Annons

Ytterligare en fråga om att sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Noseman 2005

Aktiv medlem
Jag fick precis ett mail från en (mindre känd) artist som vill köpa en av mina bilder som jag tagit på honom under en föreställning för ett tag sedan. Såhär skriver han:

"Jag skulle vilja köpa denna bild av dig, att använda i t ex program för festivaler eller andra arrangemang (presentationsbild), samt på en egen hemsida..."

Förutom hjälp med att placera mig i rätt prisklass (jag är amatör och det här blir min första sålda bild), har jag andra praktiska frågor. Som hur jag gör med moms och sånt? Har t.ex. ingen f-skattsedel. Och hur länge skall avtalet gälla? Ett år? Fem? Tio?

Vilka rättigheter har han i sin tur? Kan han t.ex. - efter att ha köpt bilden - modifiera den utan mitt tillstånd?

Och slutligen: Är det något mer jag bör tänka på som inte är uppenbart för en nybörjare?

Hmm, pris kan nån annan få svara på...
Det där med momsen tror jag inte du behöver fundera över om du inte har något företag. Om det är hobbyverksamhet - att du inte lever på att fotografera - så behöver du inte betala moms. Skatt på inkomsten (försäljningen) tror jag inte du kommer undan.
Han får väl inte modifiera din bild, tror jag. Det är bara att göra upp innan.
Kul förresten - lycka till!

Vad han får och inte får göra med bilden ska du tänka ut och skriva in i avtalet. Det kan vara lite vad som helst beroende på vad du tycker är lämpligt.

Ett par saker som inte behöver skrivas in i avtalet men ändå gäller är att bilden ska publiceras med ditt namn om inget annat avtalats och att du alltid har rätt att använda bilden som referens (även om artisten köper exklusiva rättigheter). Lika bra att skriva det också i avtalet, det är bättre att allt är tydligt där än att det blir missförstånd i efterhand.