Annons

Yrkesfotografer, ge mig råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Digitalasara

Ny medlem
Hej,
Jag går i valet och kvalet att gå GFU, en 1-årig fotoutbildning och ev bygga på med en 2-årig utb. i redigering och retusch som jag älskar att syssla med. Mitt problem är att alla jag hittills pratat med säger att det är usla tider för fotografer och att det inte finns några jobb alls. Är det så? Är jag dum som vill satsa på detta, hur är det för er? Någon sa till mig att det saknas bra retuscherare på marknaden, men redigerar inte fotografer sina egna bilder? Kan man försörja sig på detta? Snälla någon som vet mer än jag, ge mig lite råd!!!!

Stort tack, Sara.

Jag tror det är försvinnande få "proffs" som hänger här...

Ska bli intresant att se hur många av de som kommer svara i denna tråden som faktiskt försörjer sig på sitt fotoograferande...

*plockar fram popcornskålen*

Kolla här:
http://sfotosurvey.wik.is/

Yrkeskåren i Sverige behöver fler som du. Fler som inser att vi faktiskt pratar om ett yrke där det krävs vissa kunskaper och färdigheter innan man kan kalla sig yrkesfotograf.
Kör på!!! I framtiden kommer det att saknas duktiga yrkesmän/kvinnor som kan hantverket.
Men det är en tuff väg att vandra.
Lycka till!
G

Marknaden för retuschörer är betydligt mindre än för fotografer. Det finns företag som anställer retuschörer, men det är nog lättare att vara frilansande i det fallet. Har jag delvis försörjt mig som retuschör sedan slutet på 80-talet, parallellt med annat som foto och grafisk formgivning m.m. Att bara satsa på bildredigering tror jag är riktigt svårt, då måste man nog vara något alldeles extra.

En riktigt bra kombination är förstås foto OCH redigering, då kan man erbjuda kunden mer än bara en redigerad bild. T.ex. avancerade friläggningar, tryckanpassning m.m. Själv kommer jag från grafiska branschen och kan även ta hand den grafiska utformningen ända fram till tryck och web. Men jag har ju haft några år på mig...

Visst är marknaden tuff. Hur du kan klara dig som fotograf hänger bl.a. på var i landet du bor, om du vill ta alla jobb som erbjuds, skicklighet och kontaktnät.

Det tar tid att bygga upp en kundkrets och ett namn. Ett tips är att börja lite smått med firman samtidigt som du har ett annat jobb som ger dig mat på bordet. Sen är det bara att jobba och kämpa och att alltid göra ett bra jobb.

Lycka till

Konkurransen inom foto är stenhårt och det är en försvinnande bråkdel av dom som studerat foto som någonsin kommer att ha det som yrke. Och många som slutfört studierna i foto och kommer ut på arbetsmarknade inser att den domineras av fotografer som inte studerat en dag foto utan haft en otrolig passion och levt foto 365 dar i året. Det sagt... tror jag att om man har motivationen och viljan är allt möjligt. Om utgångsläget för ditt val av yrke är - Finns det jobb? - Är det nåt att satsa på? tror jag att det finns betydligt smartare, lättare och säkrare yrken än foto att välja på.

Eftersom konkurransen är stenhård, kräver det mycket arbete och innebär att du ger ditt allt. Det kan ta lång tid, mycket makaroner och gröt och uppoffringar innan du kan livnära dej på det. Men tror du på dej själv och bestämmer dej för att gå in för det, så är det absolut det härligaste yrket du kan ha :) Själv ångrar jag inte en dag.

Konkurransen inom foto är stenhårt och det är en försvinnande bråkdel av dom som studerat foto som någonsin kommer att ha det som yrke. Och många som slutfört studierna i foto och kommer ut på arbetsmarknade inser att den domineras av fotografer som inte studerat en dag foto utan haft en otrolig passion och levt foto 365 dar i året. Det sagt... tror jag att om man har motivationen och viljan är allt möjligt. Om utgångsläget för ditt val av yrke är - Finns det jobb? - Är det nåt att satsa på? tror jag att det finns betydligt smartare, lättare och säkrare yrken än foto att välja på.

Eftersom konkurransen är stenhård, kräver det mycket arbete och innebär att du ger ditt allt. Det kan ta lång tid, mycket makaroner och gröt och uppoffringar innan du kan livnära dej på det. Men tror du på dej själv och bestämmer dej för att gå in för det, så är det absolut det härligaste yrket du kan ha :) Själv ångrar jag inte en dag.

En annan sak som gör det svårt för nya fotografer är konkurrensen från glada hobbyfotografer som har en "bra" kamera.

Då och då råkar man se en hemsida eller katalog med bedrövligt dåliga bilder. Då ringer jag och presenterar mig och erbjuder mina tjänster. Svaret blir ganska ofta: "Tack, men vi löser det själv numera, Berit på kontoret har en son som köpt en jättebra, eh system... nånting!"

I det läget skulle man vilja säga: Anledningen till att jag tog kontakt med er var för att era bilder ser för jävliga ut"

Nu jobbar jag inte så mycket med den typen av kunder, utan främst med reklambyråer och då är det en helt annan sak. En ny fotograf måste ju börja någonstans och då kommer man att möta ovanstående exempel. Trist!

I det läget skulle man vilja säga: Anledningen till att jag tog kontakt med er var för att era bilder ser för jävliga ut"

:D Det där har jag faktiskt också nångång stött på, och faktiskt också sagt att ert material är skit, men det går att göra nåt å det och sedan haft ett långt och bra kundförhållande :)

Men du har rätt, många tycker att foto ska vara gratis och anlitar glada hobbyister vilket det inte är nåt ont i, och jag är glad för att nån kan tjäna en slant på sin hobby. Samtidigt har det lett till att det finns mer skit bilder där ute än någonsin tidigare, vilket resulterar i att det finns idag en hel del tidningar, företag m.m som vill sticka ut och presentera nåt brilliant och satsa på visualitet = the trend of the day. Så jag är inte så orolig för "Berit fenomen" i det stora hela.

Så tror jag också att det att många som inte har en aning om branchen och anlitar en fotograf för en billig peng idag och blir imponerad av den dyra utrustningen, kommer så småningom att vänja sej med att hobbyister även bär på proffsutrustning vilket inte betyder att bilderna skulle vara nåt speciellt i sej. dagens DSLR trend är trots väldigt ny och vi lever än en gång i samma illusion som då 35mm lanserades att nu kan vem som helst vara en fotograf :)

Kolla in den här analysen om foto :)) (närmast fotojournalism) http://photoraw.org/node/16

Vi gjorde reportage från visa pour l'image i fjol och det här är min kollegas Mikko Kelloniemis videointervju på legenden Jean Francois Leroy

Att vara nybörjare är att ha ambitioner att utvekclas och där måste ju allt börja. Men att skaffa en proffsutrustning och tro sej vara Stanley Greene är bara dumt... och det är tyvärr det vi ofta möter idag :)

Fast nu var ju Saras fråga om en lämplig utbildning och om det hjälper till i en fotokarriär. Det gör det naturligtvis. Om allt annat är lika lär ju den få uppdrag som kan visa bättre kompetens. En ettårig seriös utbildning kommer ju att vara en enorm genväg till en generell kompetensnivå som de flesta "glada amatörer" aldrig kommer att uppnå.

Men sedan gäller det ju att reda ut vad man vill göra och vad som efterfrågas. Bruksfotografi (teknisk fotografering, produktfoto, reportagefoto med mera) är ju alltid efterfrågan på. Här misstänker jag att att sidokompetens inom ämnesområdet kan vara en nyckel. Det låter kanske angeläget att påstå att man blir en bättre produktfotograf om man har kompetens inom marknadsföring och fotografi, men sådana ansatser är inget obekant fenomen i andra yrken.

Jag tror att man bör inse att "fotograf" i uppdragssammanhang (=beroende av kunder) är ett samarbets- och serviceyrke snarare än ett självständigt, konstnärligt inriktat, expressivt yrke.

Kan jag få en skål popcorn? :)

Det är ju usla tider för alla yrkesgrupper just nu, men det är det ju alltid om du frågar dem som inte har något jobb. Om situationen är värre eller bättre för fotografer eller inte ska jag låta vara osagt. Jag tycker i alla fall att du ska satsa på en utbildning inom det område du vill arbeta i framtiden. Du kanske lyckas, kanske inte. Men om du inte försöker kommer du aldrig att få veta. Du kommer nog att ångra dig om du inte gör det. Det är inte det man gjorde man ångrar, det är det man aldrig gjorde.

En annan sak som gör det svårt för nya fotografer är konkurrensen från glada hobbyfotografer som har en "bra" kamera.

Då och då råkar man se en hemsida eller katalog med bedrövligt dåliga bilder. Då ringer jag och presenterar mig och erbjuder mina tjänster. Svaret blir ganska ofta: "Tack, men vi löser det själv numera, Berit på kontoret har en son som köpt en jättebra, eh system... nånting!"

Nu jobbar jag inte så mycket med den typen av kunder, utan främst med reklambyråer och då är det en helt annan sak. En ny fotograf måste ju börja någonstans och då kommer man att möta ovanstående exempel. Trist!

Men så är det ju överallt i dag! Kommuner större företag köper in kameror, fru Svensson får den i handen och fotar (lika bra som på semestern blev det). Prislappen bestämmer! Att sälja ut sin verksamhet med bilder och bilderna säger inget säger kanske även en del om verksamheten?
Så till din fråga om att utbilda sig till fotograf. Marknaden är i dag överettablerad! Som tidigare skrivits så har man "säkra" kunder som man jobbat mot flera år och som hela tiden återkommer är ju här en del av lönen. Men hela tiden måste man leta nya vägar nya ideor och sedan kunna sälja dessa till bildköparen.
Här talas mmycket om duktiga ammatörer. Här finns massor på Fs. Men det är en stor skillnad att fota på uppdrag och kanske ibland snäva tidsgränser och gå ut och ta en "bra" bild. Du ska kanske fota något som du inte alls har intresse av, trotts detta ska du lyckas komma tillbaks med bilder som speglar det köparen vill ha. En fotografering med misslyckande innebär med största sannolikhet förlorad kund.
Sedan togs det upp om profisionella utrustningar vilka naturligtvis inte är någon garanti för bra bilder.
Mvh. Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar