra med bilden ska du tänka ut och skriva in i avtalet. Det kan vara lite vad som helst beroende på vad du tycker är lämpligt.

Ett par saker som inte behöver skrivas in i avtalet men ändå gäller är att bilden ska publiceras med ditt namn om inget annat avtalats och att du alltid har rätt att använda bilden som referens (även om artisten köper exklusiva rättigheter). Lika bra att skriva det också i avtalet, det är bättre att allt är tydligt där än att det blir missförstånd i efterhand.

För enkelhetens skull är det väl lika bra att sälja rättgheter att använda bilden i alla möjliga sammanhang, artisten verkar ju vilja ha den till lite av varje. Begränsa det förslagsvis till att själv använda, alltså inte sälja vidare eller ge till andra att använda.

Priset är omöjligt för mig att avgöra hur högt eller lågt du ska sätta. Verkar han ivrig och rik eller bara lite intresserad och kanske med stram budget? Själv skulle jag kanske begära 2500kr för tämligen obegränsade rättigheter ifall jag själv tyckte att bilden var bra. Det är nog ganska billigt i branshen.

Jag har börjat sälja bilder ganska nyligen och saknar rutin så det finns säkert mer att säga om saken som inte jag har tänkt på.

Som hur jag gör med moms och sånt? Har t.ex. ingen f-skattsedel.
Du behöver ingen f-skattsedel. På Skatteverkets webbsajt finns det en utmärkt broschyr om "hobbyverksamhet". Den tycker jag att alla amatörfotografer ska läsa!

För övrigt tycker jag det Per L skriver är vettigt -- ta hyfsat betalt (några tusen, kanske) för bilden och låt artisten använda den fritt.

Som läget är nu överväger jag att ge honom fri användning av bilden. Men hur länge är rimligt? Ett år? Två? Fem?

Och det här med att använda bilden som presentationsbild. Har jag förstått honom rätt, skall bilden alltså ingå som ett slags pressmaterial som han kan förse festivaler och andra arrangemang med. Hur bedömer/prissätter jag det?

Jag finner det svårt att navigera i SFF's prisguide som amatör...

Som läget är nu överväger jag att ge honom fri användning av bilden. Men hur länge är rimligt? Ett år? Två? Fem?

Och det här med att använda bilden som presentationsbild. Har jag förstått honom rätt, skall bilden alltså ingå som ett slags pressmaterial som han kan förse festivaler och andra arrangemang med. Hur bedömer/prissätter jag det?

Jag finner det svårt att navigera i SFF's prisguide som amatör...
Som sagt är det omöjligt att avgöra hur mycket du ska ta betalt.

Det handlar ju till stor del om hur mycket artisten är villig att ge. Är bilden unik eller är det en bild som han skulle kunna köpa från vilken fotograf som helst? Kanske kan du förhandla med honom att få göra något kommande uppdrag om du säger att i så fall sätter priset lite lägre på bilden? Har han mycket kontakter som han kan sprida ordet om den schysste fotografen till eller gäller det att ta så mycket betalt som möjligt för en engångshändelse?

Vi vet inte mycket, har inte ens sett bilden. Det är du och artisten som vet mest om hur mycket bilden är värd.

Strunta i SFFs prisguide och försök förhandla fram ett pris du är nöjd med -- minst ett par tusen borde du får.

Angående tidsgränsen tror jag inte det är något problem i praktiken. Artisten kommer förmodligen att känna behov av att förnya sig och ha en mer aktuell bild om nåt år.

Strunta i SFFs prisguide och försök förhandla fram ett pris du är nöjd med...

Ha ha! Jo, men jag är ju bara så glad över att någon helt plötsligt vill köpa en bild att ett par hundralappar eller några öl skulle räcka som betalning. Så jag gör nog bäst i att åtmnstone snegla lite på prisguiden i alla fall...

Tack alla för hjälpen. Jag skall meddela hur det går.

Det verkar gå vägen! Vi har kommit överens om fri användning i tre år för lika många tusenlappar. Jag är nöjd med tanke på att det är min första sålda bild, och han borde vara nöjd med det relativt billiga köpet.

Men nu funderar jag på en annan sak, som på sätt och vis hör hit: Jag har inget skrivet samtycke från honom eller hans kollegor för den bildserie jag tog under deras framträdande (och från vilken den aktuella bilden är tagen). Ska jag skicka med ett sådant för honom att fylla i, eller kan jag "mörka" den biten för den här gången?

Jag fotograferade deras föreställning på eget initiativ och utan att först be om tillstånd. Den aktuella beställningen kom efter att de hittat mina bilder på Flickr något år senare.

I SFF's prisguide finns ett avtal för "modellrelease/samtycke från avbildad person vid självständig arkivbildsfotografering". Det var det avtalet jag syftade på - och som jag tänkte att jag borde få påskrivet. Men det kanske gäller andra regler när man fotograferar föreställningar och konserter?

Och själva köpet i sig implicerar ju faktiskt att de tycker det är ok...

Det enda skälet till att få någons "samtycke" är om bilden ska användas i reklam. Då måste nämligen avbildade personer samtycka till användandet. Det är dock reklamproducentens skyldighet, inte fotografens, att försäkra sig om att samtycke finns.

I det här fallet är det ju, såvitt jag förstår, de avbildade personerna själva som ska använda bilderna så då kan det inte vara något problem.

Okej. Men hur är det om jag vill använda bilderna i min portfolio (och på nätet i samma syfte)? Alltså göra reklam för mig själv som fotograf?

Okej. Men hur är det om jag vill använda bilderna i min portfolio (och på nätet i samma syfte)? Alltså göra reklam för mig själv som fotograf?
Det är skillnad i att ha bilderna i portfolio på din hemsida och att använda de i reklam som du sprider. Att visa bilder på sin hemsida räknas inte som reklam i det här sammanhanget även om de visas upp för att göra kunder intresserade. Det behövs alltså ingen model release för bilder till portfolion men det är ju trevligt att fråga om lov ändå.
För annan reklam, t ex bildannons i tidning, internet eller flygblad krävs model release.
En annan grej, som du iofs inte frågat om, vad gäller portfolio. Även om köparen "köpt loss" bilden, alltså har exklusiva rättigheter, får du som upphovsrättsman fortsätta använda bilden som referens. (Du får däremot inte visa den innan köparen har publicerat bilden.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar