Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ytterligare en Cakon-ägare levererar kalkon-utvärdering av a700

Produkter
(logga in för att koppla)
Ähh.. det är ju bara en berättelse om kameran, vad den har och vad den inte har. Fast jag vet inte om det är så mycket sågning?

Jag är en Cakon-ägare, är min recension en kalkon?

tannler skrev:
Nu sällar sig US MacWorld till raden av tidningar som sågar a700. Patetisk läsning stundtals.[/URL]
Hur du kan få det till en "sågning" förstår jag inte alls. Däremot är det lite förvånande att recensenten inte alls diskuterar bildkvalité. Iofs håller jag med om att handhavande är viktigare, men iaf...

It's all in the mind of the beholder. :D

Allvar - Att inleda med underrubriken "A decent shooter, despite the design quirks" sätter liksom ribban på "den negativa sidan", att fortsätta med att jämföra a700 med a100K ( som är en kitlösning { a100 + 18-70 } istället för det mer korrekta a100, lyfter mina ögonbryn - Va? Orkade inte ens ta reda på beteckningarna?

I förbifarten stämmer han in i den klassiska klagokören "The camera lacks a top-mounted status display" och "The most glaring missing feature is live view", resulterar bara i en trött suck.

Att avsluta med "Sony does not have the legacy of interface development that Canon and Nikon have. The DSLR-A700 has enough handling quirks to frustrate photographers, especially those who suddenly find themselves in a photo opportunity." gör att jag ser detta som ytterligare en "pippi på parnassen".

Epitet är "Hyfsad bildknäppare - trots designmissar". Sågning? Ja, i mitt språkbruk i alla fall.

Hoppas du inte tar illa upp, Lennart, men om jag vore lite elakare skulle jag göra en parfras på ditt inlägg och skriva:

"Ytterligare en Sony-ägare levererar kalkon-utvärdering av recension

Nu sällar sig Tannler till raden av Sony-ägare som sågar recensenterna. Patetisk läsning stundtals."

Uppriktigt sagt: Om nu kameran saknar inforuta och inte heller har liveview -- vore det inte mer "kalkon" om recensenten struntade i att nämna detta? Och att Sony inte har samma erfarenhet av att designa arbetsverktyg för yrkesfotografer som Canon och Nikon kan väl inte heller du förneka? Slutligen: En produkt som får betyget 3,5 på en 5-gradig skala är knappast "sågad". Tvärtom är det ett klart positivt betyg.

Erland - lugnt - jag har latitud med vissa männsikor efter några år på Lillhagen.

Bra produkt a700 - samma betyg som a100. Perspektiv minsann.

tannler skrev:

Sa kan du val inte resonera?

3.5 for tva ar sen ar ju absolut inte samma sak som 3.5 nu.

Om A100 slapptes idag sa skulle den sakert inte fa mer an 1, samma sak med t.ex. Canon 20D, Nikon D100. Osv.. Utveckligen gar ju framat.

Jag ar lite nyfiken pa att testa denna kamera dock, eftersom jag inte hittade nagot jag gillade med A100.

tannler skrev:Att avsluta med "Sony does not have the legacy of interface development that Canon and Nikon have. The DSLR-A700 has enough handling quirks to frustrate photographers, especially those who suddenly find themselves in a photo opportunity." gör att jag ser detta som ytterligare en "pippi på parnassen".

Tänker inte såga vare sig recensionen eller recensionen av recensionen utan tänker bara lite högt:

Brukar det inte vara just "interfacet" som övriga recensioner tycker att Sony lyckats bra med?

tannler skrev:
Nu är jag inte expert på hur amerikanska Macworld sätter betyg, men jag förmodar att de (som de flesta andra) sätter relativa betyg. Dvs betyg 3,5 för en kamera i instegsklassen innebär inte att kameran är lika bra som den som får betyg 3,5 och prismässigt ligger i semiproffssegmentet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto